حفاظت از ذخیره گاه دنا هوشمند سازی شد

یاسوج - ایرنا - - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ثبت دنا به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره با یک هزار و ۵۲۰ گونه گیاهی و جانوری وظیفه خطیری را بر دوش همگان گذاشته است و آن حفاظت از این میراث گرانبهاست و هم اینک به منظور حفاظت همه جانبه از آن به صورت برخط (آنلاین) و به طور لحظه ای رصد می شود.

روح الله حقیقت روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: حیات وحش مناطق حفاظت شده و پارک ملی دنا به وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، بصورت آنلاین و لحظه ای با نصب دوربین های هوشمند رصد و حفاظت می شود.

وی بیان کرد: این پروژه با استفاده از تکنولوژی های نوین (اینترنت اشیاء ) و با ایجاد شبکه ای از سنسورهای محیطی گوناگون ، داده ها را بصورت برخط و آنلاین رصد و پایش و به مرکز مانیتورینگ اداره کل گزارش می دهد.

حقیقت اضافه کرد: با تلاش های انجام شده از این پس حفاظت از مناطق حفاظت شده و جنگل های این خطه در دنا به صورت آنلاین و برخط پایش و رصد می شود ‌و به محض وقوع آتش سوزی اقدامات لازم و پیشگیرانه انجام خواهد شد.

وی گفت: نصب دوربین های هوشمند بخصوص در منطقه حفاظت شده دنا که با تهدیدات جدی مواجه است نقش مهمی در جلوگیری از ورود شکارچیان به این منطقه نیز خواهد داشت.

حقیقت وجود ۶۰ تا ۷۰ روستا در کنار دامنه های منطقه حفاظت شده دنا را یک تهدید جدی برای حیات وحش این منطقه دانست و گفت: مشارکت و همکاری مردم در حفاظت از گونه های حیات وحش ضروری است.

وی اضافه کرد: زمستان برای حیات وحش فصل پرخطری بوده و به جهت آسیب پذیر بودن نیازمند مراقبت بیشتر برای حفاظت از حیات وحش و جلوگیری از هرگونه آسیب به آنها هستیم.

حقیقت تاکید کرد: برخی از افراد سودجو و فرصت طلب از شرایط آسیب پذیری حیات وحش در زمان بارش برف، سوء استفاده می کنند.

وی ادامه داد: امروزه محیط زیست کشور ما با نامهربانی هایی روبه رو شده که همکاری و تلاش شبانه روزی همه اقشار جامعه را می طلبد و در این بین محیط بانان در خط مقدم دفاع از تنوع زیستی کشور هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

در رأس آنها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha