افزون بر ۱۲ هزار بیمار فشار خون بالا و دیابتی در خراسان‌شمالی شناسایی شدند

بجنورد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی گفت: ۱۲ هزار و هفت بیمار دیابتی و فشار خون بالا در استان از ۲۰ آبان ماه امسال تاکنون با اجرای پویش ملی سلامت شناسایی شدند.

دکتر جواد شاهین فر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد هشت هزار و ۵۰۷ بیمار مشکوک به فشار خون بالا و سه هزار و ۵۰۰ بیمار مشکوک به دیابت هستند.

وی افزود: تاکنون ۴۴۱ هزار و ۸۷۹ نفر از افراد بالای ۱۸ سال خراسان شمالی معادل ۷۸.۳ درصد از این جمعیت در «پویش ملی سلامت» شرکت کردند.

شاهین فر ادامه داد: شهرستان های گرمه، جاجرم، رازوجرگلان، فاروج، شیروان، مانه و سملقان و بجنورد به ترتیب بیشترین مشارکت را در این پویش ملی داشته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: این پویش ملی با هدف تشخیص بیماری‌های خاموش در مراحل ابتدایی از ۲۰ آبان ماه آغاز و تا پایان دی ماه امسال ادامه دارد.

               میزان مشارکت شهروندان خراسان شمالی در «پویش ملی سلامت»

شهرستان تعداد افراد شرکت کننده میزان مشارکت
گرمه ۱۹ هزار و ۴۵۳ نفر ۹۸.۴۵ درصد
جاجرم ۲۸ هزار و ۷۳۲ نفر ۹۸.۱۶ درصد
رازوجرگلان ۳۹ هزار و ۲۴۴ نفر ۹۷.۷۱ درصد
فاروج ۳۲ هزار و ۶۱۵ نفر ۸۷ درصد
شیروان ۹۸ هزار و ۱۵۰ نفر ۸۲ درصد
مانه و سملقان ۵۸ هزار و ۶۶۹ نفر ۷۷.۶۴ درصد
بجنورد ۱۶۵ هزار و ۱۶ نفر ۶۸ درصد

به گزارش ایرنا، براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha