یار دوازدهم انتخابات کردستان کیست؛ اصولگریان یا اصلاح طلبان؟

سنندج- ایرنا- بازشدن فضا برای حضور احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف، به رقابتی شدن فضای انتخاباتی در کشور کمک ‌می‌کند، امری که البته لازمه آن حضور احزاب و گروه‌های سیاسی با ایده و برنامه مشخص در انتخابات است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات، یعنی اهمیت دادن به شعور سیاسی ملت و موجب تقویت پایه‌های مردمی نظام جمهوری اسلامی می‌شود و میدان را برای فعالیت سلیقه‌های جدید باز کرده و فرصت طرح دیدگاه‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

هر انتخاباتی به تناسب موقعیت زمانی و چگونگی تحولات سیاسی و اجتماعی آن دوره، حائز اهمیت است. انتخابات دوازدهم مجلس هم با توجه به اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای، وضعیت و صف‌بندی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در این میان احزاب و گروه های سیاسی که در فرصتهای زمانی انتخاباتی، بیش از هر زمان دیگری به چشم می آیند، می توانند فضا را برای مشارکت فراهم کنند؛ فضایی که صرفا به دعواهای سیاسی و انتشار لیست‌های شب انتخاباتی برای ایجاد فضای رقابتی در انتخابات محدود نشود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج به منظور بررسی دیدگاههای احزاب فعال در کردستان، میزگردی با حضور حجت الاسلام سید محمد سادات، (رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی کردستان)، سیدخالد حسینی، (دبیر حزب ایران زمین در کردستان)، بهمن عرفانی(دبیر کانون تربیت اسلامی کردستان)، متین بیگلری (دبیر حزب اعتماد ملی در کردستان) و خلیل رنجبر (دبیر مجمع فرهنگیان و عضو جبهه ایران اسلامی) برگزار کرد که مشروح آن در ادامه می آید.

آیا احزاب نقش کلیدی خود را در انتخابات دوازدهم ایفا می‌کنند؟

انتخابات در جمهوری اسلامی تبلور مردم سالاری دینی است

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی در کردستان گفت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه و اهمیت بسزایی برخوردار بوده و تبلور مردم سالاری دینی و به نوعی آبروی جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام سید محمد سادات با بیان اینکه انتخابات مایه افزایش امنیت و اقتدار نظام مقدس اسلامی است، افزود: هرچه مشارکت و شکوه این رویداد سیاسی بیشتر شود، بازدهی نظام و اقتدار جمهوری اسلامی در سطح بین‌الملل افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط دنیای اسلام و وضعیت خاص غزه و جبهه مقاومت، بی شک انتخابات تاثیر بسزایی در پیروزی گفتمان مقاومت و انقلاب اسلامی در عرصه بین المللی دارد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی در کردستان اضافه کرد: از سویی همه تلاش دشمن بر این است تا انتخابات بی روح و سرد برگزار شود لذا با توجه به شرایط بین المللی که هجمه‌های بسیاری در چند سال اخیر با جنگ ترکیبی تمام عیار به دنبال ناکارآمد جلوه دادن حکومت دینی هستند و از سویی شرایط خاص منطقه ای، انتخابات پیش رو را از جایگاه بسیار مهمی برخوردار کرده است.

آیا احزاب نقش کلیدی خود را در انتخابات دوازدهم ایفا می‌کنند؟

درگیر گذشته نباشیم؛ به داوطلبان جدید میدان بدهیم

دبیر حزب ایران زمین در کردستان هم با بیان اینکه انتخابات در این دوره و همه دوره ها مهم است، افزود: انتخابات یعنی برگزیدن یک مورد بین چند مورد، یک گروه بین چند گروه و اهمیت انتخابات را در این می‌دانم که باید برای خودمان انتخاب کنیم و به این فکر نشود که اگر فلانی نباشد، دیگر رای نمی‌دهم.

از ۴۵ نفری که در حوزه سنندج تایید صلاحیت شده‌اند، نباید پیش داوری کرد باید به آنهایی میدان داده شود که جدید هستند و درگیر گذشته نباشیمسید خالد حسینی اضافه کرد: از ۴۵ نفری که در حوزه سنندج تایید صلاحیت شده‌اند، نباید پیش داوری کرد باید به آنهایی میدان داده شود که جدید هستند و درگیر گذشته نباشیم.

وی یادآور شد: نباید گفت چون فلان فرد تایید صلاحیت نشده، انتخابات بی فایده است و یا چون آمریکا این اظهار نظر را داشته درباره انتخابات، دیگر شرکت نخواهیم کرد؛ مگر خود آنها تنها ۲ کاندیدا از ۲ حزب دموکرات و جمهوری خواه ندارند، پس چرا باید در این رابطه اظهار نظر کنند؟ مشکل انتخابات ما این است که منافع فردی را بر منفعت جامعه ترجیح می دهیم.

دبیر حزب ایران زمین در کردستان اضافه کرد: باید بدانیم وقتی رئیس جمهور را انتخاب می‌کنیم وظیفه او چیست و همچنین نماینده و اعضای شورای اسلامی و حتی اعضای هیات مدیره یک تعاونی چه وظیفه‌ای دارند.

حسینی افزود: ما بعضی وقت‌ها اهمیت چرایی و چگونگی یک انتخابات را درست تشخیص نمی‌دهیم و همین ما را به بیراهه می‌برد و این مشکل ماست؛ در انتخابات گاهی یا تبلیغات ناسالم حاکم است و یا رسانه‌های بیرونی یا پول اثرگذار هستند.

وی ادامه داد: ای کاش رزومه افراد بر اساس توانمندی آنان و منفعتی که برای عموم جامعه دارند، سنجیده می‌شد و نه اینکه چه کسی پول بیشتری می‌دهد تا امروز چه کار کنیم فردا چه کار کنیم.

دبیر حزب ایران زمین در کردستان تاکید کرد: چه در انتخابات شرکت کنیم و چه نکنیم انتخابات برگزار می‌شود و قطعاً فردی با هر میزان رای کرسی مجلس را کسب می‌کند ولی مشارکت پایین برای ما نقص خواهد بود؛ می‌خواهیم در کردستان کسی را انتخاب کنیم که مشکلات مردم را به دولت مرکزی انتقال دهد و حلقه واسط بین مردم و دولت شود.

آیا احزاب نقش کلیدی خود را در انتخابات دوازدهم ایفا می‌کنند؟

مسوولیت سنگین احزاب و نخبگان در انتخابات

دبیر کانون تربیت اسلامی استان کردستان هم اظهار کرد: انتخابات در هر کشور و جامعه‌ای مهر تایید بر آن نظام و به نوعی پشتیبانی جامعه آن کشور از مجریان و دست‌اندرکاران آن است.

بهمن عرفانی یادآور شد: با توجه به پیشینه تاریخی کشورمان از گذشته‌های دور، انتخاب و شور و مشورت اهمیت زیادی داشته و به نوعی پیشینه ملی و میهنی دارد؛ بعد از اسلام هم با توجه به تاکیدات قرآن مجید و همچنین احادیث بزرگان دینی، شرعا از این دو ظرفیت توانسته‌ایم در گذرهای مختلف تاریخ به صورت مطلوب و موثر بهره ببریم.

وی انتخابات و انتخاب کردن را به عنوان یک ایده برای ابراز وجود دانست و افزود: از طریق انتخابات، فرد یا افرادی را انتخاب کرده‌ایم تا بتوانند به عنوان نماینده و زبان گویای ما در فرایند اداره کشور تاثیرات مثبتی داشته باشند.

دبیر کانون تربیت اسلامی اضافه کرد: در هر انتخاباتی ما سه مرحله قبل، حین و بعد را طی می‌کنیم و در حال حاضر در مرحله قبل از انتخابات و نوعی آماده‌سازی فرایند اجرایی و ذهنیت‌های مردم هستیم.

عرفانی گفت: نمایندگان هم قانونگذار و هم ناظر بر اجرای قانون هستند و نوع قانونگذاری آنان بر معیشت و زندگی و کار مردم تاثیر دارد و نوع نظارت آنان نیز تاثیرگذار بر فرایند اجرای قانون است؛ پس شرکت در این انتخابات بسیار مهم است.

نمایندگان قانونگذار و هم ناظر بر اجرای قانون هستند و نوع قانونگذاری آنان تاثیر بر معیشت و زندگی و کار مردم دارد و نوع نظارت آنان نیز تاثیرگذار بر فرایند اجرای قانون است؛ پس شرکت در این انتخابات بسیار مهم است.

وی به این هم اشاره کرد که در این مرحله، وظیفه احزاب و گروه‌های سیاسی و نخبگان برای همراه و همگام کردن مردم با انتخابات بوده که مسئولیت سنگینی است.

دبیر کانون تربیت اسلامی در کردستان اضافه کرد: همه احزاب، گروه‌ها، نخبگان و صاحب نظران و معتمدان نقش کلیدی خود را در این شرایط باید ایفا کنند تا انتخابات مطلوبی داشته باشیم.

عرفانی گفت: از طرفی هم دشمنان ما نگاهشان این است که ما انتخابات ناموفقی چه در حوزه انتخاب شدن و چه مشارکت داشته باشیم، برای همین تلاش خود را به کار بستند تا مردم را ناامید کنند.

وی افزود: در ۴۵ سال اخیر ما هر سال تقریبا یک انتخابات داشته‌ایم و در تمام این انتخابات مردم پای کار آمده‌اند به نظر من در این مرحله هم مردم باز هم پای کار هستند و در انتخابات با اشتیاق و شور شرکت می‌کنند و انتخاب خوبی نیز انجام می‌دهند.

دبیر کانون تربیت اسلامی در کردستان اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی نظامی است که شروع مشروعیت آن بر اساس انتخابات بوده و با رای مردم و با انتخاب آنان پایه کار آمده است و معتقدم انتخابات مطلوبی در هر دو حوزه مجلس شورای اسلامی هم مجلس خبرگان رهبری خواهیم داشت.

آیا احزاب نقش کلیدی خود را در انتخابات دوازدهم ایفا می‌کنند؟

فضای انتخابات باید مناظره ای باشد

دبیر حزب اعتماد ملی در کردستان صحبت هایش را با زبان نقد آغاز کرد و گفت: حرف‌های تکراری که خیلی فضایی ندارد نباید طرح کنیم چرا که شرایط کشورمان شرایط خاصی است.

متین بیگلری با بیان اینکه باید مناظره در آستانه انتخابات بیشتر شود، اضافه کرد: اتفاقا نگاه من این است که باید صریح صحبت کنیم و رسانه‌ها هم باید مطالب را بگویند فضا فضای مناظره‌ای باشد و اساساً اینکه انتخابات در ساختار حکومتی ما چیست. نگاه من این است که باید صریح صحبت کنیم و رسانه‌ها هم باید مطالب را بگویند فضا فضای مناظره‌ای باشد و و اساساً اینکه انتخابات در ساختار حکومتی ما چیست.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ۲ رکن جمهوریت و اسلامیت دارد که حوزه اسلامیت و شرع در تخصص من نیست ولی در حوزه جمهوریت رکن اصلی جمهوریت غیر از این نیست که بر پایه انتخاب‌های مردم است.

بیگلری، نظارت شورای نگهبان را استصوابی توصیف کرد و افزود: بحث طرفداری شخص خاصی نیست؛ فردی ۲ دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است و در حال حاضر نیز نماینده است اما رد صلاحیت می‌شود.

وی بیان کرد: شخصی استاندار بوده عدم احراز صلاحیت و رد صلاحیت می‌خورد؛ فردی سال ۱۳۹۰ داوطلب مجلس شورای اسلامی و بعد از آن در سال ۱۳۹۲ به عنوان وزیر اطلاعات به مجلس معرفی می‌شود و رای اعتماد می‌گیرد همین فرد تا سال ۱۴۰۰ وزیر اطلاعات است اما امسال برای انتخابات مجلس ثبت نام می‌کند و رد صلاحیت می‌شود.

دبیر حزب اعتماد ملی در کردستان افزود: سوال اینجاست اگر این فرد صلاحیت نداشته چگونه هشت سال در راس وزارتخانه‌ای بوده است که امنیت مردم را تامین می‌کرده است، اگر صلاحیت داشته چگونه در سال ۱۴۰۲ برای مجلس رد صلاحیت می‌شود.

بیگلری با بیان اینکه از عضویت افراد حاضر در احزاب اطلاعی ندارم ، افزود: آقای عرفانی سه مسئله را بیان کردند از قبل انتخابات، حین انتخابات و بعد از انتخابات؛ قبل از انتخابات احزاب می‌آیند و فضا را گرم می‌کنند و در حین انتخابات باز هم احزاب هستند.

به گفته وی، فردای انتخابات چه نظارتی روی نمایندگان است و نمایندگان منتخب به کجا پاسخگو هستند که در اینجا خلاء فضایی که باید به احزاب داده شود مشخص می‌شود.

مردم وقتی با آگاهی انتخاب می کنند نمی توان بر انتخاب آنها مهر احساسی بودن زد

دبیر حزب اعتماد ملی در کردستان یادآور شد: چهار حزب ندای ایرانیان، حزب اعتماد ملی، حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه اعلام کردند در بین افرادی که از این احزاب کاندیدا شده‌اند در سطح کشور در مجموع ۶ نفر تایید صلاحیت شده اند، خوب این چه فضای سیاسی است که به عنوان احزاب در اختیار داریم تا بتوانیم تنور انتخابات را گرم کنیم؟

بیگلری تاکید کرد: شأن انتخاب شدن و انتخاب کردن در رکن جمهوریت مطرح است که شان انتخاب کردن بر عهده مردم است ومردم آگاه هستند و انتخاب خود را دارند.

او افزود: زمانی که مردم از روی آگاهی انتخاب می‌کنند ما نمی‌توانیم بر آن مهر احساسی بودن بزنیم این شأن انتخاب شدن را احزاب وظیفه دارند پرورش بدهند که آیا یک حزب می‌تواند من نوعی را به عنوان یک داوطلب پرورش دهد تا بتوانم اعلام موجودیت کنم و گزینه آن حزب باشم و از طرف دیگر به مردم آموزش دهد؛ فارغ از آن محیط‌های دانشگاهی و مطبوعات هم دست در دست هم بدهند و اعلام کنند که مردم اگر می‌خواهید رای بدهید بر اساس این شاخص‌ها باشد، کدام یک از این‌ها در حال حاضر وجود دارد؟

آیا احزاب نقش کلیدی خود را در انتخابات دوازدهم ایفا می‌کنند؟

انتخاب احساسی در سایه نبود احزاب

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو جبهه اسلامی در کردستان هم گفت که احزاب در ایران از دیدگاه اکثریت سیاسیون جایگاهی ندارد که اگر این جایگاه را داشتند شاید وضعیت به شکلی که در حال حاضر شاهد آن هستیم نبود.

خلیل رنجبر وضعیت تحزب در ایران را زیر سوال برد و اضافه کرد: در سطح کلان چه در بین اصولگرایان و چه اصلاح طلبان ما احزاب را هنوز نپذیرفته ایم و در حرف از آمدن آنها حمایت می کنیم ولی در نهایت خودمان می بریم و می دوزیم.

رنجبر بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان تنها چند نماینده عضو احزاب هستند ولی وقتی احزاب فعال نباشند، انتخاب بصورت احساسی صورت می پذیرد؛ وقتی حزب نباشد و شخصیت محور شود به سمت استبداد می رود و این در حالی است که آن نماینده منتخب مردم است.

حزب راهکاری برای پاسخگو کردن نمایندگان

رنجبر گفت: نماینده چون وابسته به هیچ جریان و حزبی نیست پاسخگو هم نیست و این به دلیل عدم نظارت است و نظارت قاطعی انجام نمی شود؛ حالا دیگر نماینده مجلس آنقدر قدرت گرفته بهترین مرجع برای مردم و یکه تاز است و به هیچکس پاسخگو نیست که البته این قدرت گرفتن بد نیست ولی زمینه ساز فساد است و حدیث هم داریم که اگر قدرت و ثروت مدیریت نشود، فساد آفرین است.

وی ادامه داد: عامل بیش از ۷۰ درصد فسادهای کشور نمایندگان و خود مجلس است چون نظارت ندارند و اگر هم دارند، یک گوشه ای قبای خودش آنجا گیر است و نمی تواند دفاعی داشته باشد.

عامل بیش از ۷۰ درصد فسادهای کشور، نمایندگان و خود مجلس است چون نظارت ندارد و اگر هم دارد، یک گوشه ای قبای خودش آنجا گیر است و نمی تواند دفاعی داشته باشد.

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو جبهه اسلامی تاکید کرد: اگر نظارت تقویت شود نمایندگان هم قوی تر می شوند و در نهایت تقویت احزاب و تبدیل به قانون در آینده را به دنبال خواهد داشت.
فضا برای ورود عموم به جریان انتخابات باز است، برخی طاقچه بالا می گذارند

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی در کردستان در ادامه میزگرد اظهار کرد: به غیر از بحث مردم سالاری دینی و مشارکت حداکثری، تنوع سلایق، علایق و جریانات و احزاب هم یک رکن قضیه است و قانون یکسری مواردی را پیش پای داوطلبان می گذارد و الزامات مبتنی بر قانون در این سیستم و حکومت برای همه وجود دارد.

حجت‌الاسلام سادات یادآور شد: برخی با علم به این موضوع در عرصه شرکت نمی کنند؛ در حالیکه سیستم، فضا را برای حضور حداکثری احزاب و جریانات باز گذاشته است.

وی گفت: افرادی به دلیل نارضایتی و سهم خواهی در دقیقه ۹۰، به قول معروف طاقچه بالا می گذارند تا از حاکمیت امتیاز بگیرند، با این وجود احساس می کنم که تنوع در این دوره از انتخابات وجود دارد یعنی از همه جریانات و سلایق و احزاب را می توان دید.

دبیر جمعیت جانبازان کردستان در پاسخ به منتقدان شورای نگهبان در بحث تایید و رد صلاحیت‌ها هم گفت: ممکن است فردی زمانی وزیر یا نماینده مجلس بوده و این بار رد صلاحیت شده باشد که چندان تعجب برانگیز نیست؛ چراکه به فرموده امام راحل، معیار حال است شاید بنده مقطعی شرایط نمایندگی را داشتم ولی الان ندارم.

آیا احزاب نقش کلیدی خود را در انتخابات دوازدهم ایفا می‌کنند؟

افراد تایید صلاحیت شده از همه جریانات فکری هستند

دبیر حزب ایران زمین هم گفت: معتقدم افرادی که تایید صلاحیت شده‌اند، از همه جریانات فکری هستند؛ البته آنچنان که باید، تمایلی به عنوان حزب در قالب انتخابات وجود ندارد؛ هر چند طیف فکری اصلاح طلبان حضورشان در این دوره بیشتر است.

حسینی ادامه داد: به نظرم هر کسی با هر فکر و عقیده و جریانی، هدفش باید خدمت به مردم، مردم باور و مسئولیت پذیر باشد ولی متاسفانه وقتی مدیر یا نماینده می شویم، دیگر حرف مردم را نمی شنویم و زیر بار مسئولیت نمی رویم.

وی با بیان اینکه ماجرای ۹۸ را می شد بهتر کنترل کرد نه اینکه صبح بیدار شویم و بگوییم خبر نداشتم بنزین گران شده است، اضافه کرد: تفاوتی ندارد هم مدیران طیف اصلاح طلب و هم اصولگرا وقتی مسئولیت قبول می کنند، هم مردم و هم خودشان را فراموش می کنند و اقرار هم نمی کنند که نمی توانند کار کنند و استعفا دهند.

تفاوتی ندارد هم مدیران طیف اصلاح طلب و هم اصولگرا وقتی مسئولیت قبول می کنند، هم مردم و هم خودشان را فراموش می کنند و اقرار هم نمی کنند که نمی توانند کار کنند و استعفا دهند.دبیر حزب ایران زمین در کردستان، از بی توجهی دولتمردان به احزاب انتقاد داشت و تاکید کرد: مدیران اسم از احزاب می برند، از آنان می خواهند تنور انتخابات را گرم کنند و فضای اجتماعی را در وقت ناآرامی آرام کنند ولی وقتی آرامش حاکم می شود، احزاب را به اتاق‌هایشان راه نمی دهند و همه گروه ها اینگونه هستند.

حسینی بر لزوم انتخاب افراد اصلح توسط مردم تاکید کرد و گفت: کسانی که تایید شده‌اند چه با آنان موافق باشیم یا مخالف، بهرحال باید از بین‌شان انتخاب کرد و چه بهتر که گزینه های مناسب را برگزید.

وی خواستار دادن فضا به افراد ناشناخته و انتخاب آنان به عنوان نماینده شد و بیان کرد: مردم بیایند و با بینش انتخاب کنند، انتخابی که طایفه ای، طیفی وحزبی نباشد و برای مردم و جامعه نفع داشته باشد.

نگاه حاکمیت به احزاب مثبت است

دبیر کانون تربیت اسلامی در کردستان هم در ادامه بحث اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی این نیست که توجه به احزاب نشود چون بنیان نظام از حزب جمهوری اسلامی است و همین حزب، تشکیلات نظام را به وجود آورد و بیانگر آن است که نگاه اصلی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به احزاب، نگاه مثبت است.

عرفانی، علت ضعف عملکرد احزاب را ناشی از پایین بودن بلوغ سیاسی و اجتماعی جامعه و فرصت نداشتن حزب برای عرض اندام و ناتوانی احزاب در تغییر دیدگاه جامعه دانست.

وی با بیان اینکه کمبود قانون و ساختار برای تشکیل حزب و فعالیت احزاب نداریم، ادامه داد: جامعه ما سنتی است و فرهنگ پایبندی به ایل و طایفه و خرده فرهنگ داریم.

ناتوانی احزاب از معرفی افراد لایق به مردم برای انتخاب در رای گیری، از دیگر مواردی بود که دبیر کانون تربیت اسلامی در کردستان به آن اشاره کرد و افزود: احزاب نتوانسته اند نقش هدایتگری جامعه ایفا کنند.

عرفانی به بحث انتقاد از رد صلاحیت ها در شورای نگهبان پرداخت و اظهار کرد: نظام اسلامی باز در انتخاب، قائم به شخص نیست و نمی توانیم بگوییم شخصی در مقطعی جایگاه داشته باز هم مثبت عمل می کند؛ بهرحال انسان جایزالخطاست و شورای نگهبان براساس چارچوب عمل کرده و همه جوانب را در صلاحیت نامزدها در نظر می گیرد و حتما مستنداتی دارد.

نظام اسلامی باز در انتخاب، قائم به شخص نیست و نمی توانیم بگوییم شخصی در مقطعی جایگاه داشته باز هم مثبت عمل می کند؛ بهرحال انسان جایزالخطاست و شورای نگهبان براساس چارچوب عمل کرده و همه جوانب را در صلاحیت نامزدها در نظر می گیرد و حتما مستنداتی داردوی به سخنان رنجبر مبنی بر اینکه ۷۰ درصد نمایندگان فاسد هستند انتقاد کرد و افزود: این گفته و آمار مطلوب نیست و نباید ذهنیت مردم را مغشوش و جامعه را ناامید کنیم.

دبیر کانون تربیت اسلامی در کردستان تاکید کرد: وظیفه ما حفظ ساختار اصلی نظام است و باید شرایط را برای امیدواری مردم و انتخاباتی پرشور فراهم کرد.

نبود هماهنگی بین هیات اجرایی و نظارت

بیگلری، دبیر حزب اعتماد ملی در کردستان باز هم از نظارت بر صلاحیت نامزدها انتقاد کرد و گفت: هیات اجرایی از مراجع پنج گانه استعلام می گیرد و اگر فردی مشکلی داشته باشد، رد می شود اما چطور فردی در هیات اجرایی تایید می شود ولی در هیات نظارت احراز صلاحیت نمی‌شود و در هیات اجرایی چه چیزی مورد بررسی قرار نگرفته است.

رنجبر، دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو جبهه اسلامی در کردستان هم ملاک کار در ایران اسلامی را خدمت به مردم و مسئولیت پذیری عنوان کرد و ادامه داد: در بُعد نظارت مشکلی نداریم اما کشور ما از احزاب و طایفه ها و گروه ها تشکیل شده و چرا اجازه نمی دهیم همه وارد عرصه شوند.

وی تلاش اصلاح طلبان را همواره حرکت در مسیر استحکام پایه‌های نظام دانست و افزود: هر گاه مشکلی پیش آمده، همین اصلاح طلبان از نظام حمایت کرده و صحنه را خالی نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه راه هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا درست است و فقط در نحوه ارائه اختلاف داریم، یادآور شد: انسان ها از سلایق و تنوع فکری برخوردار هستند و جمهوریت نیز یعنی تنوع گروه ها که ظرفیت بسیار خوبی برای خدمت به مردم است.

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو جبهه اسلامی در کردستان، کار نظارت شورای نگهبان را در سطح کلان قابل تقدیر دانست و اضافه کرد: افرادی که در سطح شهرستان‌ها کار صلاحیت نامزدها را انجام می دهند باید گزارش های درست به مرکز ارائه دهند.

مجلس، مقصر اصلی فسادها

رنجبر، نقدی هم به دخالت مدیران استان در رد یا تایید صلاحیت ها داشت و افزود: ۲۹۰ نماینده در مجلس هستند که اگر در مقابل فساد و خطا، سکوت کنند مردم را ناامید کرده و این ذهنیت را که اغلب نمایندگان فاسد هستند را در ذهن جامعه تقویت می کند.

وی تاکید کرد: ما می خواهیم مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنیم ولی وقتی فساد اداری و اقتصادی می بینند، اولین مقصر را نمایندگان مجلس می دانند پس باید بر فساد نظارت و از حق مردم دفاع کنند.

آیا احزاب نقش کلیدی خود را در انتخابات دوازدهم ایفا می‌کنند؟

اصلاحات فقط همفکران خود را قبول دارد

دبیر حزب ایران زمین در کردستان در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه برای مناظره نیامدیم، اضافه کرد: وقتی دولت اصلاحات سر کار بود، همین دوستان حاضر در جلسه، ما را قبول نداشتند و در کل غیر از همفکران خودشان، کسی را قبول ندارند.

حسینی با تاکید بر اینکه باید برای مردم کار کنیم، ادامه داد: کاری به لیست افراد تایید صلاحیت شده و خوب و بد بودن آنان کاری ندارم، حرف من این است که باید از بین این افراد، بهترین ها را انتخاب کنیم.

وی احزاب را حلقه واسطه بین دولت و مردم برشمرد و یادآور شد: وقتی هیچ جایگاهی نداریم و کاری از دستمان بر نمی‌آید، مشکل از دولتمردان است که به احزاب اهمیت نمی دهند؛ بهتر است بگویم همه دولت‌ها احزاب را قبول ندارند و هر وقت نیاز داشته باشند از ما کمک می‌گیرند و پس از آن دیگر انگار حزبی وجود ندارد.

کاش احزاب فرصت معرفی نامزد داشتند

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و عضو جبهه اسلامی در کردستان گفت که در کردستان معمولا ۲ طیف اصلاح طلب و اصولگرا منتظر لیست نهایی تایید صلاحیت ها می مانند بعد روی آنان سرمایه‌گذاری می کنند.

رنجبر اضافه کرد: کاش اجازه می دادند که مثلا ۵۰ نامزد را معرفی می کردیم که از بین آنان، به عنوان مثال ۲۰ نفر تایید نهایی می‌شدند و از آنان حمایت حزبی می کردیم.

ساختار احزاب معیوب است

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی در کردستان هم ساختار احزاب را در ایران معیوب دانست و اظهار کرد: احزاب خلق الساعه هستند و در مرحله جنینی سقط می شوند، به این معنا که فعالیت‌شان فقط محدود به دوره انتخابات است.

حجت الاسلام سادات یادآور شد: خانه احزاب ما در استان مخروبه ترین ساختمان را دارد و ذهنیت مردم از احزاب، حزب توده قبل از انقلاب است؛ بنابراین رفع این ذهنیت و رونق کار احزاب نیازمند زمان و البته توجه ویژه دولت‌هاست.

وی آگاه‌سازی، اعتماد سازی و رضایت‌مندی را لازمه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ارزیابی کرد و افزود: اگر تعدادی در انتخابات شرکت نمی کنند دلایل زیادی وجود دارد و گرنه مخالف نظام نیستند.

دبیر جمعیت جانبازان در کردستان بر لزوم تبیین اهمیت شرکت در انتخابات تاکید و اضافه کرد: برخی شبهاتی وجود دارد که از قبل افراد تعیین شده و یا انتخابات مهندسی شده است که باید به این شبهات پاسخ داده شود.

حجت الاسلام سادات بیان کرد: مجلس برای دولت ریل‌گذاری می کند، ضمن اینکه قانون گذاری و حسن اجرای قانون وظیفه مجلس و بسیار مهم است که برای جامعه و جوانان تبیین شود که نقش مهمی در ترغیب آنان به شرکت در پای صندوق های رای خواهد داشت.

آیا احزاب نقش کلیدی خود را در انتخابات دوازدهم ایفا می‌کنند؟

فساد اقتصادی استخوان لای زخم ملت

وی به این هم اشاره کرد که بورکراسی اداری، ناکارآمدی برخی مدیران و فساد اقتصادی استخوانی لای زخم این ملت شده است؛ بنابراین باید برای ترمیم اعتماد مردم که تضعیف شده، در راستای اعتمادسازی آنان گام برداشت.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلابی در کردستان یادآور شد: دانه درشت هایی که سال‌های سال در آب نمک خوابانده می شوند و برخوردی با آنان صورت نمی‌گیرد، بر روی روحیه جوانان و رضایت مندی مردم تاثیر منفی دارد.

باید برای رونق تنور انتخابات به صورت جدی گام برداشت

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنان از ضعف احزاب در کشور گفت و اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته، نظارت در خود احزاب اتفاق می افتد و اگر مشکلی داشته باشند، توسط دادگاه عالی رفع می شود.

بیگلری تاکید کرد باید به سمتی پیش برویم که احزاب در کشور نهادینه شوند و بر فرآیند داخلی خودشان نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اهمیت قانون‌گذاری مجلس و نظارت بر کار دولت و انتخاب و تایید وزرا برای مردم تبیین شود، یادآور شد: فضای استان انتخاباتی نیست و رنگ و بوی انتخابات ندارد و باید برای رونق تنور انتخابات به صورت جدی گام برداشت.

نبود ساختمان مناسب برای خانه احزاب کردستان و ضرورت حمایت ویژه دولت از حزب‌ها، از دیگر مطالبی بود که دبیر حزب اعتماد ملی در کردستان به آن اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha