۲۳ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۱۶
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85352749
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تثبیت ۹۰۰ هکتار ماسه‌زار در خوزستان با روش مالچ‌پاشی

اهواز- ایرنا- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: تمهیدات تثبیت ۹۰۰ هکتار ماسه‌زار در منطقه کرخه استان با روش مالچ‌پاشی به زودی عملیات آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا سید جمال موسویان روز شنبه در نشست خبری در خصوص تثبیت ماسه‌زارها استان بیان کرد: مالچ پاشی از سال ۱۳۴۷ در خوزستان از منطقه الباجی شروع شد و بعد از گذشت ‌نیم قرن‌۷۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی در استان انجام شده است.

وی گفت: مالچ آخرین‌ مشتق نفت است که با رعایت استانداردهای زیست محیطی و بدون عناصر سنگین و با رعایت اصول زیست محیطی برای تثبیت تپه‌های ماسه‌ای در استان استفاده می‌شود.

موسویان بیان کرد: برای امسال انجام ۹۰۰ هکتار مالچ پاشی در نظر گرفته شده که عملیات تجهیز کارگاه و تمهیدات اجرای آن انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: یکهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام عملیات مالچ پاشی به استان تخصیص داده شد که اگر این اقدام انجام‌ نشود منابع مالی تعیین شده به مرکز برگشت داده می شود.

وی افزود: مالچ‌پاشی در کانون‌های ریزگرد انجام نمی‌شود و این اقدام در تپه‌های ماسه‌ای و برای تثبیت ماسه‌زارها صورت می‌گیرد.

موسویان با اشاره به مضرات حرکت ماسه‌های روان در استان بیان کرد: حرکت ماسه ها به جاده‌ها ، مناطق روستایی و تاسیسات استان هجوم می‌آورد و باعث آسیب زدن به زیرساخت‌ها و یا خالی از سکنه‌شدن روستاها می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از مالچ پاشی در هر هکتار ۲۵۰ اصله نهال کاشته می‌شود ادامه داد: هیچ نقطه مالچ‌پاشی شده در استان وجود ندارد که کاشت گیاه در آن انجام نشده باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: تثبیت شن‌های روان باعث قوت گرفتن پوشش گیاهی و امکان کاشت و رشد نهال را با تثبیت رطوبت در زیر ماسه‌ها فراهم می‌کند.

موسویان ادامه داد: همچنین مالچ‌پاشی باعث می‌شود که بین ماسه‌ها پیوستگی و همبستگی ایجاد شده و از حرکت ماسه در هوا و ایجاد آلودگی در منطقه جلوگیری کند.

وی تثبیت ماسه‌های روان را عامل ماندگاری مردم بومی آن مناطق دانست که از مهاجرت آن‌ها به شهرها جلوگیری می‌کند.

وجود ۳۵۰ هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای در خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود: یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی در استان وجود دارد که ۳۵۰ هزار هکتار از این میزان تپه‌های ماسه ‌ی هستند.

موسویان با بیان اینکه بعد از پنج سال پیگیری ،مالچ لازم برای تثبیت این میزان ماسه‌زار در استان تامین شد تصریح کرد: مالچ مورد نیاز از یک شرکت در تهران تهیه شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: مطالعه و ارزیابی اثرات زیست محیطی مالچ پاشی در تثبیت ماسه‌های روان استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان توسط دانشگاه تهران انجام شده است.

وی با بیان اینکه هیچ مطالعه علمی مبنی بر رد مالچ‌پاشی ارائه نشده گفت: نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که تثبیت ماسه‌های روان با روش مالچ پاشی هیچگونه مانعی ندارد و تثبیت ماسه‌زارها بر سلامت حیوانات و انسان اثر مثبت دارد.

تثبیت ۹۰۰ هکتار ماسه‌زار در خوزستان با روش مالچ‌پاشی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد:۲ میلیون نهال بر روی عرصه‌های مالچ پاشی شده استان کاشته شده است.

موسویان با اشاره به اینکه محیط زیست متولی اصلی تثبیت بیابان است ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست در صورتی که روشی به غیر از مالچ‌پاشی برای تثبیت ماسه‌های روان دارد ارائه دهد.

در ادامه این نشست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: حرکت ماسه‌های روان برای زندگی ‌مردم بومی‌ منطقه بسیار ‌خطرناک است و به روستاها و تاسیسات استان آسیب زیادی وارد می‌کند.

حمید میرعلایی گفت: طی پنجاه سال اخیر با مالچ پاشی و تثبیت تپه‌های ماسه‌ای در خوزستان، زندگی روستایی رونق گرفت و تا کنون هیچ‌ماده و ترفندی نتوانسته جایگزین مالچ‌پاشی شود.

وی افزود: یک‌میلیمتر لایه مالچ‌پاشی در منطقه انجام می‌شود که این لایه مانع نفوذ آب در زمین نشده بلکه باعث ماندگاری رطوبت در زیر ماسه‌ها و در نهایت کمک به رشد گیاه می‌شود.

میرعلایی تاکید کرد: از مردم به ویژه اهالی بومی مناطقی که جنگل‌های دست‌کاشت از سوی این ادره کل ایجاد می‌شود درخواست می‌کینم در نگهداری گیاهان و درختان و فضای سبز استان همکاری کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: هفت هزار هکتار نقاط بحرانی ماسه‌زار در استان وجود دارد که قرار است ۹۰۰ هکتار ازاین میزان با دستور و حمایت دولت تثبیت شود.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۲۵۷ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان وجود دارد که ۳۵۰ هزار هکتار از این میزان باعث تولید گرد و غبار در استان می‌شود.

طی چند سال اخیر با وجود پیگیری‌های زیادی که برای تامین مالچ به منظور تثبیت ماسه‌زارهای استان انجام شد در نهایت امسال با این درخواست موافقت گردید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha