می‌توان ارزآوری بالایی از صادرات غیرنفتی داشت

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان ارزآوری بالایی از صادرات کاشی و سرامیک داشت گفت: نباید فقط به دنبال ارزآوری از نفت باشیم بلکه باید از پتانسیل و ظرفیت دیگر صنایع برای ارزآوری استفاده کنیم.

به گزارش گروه پارلمانی ایرنا، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع معادن مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک که از ۲۲ دی ماه آغاز به کار کرده و به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران ادامه دارد، با بیان اینکه این نمایشگاه در سطح خوبی برگزار شد اظهار کرد: ما در حوزه صنعت کاشی و سرامیک، تولیدکنندگان توانمندی داریم که با رقبای خارجی رقابت می کنند ولی مشکلی که در این زمینه وجود دارد بحث مشکلات صادرکنندگان در این صنعت است.

وی افزود: از رئیس جمهور درخواست داریم دستور بدهد که موانع بر سر راه صادرکنندگان برطرف شود.

اکبری تالارپشتی با اشاره به اینکه در کشور ما صحبت از کمبود انرژی برای تولید است، گفت: این به معنی آن است که ما در حوزه تولید رشد کردیم ولی به موازات آن در حوزه برق و گاز و به طور کلی انرژی رشد متوازنی نداشتیم و پاسخگوی صنایع نیست.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیران و دستگاه‌های مرتبط با انرژی باید آمادگی داشته باشند تا به صورت متوازن با بخش های تولیدی حرکت کرده و خود را رشد دهند.

وی گفت: مشکل دیگر در حوزه صادرات، موضوع انتقال ارز است؛ همه دستگاهها باید پای کار بیایند و مشکلات را حل کنند تا صادرکننده به دلیل مشکلات انتقال ارز با چالش روبرو شود.

اکبری تالارپشتی با اشاره به اینکه مواد اولیه کاشی و سرامیک در داخل کشور وجود دارد گفت: از وزیر امور خارجه خواستیم که چهره سفارتخانه‌ها اقتصادی شود و سفارتخانه ها با بخش خصوصی و دولتی صحبت کرده و تبادل امتیاز و کالا کنند و البته می توان در بعضی مواقع با تهاتر کالا، اقدامات صادراتی را انجام داد، به طور کلی راه حل های زیادی برای رسیدن به اهداف صادراتی جود دارد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما از دولت درخواست داریم افرادی را بسیج کنند که آنها بتوانند مسیر صادراتی را هموار کرده و مشکلات موجود را برای صادرکننده مرتفع کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی؛ سازنده ماشین‌آلات تولید کاشی و سرامیک

همچنین اصغر آهنی‌ها رییس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران با بیان اینکه کاشی و سرامیک در کشور ما به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در کشور محسوب می شود اظهار کرد: در حوزه کاشی و سرامیک بیش از ۷۰۰ میلیون متر مربع تولید در کشور داریم که از ۷۰۰ میلیون متر مربع ظرفیت اسمی تولید کارخانجات ما که در حال افزایش است بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع صادر می‌شود و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار متر مربع مصرف داخلی است و از آنجا که منابع مواد اولیه پایه ای در کشور ما به صورت وفور است، این محصول به عنوان محصول پایه می تواند در بازارهای صادراتی به ویژه عراق، آسیای میانه و کشورهای عربی به عنوان یک محصول ارزآور برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه در صنعت کاشی و سرامیک حرف اول را ایتالیا و پس از آن کشور چین می‌زند گفت: امروز می‌توان گفت که مجموعه‌های دانش بنیان، ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت را تولید می کنند و در این زمینه نیازی به تولیدات کشورهای دیگر و یا ایتالیا نداریم.

آهنی ها با بیان اینکه امروزه نگاه تزیینی در این صنعت تغییر کرده و می تواند ارزش افزوده بالایی را برای کشور رقم بزند گفت: ماشین آلات جدید در این صنعت توانست تأثیر خوبی را رقم بزند و اگر با این روش حرکت کنیم می توانیم ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم. ما در میان کشورهای صادراتی باید بتوانیم یک استراتژی مناسب جهت صادرات این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشیم که اگر این استراتژی را تدوین کنیم بدون شک می توانیم با همین میزان تولید، ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به چالش های این صنعت گفت: در بحث صادرات یکی از چالش های اساسی ما بحث برگشت ارز حاصل از صادرات است که با نرخ نیمایی انجام می شود و با نرخ آزاد متفاوت است و بحث بعدی نقدینگی است که خیلی از شرکت ها برای سرمایه در گردش با محدودیت مالی مواجه هستند و موضوع سوم عدم ثبت در قوانین است. چالش بعدی کمبود حامل های انرژی در این صنعت است که در سال های گذشته قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان معضلی بود که باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

حضور نزدیک به ۱۰۰ شرکت برتر کاشی و سرامیک در نمایشگاه

همچنین سید احمد میرزایی مجری برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک با بیان اینکه این نمایشگاه در متراژ بیش از ۱۳ هزار مربع فضای مفید در ۸ سالن از برندهای برتر ایران در حوزه کاشی و سرامیک در حال برگزاری است اظهار کرد: نمایشگاه‌ها، ویترین اقتصادی هر کشوری هستند که اگر به درستی در این زمینه اقدام شود می توانند در توسعه صادرات و رونق اقتصادی نقش موثری داشته باشند.

مجری برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک اظهار کرد: روز اول این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی همراه شد و در این نمایشگاه بازدیدکنندگانی از ایتالیا، اسپانیا، چین، هند، عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، پاکستان، کشورهای عربی و عمان و قطر داشتیم. در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ شرکت حضور دارند که بیشتر از تولیدکنندگان، برندها و صنایع وابسته به ماشین آلات هستند؛ نمایشگاه بسیار خوبی در حال برگزاری است و طبیعتا خروجی های مثبتی در این صنعت را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان انجام می شود اظهار داشت: با توجه به اینکه گرانی و تامین پایدار حامل های انرژی یکی از مشکلاتی است که در مسیر صادرات کاشی به کشورهایی اروپایی و آسیای میانه وجود دارد از این رو برای توسعه سهم بازار در این کشورها، برپایی نمایشگاههای تخصصی و حضور بازرگانان خارجی می تواند، بسیار کارگشا و موثر باشد.

میرزایی با تاکید بر اینکه ارزآوری در صادرات کاشی و سرامیک به شرطی که درست انجام شود، بسیار بالاست افزود: باید برای صادرات به کشورهای اروپایی در این حوزه خیز برداریم و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند تسهیل‌گر صادرات به کشورهای آسیای میانه و اروپایی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha