به گزارش ایرنا، نشست رسانهای رویداد مداومت «دیپلماسی صنایع فرهنگی با رویکرد مد و لباس و هویت فلسطین»، امروز شنبه ۲۳ دی با حضور سجاد صالحی دبیر رویداد مداومت، فاطمه الشریف تولیدکننده، مریم شیرزادیان فارغالتحصیل دانشگاه الزهرا (س) و استاد دانشگاه آزاد اسلامی، علی پژمان مدیر روابط عمومی رویداد و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد.
حوزه مد و لایف استایل میتواند حامل پیام و هویت فلسطین باشد
سجاد صالحی دبیر رویداد مداومت گفت: سعی داریم در رویداد مداومت عکس العمل و دستاوردهای ویژه ای که توسط هنرمندان حوزه صنایع فرهنگی صورت گرفته است را مورد توجه قرار دهیم و از حوزه مد و لباس که یک رسانه زنده است، برای رساندن پیام مقاومت و صدای مظلوم فلسطین استفاده کنیم. ما در این راستا قصد داریم ایدههای متعددی را جمع آوری کنیم تا بتوانیم اقدامات مؤثر را انجام دهیم. حوزه مد و لایف استایل میتواند در این راستا حامل پیام و هویت فلسطین باشد.
دبیر رویداد مداومت با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چرا موضوع فلسطین و حفظ هویت آن اهمیت دارد، گفت: هویت و فرهنگ فلسطین شامل بسیاری از آداب و رسوم و فرهنگ مختلف در طول تاریخ است و به نوعی همه ملتها با آن در ارتباط هستند. از این رو فرهنگ فلسطین یک فرهنگ جهانی است.
وی ادامه داد: سبک زندگی فلسطین حفظ یک نماد جهانی و هویت جهانی است. بیش از ۸۰۰ تولیدکننده را در سطح بین الملل شناسایی کردهایم که برخی از آنها مطرح و برخی دیگر دارای رسانههای قوی هستند. زمانی که به این نقطه دست یافتیم که فضای جهانی در خصوص موضوع فلسطین داغ است، ما هم باید در این حوزه ورود کنیم و با کشورهایی که در این حوزه دغدغه مند هستند، اقدام به یک سری کارهایی کنیم.ما باید یک شبکه بزرگ صنایع فرهنگی را در سطح جهان به ویژه جهان اسلام راه اندازی کنیم تا با هنرمندان سراسر جهان به اشتراک معنایی دست یابیم
صالحی گفت: با کمک اساتید دانشگاه و تولیدکنندگان رویدادی به نام رویداد مداومت را طراحی کردهایم و در تلاش هستیم تا ایدهها و طرحهایی که در حوزه نمادهای فلسطین تولید شدهاند و یا در حال تولید هستند، شناسایی و در سطح بین الملل معرفی کرده و وارد چرخه اقتصادی کنیم. رویداد مداومت یک اقدام مستمر است و اتفاق اخیر فلسطین بهانهای شد تا از محصولاتی که هویت ساز هستند حمایت و وارد حوزه تجاری سازی کنیم. ما باید بهانهها را خلق کنیم تا این فرآیند ریل گذاری شوند.
دبیر رویداد مداومت گفت: ما باید یک شبکه بزرگ صنایع فرهنگی را در سطح جهان به ویژه جهان اسلام راه اندازی کنیم تا با هنرمندان سراسر جهان به اشتراک معنایی دست یابیم. هدف اصلی مان در رویداد مداومت شکل گیری محصولات هویت ساز است.
وی افزود: ما جلسه هم اندیشی طراحان و تولیدکنندگان را داشتیم که مهمترین چالش آنها موضوع تجاری سازی محصولات بود. آنها مطرح کردند که امکان فروش محصولات در داخل کشور نیست و آنها چندان روی این موضوع تمرکز نمیکنند. نزدیک به ۵۰ تولیدکننده و طراح خوب در فراخوان رویداد مداومت شرکت کردهاند. تک تک آنها دارای ایدههای خوبی هستند.
شعاری بودن طرحهای لباسهای سنتی، سبب فراگیر نشدن آنها شده است.
صالحی با اشاره به این موضوع که حوزه مد و لباس، حوزه پر چالشی است، گفت: یکی از مشکلات این است که تولیدکنندگان در عرصه بینالملل اعتماد به نفس ندارند. ما درحال گفتوگو هستیم تا این ۸۰۰ تولیدکننده سطح جهان را وارد شبکه اقتصادی کنیم و در رویدادهای آینده از آنها بهره مند شویم؛ رویدادهایی که در ایران و لبنان برگزار میشود.
وی افزود: هم اکنون در حوزه پویش و در مسیر شناسایی تولیدکنندگان هستیم. بسیاری از تولیدکنندگان ما را با عنوان داستان حمایت میشناسند. هم اکنون در حال ارتباط گیری هستیم. اولین اتفاق در قالب وبینار بین المللی با حضور تولیدکنندگان و طراحان لباس رخ میدهد تا این وبینار به عنوان اولین ارتباط میان آنها باشد و هدف از اجرای این وبینار برقراری تعاملات جهت شکل گیری ارتباط میان تولیدکنندگان سراسر جهان است.
دبیر رویداد مداومت گفت: یکی از اقداماتی که حاکمیت میتواند در عرصه مد و لباس انجام دهد، تسهیل در انجام یک سری از اقدامات است. ما یک سری قوانین و مقرراتی داریم که گاهی کار را برای فعالان این عرصه سخت میکند. برای مثال ما نمیتوانیم در کشور رویداد فشن شو را داشته باشیم درحالی که این رویدادها میتواند به معرفی آثار کمک شایانی کند.
وی با اشاره به فراگیر نشدن لباسهای سنتی در جامعه گفت: طراحان باید از ظرافتهای هنری در لباسهای سنتی استفاده کنند تا بتوانیم شاهد فراگیر شدن این نوع لباس اقوام در سطح کشور باشیمشعاری بودن طرحهای لباسهای سنتی، سبب فراگیر نشدن آنها شده است. اکثر خریداران لباسهای سنتی برای آتلیه و انجام عکسها هستند. درحالی که طراحان باید از ظرافتهای هنری در لباسهای سنتی استفاده کنند تا بتوانیم شاهد فراگیر شدن این نوع لباس اقوام در سطح کشور باشیم.
در ادامه مریم شیرزادیان مدرس دانشگاه الزهرا (س) گفت: زمانی که طراحی فراگیر میشود، آثارش در اذهان باقی میماند و در این شرایط مخاطب عام و خاص هم ندارد. در این مدت اخیر موج جهانی در حمایت از مردم مظلوم غزه راه افتاد و در شبکههای اجتماعی شاهد این موجها بودیم.
وی افزود: از آنجا که حوزه مد و لباس مخاطبان زیادی دارد، هنرمندان این عرصه با استفاده از نمادهای فلسطین همچون رنگ پرچم پویشهای مختلفی را ایجاد کردند. حتی در این راستا ویژندهای مطرح جهان از جمله زارا در تبلیغاتش از این نمادها استفاده کرد و در نهایت به دلیل آنکه با موج شدید اعتراض روبرو شد، مجبور شد تا آن نمادها را از تبلیغاتش بردارد.
شیرزادیان تاکید کرد: امروز نسل جدید نه تنها با نمادهای فلسطین آشنا نیستند بلکه از نمادهای کشورشان هم آگاهی ندارند. زمانی که در خصوص نمادها با آنها صحبت میکنیم و به تفهمیم نمادها میپردازیم، برای آنها جذاب میشود و سعی دارند تا از این نمادها در طراحیهای خود استفاده کنند.
صنعت پوشاک کشور بیش از اندازه وارداتی شده است
این مدرس دانشگاه گفت: صنعت پوشاک کشور بیش از اندازه وارداتی شده است در حالی که ما باید صادرکننده باشیم، زیرا دارای یک فرهنگ قوی و غنی هستیم. نسل جدید ما تحت تأثیر رسانههای غرب هستند و تمایلات شأن بیشتر به آن سمت است. ما پتانسیل ایده پردازی و ذهن خلاق را در محیطهای آموزشی و دانشگاهها داریم که اگر به درستی پرورش یابند، میتوانیم اثربخش باشیم. نسل جدید ما نسل غرب زده نیستند و زمانی که با آنها تعامل داریم متوجه این موضوع میشویم.
وی افزود: در رویداد مداومت اگر بتوانیم بازار را به سمت بین المللی سوق دهیم، اثربخش خواهیم بود چراکه در حال حاضر تولیدکنندگان مان به دنبال بازار هستند و اگر به واسطه این رویداد بتوانیم تولیدات آنها را معرفی کنیم و آن را به سمت تجاری سازی سوق دهیم، کمک شایانی را به آنها کردهایم. متأسفانه شرایط اقتصادی بسیار ضعیف است و تولیدکنندگان ما در مذیقه هستند.
شیرزادیان گفت: ایرانیها دارای ایده و خلاقیت بسیاری هستند و کارهایشان با سطح جهان برابری میشود. متأسفانه آنها بستری برای بروز و ظهور ندارند. بسیاری از محصولاتی که از هفتههای مد جهانی خارج میشود، متوجه میشویم که تولیدات ایرانی دست کمی از این محصولات ندارند.
وی تاکید کرد: ترکیه صنعت قوی در حوزه لباس دارد اما از ایده مناسبی برخوردار نیست؛ درحالی که طراحان ایرانی دارای ایدههای فوق العادهای هستند که به مرحله تولید نمیرسد، زیرا تولیدکنندگان به طراحان اعتماد ندارند و بر این تصور هستند که مردم خواهان پوشاک وارداتی اند. اگر تولیدکنندگان ببینند که مردم متقاضی صنعت داخلی هستند، قطعاً آنها به سمت طراحان سوق مییابند.
صاحبان بیش از ۵۰ برند، بانوان توانمند هستند
در ادامه اینجلسه، فاطمه الشریف تولیدکننده گفت: صاحبان بیش از ۵۰ ویژند بانوان توانمند هستند. موضوع نوسان قیمت بازار یکی از چالشهای مهم حوزه تولید است. از دیگر چالشهای حوزه تولید میتوان به بازار محصولات در سطح داخلی و خارجی اشاره کرد که ضعیف است.
وی در پایان گفت: ما در حوزه صنعت پوشاک، رسانه قوی نداریم که از این صنعت حمایت کند. تولیدکنندگان به دلیل محدودیتهای موجود دیده نمیشوند. ما باید بستری برای بروز و ظهور آنها در عرصه بین المللی پیدا کنیم. پیشنهاد بنده ارائه نشان حجاب همچون نشان هلال به محصولات صنعت پوشاک است. اگر صنعت پوشاک ایران بتواند نشان حجاب را در سطح بین الملل داشته باشد، میتواند پیام و حرف خود را به جهانیان بزند.
نظر شما