استاندار گلستان: طرح گردشگری آشوراده نباید متوقف شود

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت: طرح گردشگری آشوراده پس از بازدید رییس جمهور در سفر دور دوم به استان نباید از سوی مسوولان دستگاه‌های مرتبط متوقف شود.

به گزارش ایرنا، علی محمد زنگانه شنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان، اظهار داشت: مسوولان دستگاه‌ها نیز در شتاب بخشیدن به این طرح مهم، ضوابط زیست محیطی را رعایت کنند.

دکتر سید ابراهیم رئیسی سی‌ام آذرماه امسال در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به گلستان، ضمن بازدید از پروژه‌های توسعه روستایی دولت در استان، دستور آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده را به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر صادر کرد.

آشوراده در ۲ کیلومتری غرب بندرترکمن قرار دارد و تنها راه دسترسی گردشگران به این منطقه بوسیله قایق است.

اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از مطالبه‌های مهم مردم و مسوولان گلستان در دهه‌های اخیر بوده و اجرای آن سال ۱۳۹۳ در سفر استانی هیات دولت به تصویب رسیده بود.

جزیره آشوراده قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند ولی با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب، جمعیت این جزیره ایرانی کاهش چشمگیر یافته و اکنون شماری از آن ها تردد می‌کنند.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است و در سال ۱۳۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

پیگیری تفاهم‌نامه
استاندار گلستان با تاکید بر اجرایی کردن تفاهم‌نامه مشترک این استان با کشور ترکمنستان در قالب تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای آسیای میانه، گفت: این تفاهم‌نامه مشترک در موضوع‌هایی از جمله دانشگاه، حمل و نقل، بهداشت و درمان و فرهنگی است.

زنگانه خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه مشترک، نقش به‌سزایی در توسعه گلستان خواهد داشت.

اکنون استان گلستان واقع در شمال کشور از طریق گمرک اینچه‌برون بوسیله زمینی و ریلی از طریق کشور ترکمنستان با سایر کشورهای آسیای میانه و حتی چین مبادلات تجاری دارد.

استاندار گلستان: طرح گردشگری آشوراده نباید متوقف شود

استاندار گلستان بر پیگیری اجرایی شدن ساخت مجتمع پتروسیمی گلستان دارای ۹۷ هزار سهامدار، فعال کردن طرح‌های اقتصاد دریا محور در سواحل خزر استان، شتاب به اجرای طرح‌های تامین آب شرب از جمله بهره‌برداری از سد ‌«نرماب» مینودشت با ۵۵۰ هزار نفر ساکن شرق استان و اجرای طرح آبرسانی به ۴۳۲ روستا تاکید کرد.

زنگانه افزود: ساخت ۴۵ هزار خانه با الویت‌های مسکن حمایتی، روستایی و بافت فرسوده شهری، توسعه کتابخانه در شهرهای فاقد این امکانات از طریق شناسایی ساختمان‌های اداری و آموزشی مازاد، ایجاد خط انتقال برق به مناطق موردنیاز به ویژه منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و توسعه گلخانه با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های تعاونی از دیگر طرح‌های مهم قابل پیگیری برای توسعه استان است.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های تعاونی در توسعه گلستان

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با اشاره به این که اصل ۴۴ قانون اساسی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، گفت: برای استفاده از این ظرفیت در توسعه استان باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

علیرضا نورانی خواستار مشارکت هرچه بیشتر مسوولان دستگاه‌های مرتبط در آسان‌سازی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های تعاونی در توسعه اقتصادی منطقه شد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر برنامه‌ریزی در راستای ذخیره‌سازی آب زراعی در فصل زمستان در مدیریت خشکسالی، گفت: باید لایروبی آب‌بندان‌های کشاورزی استان مدنظر قزار گیرد تا بخشی از آب زراعی موردنیاز بهره‌برداران منطقه از این طریق تامین شود.

رمضانعلی سنگدوینی افزود: حمایت بانکی در نوسازی واحدهای شالیکوبی موجود در استان برای جلوگیری از خروج ۲۰۰ هزار تن شالی به استان همجوار ضروری است.

«عبدالجلال ایری» دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم سرمایه‌گذاری در مدیریت بحران آب شرب استان شد و گفت: رفع این معضل باید اولویت کاری مسوولان دستگاه‌های مرتبط باشد.

استان گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی آن برپایه کشاورزی استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha