۲۶ دی ۱۴۰۲، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85353127
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی همدان کلید خورد

همدان- ایرنا- رئیس بنیاد نخبگان همدان،استفاده از ظرفیت و توان نخبگان برای کمک به حل مسایل کشور را از رویکردهای جدی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: ۲۲۰ نفر از نخبگان این استان برای جذب در دستگاه ها تشکیل پرونده داده اند که تاکنون ۱۰ نفر از آنان جذب شده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، موسی اعظمی در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز همدان افزود: این افراد در دستگاه های اجرایی از جمله استانداری همدان، پارک علم و فناوری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی جذب شدند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های حمایتی برای نخبگان و زمینه استفاده از ظرفیت‌های آنان در دستگاه های اجرایی ادامه داد: از این پس دستگاه های اجرایی نیازهای خود را برای جذب نخبگان اعلام می کنند تا متناسب با آن نخبگان جذب شوند.

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان افزود: امسال حدود هزار نفر در سطح کشور از کسانی که بر اساس تعریف بنیاد ملی نخبگان نخبه محسوب می‌شوند، استخدام شدند..

اعظمی با بیان اینکه استاندار همدان پیشنهاد داده که ۱۰ نفر دیگر به این سهمیه اضافه شوند، خاطر نشان کرد: فراخوان جذب نخبگان برای سال آینده بزودی در دستگاه های اجرایی اعلام می شود و افرادی که شرایط لازم را دارند مدارک خود را در سامانه سینا بارگذاری کنند تا همکاران گزینش های لازم را انجام دهند.

وی اظهار کرد: بنیاد نخبگان در ابتدا با ماموریت محدود نخبه شناسی و نخبه گزینی در سطح مدارس، مراکز علمی و دانشگاه ها تشکیل شد اما در دهه دوم فعالیت خود به اقتضای زمان و شرایط، بیشتر و گسترده تر شد و جذب و نگه داشت و بکارگیری افراد نخبه در مراکز و دستگاه های اجرایی به آن اضافه شد.

استفاده از ظرفیت نخبگان ماموریت جدید در دولت سیزدهم

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان ادامه داد: استفاده از ظرفیت نخبگان در حل مسایل منطقه ای در قالب گروه های مختلف از جمله اتاق فکر، هیات های اندیشه ورز و هسته های استاد محور ماموریت جدید بنیاد نخبگان در دولت سیزدهم بود که با حمایت های دولت رقم خورد.

اعظمی با بیان اینکه همدان استان برخوردار از نخبگان در عرصه های مختلف است،گفت: کتابی به نام مشاهیر استان در حال گردآوری است و باید اذعان کرد در همه حوزه های سیاسی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی دست پر هستیم و افراد زیادی را می توانیم به عنوان الگو معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان در سال گذشته برای تحقق شعار سال با موضوع اقتصاد دانش بنیان عملکرد خوبی در ارتباط با استانداری و سایر دستگاه های اجرایی داشت.

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان طرح شهید احمدی روشن را از جمله طرح های اجرایی بنیاد نخبگان عنوان کرد و ادامه داد: در قالب این برنامه اجرای ۱۰ طرح پیش بینی شد که هشت طرح مساله محور و تقاضا محور به سرانجام رسیده است.

وی با بیان اینکه بنیاد نخبگان استان همدان در طرح رصد و شهید بهشتی هم در سطح کشور پیشرو است،خاطر نشان کرد: این طرح ها با هدف استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مسایل استان و کشور در دست اجرا هستند.

رئیس بنیاد نخبگان استان همدان گفت: بازدید دانشجویان دختر و پسر از مراکز صنعتی با هدف امید آفرینی و ایجاد بینش و بصیرت و برگزاری اردوی فرهنگی برای ۳۰ نفر از نخبگان از دیگر برنامه های این بنیاد در سال جاری بود.

به گفته وی استان همدان برای استفاده از هیات های اندیشه ورز مساله محور رتبه برتر را کسب کرد و با حضور وزیر کشور و معاونت علمی رئیس جمهور از استاندار همدان و هیات اندیشه ورز استان قدردانی شد که این نتیجه همفکری و همراهی دستگاه های اجرایی و مدیران استان در حوزه پژوهشی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای استفاده بهتر از ظرفیت دستگاه های اجرایی هفت تفاهم نامه منعقد شده است.

ورود نخبگان برای کمک به حل مسایل استان همدان

اعظمی ورود نخبگان به کمک به مشکلات استان را از دیگر برنامه های بنیاد عنوان کرد و ادامه داد: مشکل آب و کشاورزی از چالش های جدی استان در ۲ سال گذشته بود که با حضور هیات های اندیشه ورز کارگروه آب با حضور ۱۵ نفر از نخبگان و صاحب نظران تشکیل و از نظرات و مشاوره های آنها استفاده شد.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات آب در استان، بنیاد نخبگان نگاه ویژه به این موضوع دارد و در این راستا ۲ طرح در بحث آب با استفاده از مشاوره نخبگان اجرا شده است،گفت: در طرح شهید بهشتی نیز که استاد محور است به موضوع آب پرداخته شده است و همچنین ۲ طرح در شرکت دانش بنیان با موضوع آب انجام می شود.

اعظمی خاطر نشان کرد: در بحث آب، جهاد کشاورزی استان همدان برای اجرای طرح ها حمایت خوبی داشت و طرح های پسا دکترا و پژوهشی داشتیم که این موضوع باید به عنوان الگو مورد توجه سایر دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

وی طرح بورسیه صنعتی را از دیگر طرح های بنیاد نخبگان عنوان کرد و گفت: در این طرح دانشجویان مستعد چهار سال بورسیه می شوند که در این راستا واحدهای صنعتی باید پای کار باشند و با اعلام نیازهای خود با بنیاد نخبگان همکاری کنند که با توجه به نیازهای تخصصی و علمی، دانش آموختگان با مهارت واحدها آشنا و تلفیقی از تحقیق و علم ایجاد می شود.

نقش مهم ایرنا در معرفی نخبگان

رییس بنیاد نخبگان همدان تاکید کرد: بنیاد نخبگان باید با جامعه در ارتباط باشد و در این راه به کمک رسانه ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری هایی نظیر ایرنا نیازمند هستیم.

اعظمی با تاکید بر اینکه ایرنا به عنوان قدیمی ترین خبرگزاری و رسانه رسمی کشور نقش مهمی در معرفی ظرفیت های نخبگان به جامعه دارد، ادامه داد: این رسانه بهترین فضا برای ارتباط با نخبگان و معرفی بیشتر و بهتر آنها است.

وی همچنین گفت: نظر به تأکید مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم‌افزاری در جلسه دیدار برخی از نخبگان علمی کشور با ایشان در مهر ماه ۱۳۸۳، بنیاد ملی نخبگان کشور با اساسنامه‌ای تشکیل شد.

وی هدف از تأسیس بنیاد را برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نخبگان، جذب، حفظ و به‌کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقای تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه بر اساس سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ عنوان کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان خاطرنشان کرد: ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با نخبگان و نظارت بر فعالیت های مربوط به آنان برای اجرای سیاست ها و برنامه‌های مصوب، کمک به فراهم کردن تسهیلات و امکانات لازم برای دسترسی محققان و نخبگان به تحقیقات جهانی و انتقال فناوری‌های جدید به کشور در راستای تحقق اهداف توسعه علمی و متوازن کشور از دیگر اهداف تشکیل این بنیاد است.

به گزارش ایرنا، بنیاد نخبگان استان همدان در سال ۹۱ تشکیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha