بازار داغ صید پرندگان شکاری/مهاجرت اجباری به حوزه خلیج فارس چگونه رقم می خورد؟

زاهدان - ایرنا - صید و فروش پرندگان شکاری جریمه‌هایی سنگین دارد اما سودجویان با سوء استفاده از جوانان سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های کشور در قبال پیشنهادهای میلیونی آن‌ها را برای زنده‌گیری پرندگانی مانند بالابان و شاهین به خدمت می‌گیرند و سرمایه طبیعت و محیط زیست کشور را برای ارسال به کشورهای حوزه خلیج فارس به تاراج می‌برند.

به گزارش ایرنا، با شروع فصل سرما، مهاجرت انواع پرندگان از مناطق سیبری به آسمان ایران و به دنبال آن سیستان و بلوچستان اتفاق می‌افتد، متخلفان به صورت گروهی برای صید این پرندگان به طور غیرقانونی اقدام می‌کنند، کشورهای عربی یکی از مقصدهای سفر اجباری پرندگان شکاری به شمار می‌رود زیرا علاقه شیوخ عرب به بازی با پرنده‌هایی مانند شاهین و بالابان، هر روز قیمت آن‌ها را بین دلالان بالا می‌برد به همین دلیل سودجوها نیز بیش از قبل برای قاچاق این نوع از پرندگان ترغیب می‌شوند.

تاجران عرب حاشیه خلیج فارس منتظر پرندگان شکاری‌ای هستند که در آسمان ایران به دام صیادان محلی می‌افتند و پس از خریداری این پرندگان با قیمت‌های بالا از واسطه‌های ایرانی با آموزش این پرندگان از آنان برای شکار به خصوص شکار 'هوبره' استفاده می‌کنند و از این کار لذت می‌برند.

با توجه به وضعیت معیشتی ضعیف برخی افراد و وسوسه قیمت‌های پیشنهادی در قبال زنده‌گیری این پرندگان، شاهد افزایش شمار تخلفات در سیستان و بلوچستان نسبت به گذشته هستیم.

زنده گیری و شکار پرندگان شکاری به ویژه 'شاهین و بالابان' در سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های کشور و قاچاق آن‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس نسل این گونه‌های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است

قیمت پرندگان صید شده در ایران بین ۲ تا سه میلیارد ریال و گاهی بیشتر، متغیر است اما این پرندگان بین شکارچیان محلی و دلالان در سیستان و بلوچستان جا به جا می‌شود تا در نهایت واسطه‌های مستقیم پرندگان را به بهای میلیاردی به قوش‌بازان عرب می‌فروشند در واقع سود اصلی را دلالانی می‌برند که می‌توانند تاجری در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پیدا کنند.

بار قاچاق، برای رسیدن به بازارهای حاشیه خلیج فارس و رسیدن به دست مشتری نهایی چندین دست بین دلالان می‌چرخد که در این میان ممکن است پرندگان به دلایل مختلف مانند تشنگی و استرس که به آن‌ها وارد می‌شود از بین بروند.

زنده‌گیری و شکار پرندگان شکاری به ویژه 'شاهین و بالابان' در سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های کشور و قاچاق آن‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس نسل این گونه‌های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

برای جلوگیری از شکار و قاچاق این پرنده‌های شکاری در سیستان و بلوچستان جریمه‌هایی با مبالغ ۲ میلیارد ریال در نظر گرفته شده اما این رقم نتوانسته قاچاقچی‌ها را از تجارت پرسود پرنده‌های شکاری و فروش آن‌ها به شیوخ عرب، منصرف کند.

بازار داغ صید پرندگان شکاری/مهاجرت اجباری به حوزه خلیج فارس چگونه رقم می خورد؟

گشت‌های نامحسوس برای مقابله با متخلفان

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: از اوایل مهرماه که مهاجرت شاهین و بالابان‌ها از مناطق سردسیر مانند سیبری به مناطق گرم‌تر شروع می‌شود سودجویان در کمین هستند تا با تله‌گذاری این پرندگان را شکار و با قیمت‌های بالا به کشورهای عربی بفروشند.

مهدی کدخدایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شاهین و بالابان جزو گونه‌های در حال انقراض است که جمعیت آن‌ها به شدت کاهش پیدا کرده در اجرای طرح برخورد با شکارچیان پرندگان شکاری، از اوایل مهرماه گروه‌های گشت زنی یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به صورت شبانه روزی در همه شهرستان‌های منطقه حضور دارند تا شکارچیان نتوانند این نوع پرندگان را شکار کنند.

بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست، ۲ میلیارد ریال جریمه برای شکار و زنده گیری پرندگان شکاری از جمله بالابان و شاهین تعیین شده است

وی با بیان اینکه این اداره ضمن گشت زنی نامحسوس در صورت مشاهده با این قبیل تخلفات، شدیدا با افراد متخلف برخورد قانونی می‌کند تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست، ۲ میلیارد ریال جریمه برای شکار و زنده گیری پرندگان شکاری از جمله بالابان و شاهین تعیین شده همچنین برای پرنده دلیجه که بعنوان طعمه استفاده می‌شود ۳۰۰ میلیون ریال جریمه در نظر گرفته شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در ۴۵ روز گذشته ۲ نفر متخلف شکار و صید به اتهام شکار غیرمجاز پرنده دلیجه توسط یگان حفاظت محیط زیست در استان دستگیر و به مقام قضایی تحویل داده شده اند؛ همچنین این افراد به ازای هر دلیجه به جزای نقدی ۳۰۰ میلیون ریال محکوم شدند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد افزایش جریمه به ۱۰ میلیارد ریال مطرح شده است بیان کرد: اجرای این گونه احکام و پرداخت جرایم نقدی توسط متخلفان، زمینه ساز جلوگیری از شکار بی رویه این گونه‌های در حال انقراض پرندگان خواهد بود.

بازار داغ صید پرندگان شکاری/مهاجرت اجباری به حوزه خلیج فارس چگونه رقم می خورد؟

تخریب ۵۰ کوخه زنده‌گیری پرندگان شکاری در سیستان و بلوچستان

کدخدایی بیان کرد: از آغاز فصل مهاجرت پرندگان شکاری از مناطق سردسیر شمالی به سیستان و بلوچستان و اقدام شکارچیان غیرقانونی به زنده‌گیری آن‌ها، تاکنون ۵۰ کوخه تخریب، همچنین بیش از ۱۰۰ تور از کنار کوخه ها جمع آوری شده است.

وی افزود: "کوخه نشینی" نوعی روش برای صید این پرندگان شکاری است. صیادان پرندگان شکاری در این مخفیگاه نشسته و از قُمری، کبوتر و دلیجه به عنوان طعمه برای صید پرندگان شکاری ارزشمند از جمله 'شاهین و بالابان' استفاده می‌کنند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهارکرد: در فصل بازگیری‌ که از مهرماه در استان آغاز می‌شود اولویت اجرای طرح در مناطق تحت حفاظت اداره کل حفاظت محیط ‌زیست است اما در سایر مناطق استان نیز برای جلوگیری از شکار پرندگان پایش آن‌ها انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha