واکاوی یک تهاتر نفتی کم‌سابقه در حوزه ورزش در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- احداث مجموعه ورزشی فرهنگی جدید در تهران با همکاری شرکت IPPR چین درحالی در دولت سیزدهم به‌عنوان یک پروژه راهبردی کلید خورد که پیش‌بینی تامین منابع مالی آن از طریق تهاتر نفتی سابقه کم‌تری در کشور دارد و به گفته کیومرث هاشمی وزیر ورزش فاز اول این پروژه تا پیش از پایان کار دولت سیزدهم اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ۲۰ شهریورماه سال جاری بود که آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور در مراسم تقدیر از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش ایران، به کیومرث هاشمی ماموریت داد پروژه ساخت یک ورزشگاه مدرن و آبرومند در شان قهرمانان و میزبانی بین‌المللی از رویدادهای مختلف را در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار دهد.

از تاکید رئیس جمهور تا کلیدخوردن پروژه‌ای که هزینه نیست

رئیس جمهور با تاکید بر این که ساخت چنین ورزشگاهی متحمل هزینه‌های بالا خواهد بود، موافقت کامل خود را با استارت این پروژه اعلام و تاکید کرد: این مخارج، هزینه نیست و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و ساخت آن ضرورت دارد. من ماموریت آن را به وزارت ورزش و آقای هاشمی می‌سپارم. این‌کار باید در کنار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام پیگیری شود.

انتخاب شرکت IPPR چین به‌عنوان طراح پروژه

متعاقب تاکیدات رئیس جمهور بر ساخت یک ورزشگاه مدرن و تجهیز شده به کلیه امکانات روز، وزارت ورزش و جوانان و در راس آن کیومرث هاشمی مقدمات ساخت این ورزشگاه را فراهم کردند.

در گام اول مذاکرات با گزینه‌های مدنظر برای کم‌وکیف چگونگی ساخت این پروژه عظیم آغاز شد و درنهایت شرکت IPPR چین به‌عنوان مشاور طراحی و ساخت مجموعه ورزشی فرهنگی جدید انتخاب شد.

۱۶ آبان ماه بود که مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت توسعه و نگهداری امکان ورزشی با شرکت IPPR به میزبانی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و طی آن شن گانگ مدیر شرکت مذکور و مهیار عسگریان مدیرعامل شرکت توسعه تفاهم‌نامه همکاری مشاوره طراحی و ساخت مجموعه ورزشی فرهنگی را امضا کردند.

واکاوی یک تهاتر نفتی کم‌سابقه در حوزه ورزش در دولت سیزدهم

تعهد شرکت چینی به استفاده از توان داخلی ایران در ساخت ورزشگاه

با امضای این تفاهم‌نامه مراحل مشاوره طراحی و ساخت مجموعه ورزشی فرهنگی در تهران رسما آغاز شد و کیومرث هاشمی اعلام کرد هدف وزارت وزش و جوانان از ساخت این مجموعه ورزشی این است که تمام خواسته‌ها و نیازهای ورزش ایران در رشته‌های مختلف برطرف شود تا از این پس برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی مشکلی نداشته باشیم.

در طرف مقابل شن گانگ مدیر شرکت IPPR هم متعهد شد که این شرکت در طول پروژه از توان داخلی ایران برای ساخت این پروژه استفاده خواهد کرد.

نهایی شدن توافق‌نامه احداث ورزشگاه با حضور مخبر

متعاقب امضای تفاهم‌نامه در تاریخ ۲۹ آذرماه در جلسه‌ای با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور جزئیات توافق‌نامه احداث مجموعه فرهنگی ورزشی جدید تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایی شد.

دکتر محمد مخبر در این جلسه که وزرای ورزش و جوانان، نفت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اجرایی رئیس جمهور، شهردار تهران، دبیر هیات دولت، سرپرست آستان حضرت امام خمینی (ره) و مقامات دستگاه‌های مربوطه حضور داشتند، با اشاره به اهمیت ساخت یک ورزشگاه بزرگ چند منظوره برای رفع نیازهای کشور با توجه به علاقه و نیازهای نسل جوان، بر ضرورت تسریع در اقدامات و تصمیمات اولیه برای ساخت این مجموعه بزرگ ورزشی تاکید کرد.

واکاوی یک تهاتر نفتی کم‌سابقه در حوزه ورزش در دولت سیزدهم

نگاهی بر جزئیات توافق‌نامه احداث ورزشگاه جدید

در این جلسه علاوه بر جزئیات توافق‌نامه احداث این ورزشگاه، مدل‌های تامین اعتبار مالی و آغاز عملیات اجرایی آن نیز مورد بحث و بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت و تاکید شد، این مجموعه در فضایی بیش از ۳۰۰ هکتاری در جنوب تهران ساخته خواهد شد.

با نهایی شدن توافق‌نامه احداث مجموعه فرهنگی ورزشی جدید تهران، در تاریخ ۴ دی ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور، تفاهم‌نامه همکاری احداث طرح مجموعه بزرگ فرهنگی،‌ ورزشی شهر تهران امضا شد.

ضمن این‌که این تفاهم‌نامه با هدف فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای احداث مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی در طرح ویژه شهر فرهنگی و مذهبی تهران مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به مساحت ۳۷۰ هکتار برای برگزاری رویدادها و مسابقات ورزشی ملی و بین‌المللی، با لحاظ شرایط و رعایت قوانین و مقررات مربوط به معاونت اول ریاست جمهوری، معاونت اجرایی ریاست جمهوری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری تهران، شهرداری تهران و آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) تنظیم و امضا شد.

بر اساس متن این تفاهم‌نامه وزارت ورزش و جوانان موظف شد نسبت به شناسایی و انتخاب شرکت مشاور ذی‌صلاح داخلی و یا خارجی برای بررسی و انجام مطالعات راهبردی طرح جامع شهر آفتاب و تهیه طرح اجرایی فنی، اقتصادی و معماری پروژه مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی شهر آفتاب اقدام کند.

همچنین دستگاه اجرایی پروژه، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور تعیین و منابع مورد نیاز از محل مازاد فروش نفت خام و میعانات گازی (معادل سهم دولت) توسط وزارت نفت و با تخصیص سازمان برنامه و بودجه تعیین شد.

آستان مقدس حضرت امام خمینی (س) نیز براساس توافق انجام شده موظف شد اقدامات لازم را نسبت به تأمین اراضی مورد نیاز برای اجرای پروژه مذکور انجام دهد.

بر اساس بندهای این تفاهم‌نامه انجام مطالعات خاک شناسی، ژئوتکنیک، لرزه‌شناسی، تجزیه و تحلیل ویژگی‌های طبیعی، کالبدی، مخاطرات طبیعی و زیست‌محیطی زمین، بافت اطراف، توپوگرافی و شیب طبیعی اراضی معرفی شده می‌بایست پیش از شروع عملیات اجرایی انجام شود.

واکاوی یک تهاتر نفتی کم‌سابقه در حوزه ورزش در دولت سیزدهم

تشکیل کارگروه هماهنگی و تسهیل اجرای پروژه ورزشگاه

همچنین به‌منظور هماهنگی و تسهیل و پیگیری امور اجرایی پروژه مذکور و مشخص شدن تعهدات دستگاههای اجرایی، مقرر شد کارگروهی زیر نظر معاونت اجرایی ریاست جمهوری مرکب از نمایندگان تام الاختیار معاونت اجرایی ریاست جمهوری، وزارت ورزش و جوانان (شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور)، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور، شهرداری تهران و آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شود.

مخبر: منابع مالی ورزشگاه از تهاتر نفتی تامین می‌شود

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به این‌که تمامی ابعاد مختلف این طرح به‌صورت جهادی پیش‌رفته است، روش مناسب تامین مالی را یکی از مهم‌ترین موضوعات در اجرای پروژه‌های مختلف برشمرد و اظهار داشت: تامین منابع مالی برای اجرای این طرح از طریق تهاتر نفتی پیش‌بینی شده که سابقه کم‌تری در کشور دارد و اطمینان‌بخش است. این پروژه که احداث آن چند میلیارد دلار هزینه دارد،‌ به یک شرکت چینی سپرده شده است. ضمنا در همه مراحل کار از طراحی تا اجرا از ظرفیت شرکت‌های همکار داخلی نیز استفاده خواهد شد.

دکتر مخبر با اشاره به اینکه از زمان دستور رئیس جمهور تا تصمیم‌گیری و تدوین این تفاهم‌نامه مدت زیادی سپری نشده است، خاطر نشان کرد: انتظار این است که این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد و مردم و جوانان هر چه زودتر بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

واکاوی یک تهاتر نفتی کم‌سابقه در حوزه ورزش در دولت سیزدهم

منصوری و تشریح دلایل انتخاب چین به‌عنوان طراح پروژه

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در این مراسم به برخی از سوالات و شبهات در خصوص طرح مجموعه بزرگ فرهنگی،‌ ورزشی شهر تهران پاسخ داد و گفت: عده‌ای پرسیده بودند که چرا اجرای این پروژه قرار است توسط شرکت چینی انجام شود که این امر به دلیل آن است که با کشور چین خط تبادل مالی داریم.

منصوری همچنین به ایراداتی که عده‌ای در خصوص جانمایی این مجموعه وارد کردند اشاره و تصریح کرد: عده‌ای گفته‌اند که مکان این مجموعه بر روی گسل است و این در حالی است که مطالعات کامل زمین‌شناسی و بررسی‌های فنی در این خصوص انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی نزدیکی این مجموعه به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد و همچنین دسترسی به شبکه حمل و نقل کشور و شبکه بزرگراهی را از دیگر دلایل جانمایی این ورزشگاه برشمرد.

واکاوی یک تهاتر نفتی کم‌سابقه در حوزه ورزش در دولت سیزدهم

‌رد شایعات در خصوص فرو نشست شهر آفتاب

انصاری سرپرست تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) نیز شبهات وارد شده درخصوص زلزله و فرونشست در شهر آفتاب را رد کرد و با توجه به مطالعات پیشین و بررسی همه جوانب در شهر آفتاب و حرم حضرت امام (ره) این نقطه را مناسب‌ترین مکان برای احداث چنین مجموعه بزرگی برای شهر تهران دانست.

هاشمی: با احداث ورزشگاه جدید تمام نیازهای ورزشی مرتفع می‌شود

در نهایت کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان نیز با تاکید بر اینکه احداث این مجموعه می‌تواند سرانه ورزش تهران را که هم اکنون جزو آخرین شهرهای کشور قرار دارد، به دو برابر افزایش دهد گفت: با احداث این مجموعه به نیازهای تمامی رشته‌های ورزشی در عرصه جهانی پاسخ داده خواهد شد و دغدغه‌ای برای میزبانی مسابقات بین‌المللی رشته‌های ورزشی نخواهیم داشت.

واکاوی یک تهاتر نفتی کم‌سابقه در حوزه ورزش در دولت سیزدهم

فم: زمان‌بندی ساخت ورزشگاه در اختیار عموم قرار می‌گیرد

به فاصله یک روز بعد از امضای تفاهم‌نامه همکاری احداث طرح مجموعه بزرگ فرهنگی توسط مسئولان رده‌بالای ایران در دفتر معاون اول رئیس جمهور، مدیران ارشد شرکت IPPR چین با حضور در وزارت ورزش و جوانان با کیومرث هاشمی دیدار کردند.

در این دیدار مشاور ارشد این شرکت در امور طراحی با ارائه طراحی‌های پیشنهادی مختلف برای احداث این مجموعه، توضیحاتی را درباره روند کار از زمان مطالعات اولیه تا آغاز کار احداث مطرح کرد.

«فم» در این دیدار با اشاره به جلسات متعددی که شرکت IPPR با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برگزار کرده، اظهار کرد: در جریان گفت‌وگوهایی که با شرکت توسعه داریم، پس از دریافت نقطه نظرات کارفرما انجام طراحی مفهومی ساخت پروژه را پیش برده‌ایم و به طرح‌هایی رسیده‌ایم که این طرح‌ها در ادامه گفت‌وگوها تکمیل‌تر خواهد شد. همچنین برنامه زمان‌بندی این پروژه را برای اعلام عمومی در اختیار قرار خواهیم داد و با توجه به اهمیت پروژه و تاکیدات انجام شده از سوی کارفرما، طبق همین برنامه زمان‌بندی شده اقدامات مورد نظر انجام خواهد گرفت.

ارائه گزارشات پیشرفت پروژه به رئیس جمهور

وزیر ورزش نیز از تشکیل کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه‌های دخیل در ساخت این مجموعه خبر داد و گفت: این کارگروه وظیفه دارد هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه بدهد و گزارش روند کار و پیشرفت پروژه را طی گزارشی برای شخص رییس‌جمهور آماده کند.

رونمایی از فاز اول پروژه پیش از پایان دولت سیزدهم

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر پیشرفت کار طبق برنامه‌زمانی پیش‌بینی شده اظهار کرد: از شرکت چینی انتظار داریم پروژه را دقیقا منطبق با این برنامه پیش ببرد و این موضوع برای مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد و شروع کار تا پایان باید به‌صورت تابلوی روزشمار مشخص باشد. مردم ایران علاقه‌مندند که بدانند پروژه چگونه پیش می‌رود و این حق مردم است.

وزیر ورزش و جوانان همچنین عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که ساخت ورزشگاه جدید در چند فاز به مرحله بهره‌برداری برسد. تلاش می‌کنیم فاز اول پروژه پیش از پایان کار دولت سیزدهم اجرایی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha