۲۴ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85353477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختلافات در دولت بر سر تحولات غزه، عامل کناره‌گیری مقام ارشد کاخ سفید؟

تهران-ایرنا- یک رسانه آمریکایی در شرایطی که اوضاع غزه روز به روز وخیم‌تر می شود، از کناره گیری نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور بشردوستانه در این منطقه خبر داد، موضوعی که اختلاف‌نظر در بین مقامات دولت آمریکا را بازتاب می دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای هافینگتون پست در گزارشی اختصاصی، خبر برکناری دیوید ساترفیلد را منتشر کرد و نوشت سفیر بازنشسته ای که جو بایدن به عنوان نماینده ویژه در امور بشردوستانه خاورمیانه و با تمرکز بر جنگ رژیم صهیونیستی و حماس منصوب کرد، در هفته های آتی کناره‌گیری می‌کند.

این رسانه ضمن اعلام این خبر به نقل از یک مقام آگاه از طرح‌های ساترفید و یک مقام آمریکایی دیگر افزود: خروج ساترفیلد از ترکیب دولت بایدن در بحبوحه حملات تحت حمایت واشنگتن در غزه از سوی رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد.

سازمان ملل و گروه‌های امدادرسان هشدار می‌دهند که غزه با گرسنگی و قحطی مواجه است و مقدار کمک‌های بشردوستانه ارسالی به این منطقه با توجه به محدودیت های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی و مصر عمیقا ناکافی است.

به نوشته هافینگتون پست، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که ساترفیلد در آن خدمت می‌کند، از پاسخ فوری به درخواست این رسانه برای اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.

این رسانه پیش بینی کرد که ساترفیلد احتمالا به شغل قبلی خود در موسسه بیکر در دانشگاه رایس باز گردد، چون به منظور انجام وظیفه در پست جدید خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور بشردوستانه غزه، برای مدت کوتاهی مسئولیت قبلی خود را ترک کرد.

با توجه به اوضاع وخیم غزه، هنوز معلوم نیست که آیا بایدن فرد جدیدی را جایگزین ساترفیلد خواهد کرد یا خیر.

دوران خدمت ساترفیلد همچنین جنجال برانگیز بوده است: بنابر گزارش هافینگتون پست، وی خواستار انتقال پناهجویان فلسطینی غزه به مصر بوده است. دولت آمریکا در ظاهر مدعی است که مخالف این پیشنهاد است. این درخواست همچنین با مخالفت‌های جدی از سوی فلسطینی‌ها و حامیان آنها مواجه است.

پیشنهاد انتقال فلسطینی‌های غزه به مصر به ویژه با توجه به پیوند نزدیکی که ساکنان غزه طی دهه ها با خانه و کاشانه خود دارند نگران کننده است و به ویژه یادآور آوارگی اجباری فلسطینی ها در روندی است که در جهان عرب از آن به عنوان فاجعه یا نکبت یاد می‌شود.

برخی از ناظران خارجی درباره عملکرد استارفیلد به دیده تردید نگریسته و اشاره می کنند که چگونه دوران خدمت او شاهد وخامت اوضاع برای ساکنان غزه و تداوم بمباران رژیم صهیونیستی بوده است.

دسامبر گذشته، هافینگتون پست گزارش داد که ساترفیلد به درخواست‌ها از سوی سازمان های کمک رسان برای برگزاری نشست پاسخی نداده است.

دِیو هاردن که عملیات آژانس توسعه بین المللی آمریکا در غزه و کرانه باختری اشغالی را بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ هدایت می‌کرد، گفت: فکر نمی‌کنم آمریکا در سیاست یا پشتیبانی و عملیات انتقال کمک های خود موثر عمل کرده باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha