فرودگر ماه پس از ناکامی در ماموریت خود در راه بازگشت به زمین است

تهران– ایرنا– یک فضاپیمای آمریکایی که قرار بود بر سطح ماه فرود بیاید؛ پس از مشکل فنی نشت سوخت و ناکامی در ماموریت خود، اکنون در مسیر بازگشت به زمین است و ممکن است در جو زمین بسوزد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ان دی تی وی»، شرکت آمریکایی استروبوتیک سازنده فضاپیمای «باز» (پرگرین) از زمان شروع ماموریت ناکام آن بطور منظم اطلاعات تازه‌ای درباره وضعیت آن منتشر کرده است. ماموریت این فضاپیما روز هشتم ژانویه با پرتاب با یک راکت «والکان» ساخت شرکت «یونایتد لانچ» شروع شد.

این فضاپیما اندک زمانی پس از جدا شدن از راکت یک انفجار داخلی را تجربه کرد و مشخص شد که به علت نشت سوخت و از دست رفتن نیروی رانش قادر به فرود آمدن روی ماه نیست، هر چند که تیم استروبوتیک مدعی است که توانسته است انرژی لازم را برای آزمایش های ناسا و سایر سازمانهای فضایی تامین کرده و داده‌های پروازی را جمع‌آوری کند.

این شرکت مستقر در پیتزبورگ اعلام کرد: تازه‌ترین ارزیابی ما نشان می دهد این فضاپیما اکنون در مسیر به سمت زمین است و احتمالا در جو زمین خواهد سوخت. تیم ما در حال حاضر در حال ارزیابی گزینه‌ها است و به محض امکان اطلاعات جدیدی منتشر خواهد شد.

استروبوتیک افزود: این ربات شبیه جعبه بیش از پنج روز در فضا بوده و اکنون ۳۹۰ هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد.

فرودگر ماه پس از ناکامی در ماموریت خود در راه بازگشت به زمین است

علاقمندان به فضا با دقت مسیر «باز» را دنبال کرده و امیدوار بودند که این فضاپیما بتواند یک «فرود سخت» روی ماه انجام دهد؛ هر چند اکنون مشخص شده است که این هدف تقلیل یافته هم محقق نخواهد شد.

این فضاپیما علاوه بر سخت‌افزار علمی اقلام دیگری را نیز از جمله «دی ان ای» چند رییس جمهور اسبق آمریکا شامل «جان اف کندی»، «جرج واشنگتن» و «دوایت آیزنهاور» را نیز حمل کرده و قرار بود به ماه منتقل کند که اکنون دی ان ای آنها نیز در فضا خواهد سوخت.

در پی ناکامی شرکت های خصوصی ژاپنی و صهیونیستی، استروبوتیک سومین شرکت خصوصی (آمریکایی) است که در کار فرود بر ماه ناکام مانده است. سازمان فضایی ناسا آمریکا ۱۳۰ میلیون دلار به این شرکت پرداخت کرده بود. مقامات ناسا گفته‌اند که تلاش بیشتر برای فرود بر ماه به معنی افزایش بخت موفقیت خواهد بود. تلاش بعدی در ماه فوریه است که فضاپیمای شرکت «اینتویتیو ماشینز» پرتاب خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha