شاخص‌های ایمنی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند رعایت شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ۱۱ پالایشگاه کوچک مقیاس ساخته شده یا در دست ساخت منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: باید از همان ابتدا سرمایه‌گذاران این واحدها تمامی شاخص‌های ایمنی و اطفای حریق را لحاظ و رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز یکشنبه در مراسم تقدیر از عوامل دخیل در اطفای حریق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افزود: منطقه ویژه اقتصادی هم این موارد را سختگیرانه و با حساسیت دنبال کند.

وی با اشاره به خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی به سرمایه‌گذار مینی پالایشگاه در حادثه آتش‌سوزی ماه گذشته گفت: ستاد مدیریت بحران باید دستگاه‌های متولی را مسئولیت‌ساز و فعال کند تا بر رعایت شاخص‌های اطفای حریق در واحدهای تولیدی و منطقه ویژه اقتصادی نظارت مستمر داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی خواستار آموزش و ‌به‌روز شدن آتش‌ نشانان و کارگران مینی پالایشگاه‌های موجود در منطقه ویژه اقتصادی شد و افزود: تمرین کار تیمی همیشه در دستور کار باشد و تقویت تجهیزات برای اطفای حریق در استان پیگیری شود.

وی تصریح کرد: اینکه در این حادثه روایت اول با کمک رسانه‌های استان منتشر شد، جلوی سوء استفاده معاندین را گرفت و این جلسه تجلیل از دست‌اندرکاران اطفای حریق به ویژه آتش‌ نشانان فعال و ستاد مدیریت بحران استان است که در خط مقدم بودند.

قناعت با قدردانی از همه عوامل دخیل در اطفای حریق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: همه دست اندرکاران مورد احترام و تجلیل هستند اما اولویت با آتش‌ نشانان است که هنرشان عشق‌ورزی به مردم و خدمت‌رسانی به کسانی است که در معرض خطر قرار دارند تا آرامش را به آنان بازگردانند.

وی افزود: آتش‌ نشان مانند تخریب‌چی در زمان دفاع مقدس برای کمک به دیگران خود را در معرض خطر جانی قرار می‌دهد که ایثار و از خودگذشتگی آنان و اینکه بهترین عملکرد را از خود بر جای می‌گذارند، نشات گرفته از ایمان و اعتقاد راسخ آنان است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در کنار صحنه تلخ و ناراحت‌کننده آتش‌سوزی و اینکه هر لحظه آبستن حوادث ناگوار بود شاهد صحنه‌های شیرین و زیبایی از جمله تعامل خوب و در سطح بالای مجموعه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف استان بودیم که جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند را شاکریم که با مدیریت بحران در این حادثه فوتی نداشتیم، یادآور شد: تخصص آتش‌ نشانان استان در اطفای حریق خانه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک است و اطفای حریق واحدهای هیدروکربن که بسیار مشتعل است، تخصص و ساز وکار خاص نیاز دارد.

شاخص‌های ایمنی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند رعایت شود

معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری بیرجند هم در این نشست گفت: حادثه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به ما نشان داد که زیرساخت‌های ضعیفی در برخی بخش‌های استان داریم.

غلامرضا یونسی ضمن تشکر از استاندار برای تخصیص خودروی سنگین به شهرداری بیرجند و جذب سهمیه آتش نشان افزود: ما در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یک کانون اقتصادی نیاز به پایگاه امدادی مجهز داریم که پنج هزار متر مربع زمین تحت عنوان منطقه آموزشی آتش نشانی تملک شده است.

وی گفت: به دنبال این هستیم که با تملک زمین، تجهیزات و خودروهای امدادی را از سایر کشورها تامین کنیم که درخصوص اجازه خروج این خودروها از منطقه ویژه اقتصادی نیازمند مجوز شورای تامین استان هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم گفت: سرمایه گذار واحد تولید هیدروکربن سبک مصمم است که این واحد را به چرخه تولید بازگرداند و یکی از مهمترین کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان، سوخت است که روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کامیون به خارج از مرز صادر می‌شود و ۵۰ درصد آن مشتقات نفتی است.

حسین زارعی افزود: باید زیرساخت‌های امدادی در مرز ماهیرود و منطقه ویژه اقتصادی تقویت شود و با توجه به اینکه برای واردات کالا به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند حقوق گمرکی تعلق نمی‌گیرد نیاز است در این خصوص مجوزهای لازم برای واردات و تردد این خودروها در سطح استان صادر شود.

در این نشست از دست اندرکاران اطفای حریق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به ویژه تیم‌های آتش نشانی شهرداری بیرجند تجلیل شد.

آتش‌سوزی پالایشگاه کوچک مقیاس در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که صبح یکشنبه ۱۹ آذر امسال از یک مخزن شروع شد و به سایر مخازن میعانات گازی این واحد سرایت کرد، صبح سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه با تلفیق اطفای حریق هوایی و زمینی مهار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha