کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان بشرویه و طبس نرسید

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: با گذشت یک سال از وقوع زلزله در شهرستان‌های بشرویه و طبس تاکنون کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان این مناطق از مرکز پرداخت نشده‌ است و مردم چشم انتظار این کمک‌ها هستند.

قاسم تنها روز دوشنبه درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده ۵۵۰ واحد مسکونی خسارت دیده و ۱۵۰ واحد تعمیری در طبس و بشرویه تشکیل شد که پرونده دریافت تسهیلات ۶۵۰ واحد مسکونی از سوی بنیاد مسکن به بانک‌های عامل ارسال شده است.

وی افزود: از این تعداد ۳۲۴ پرونده به بانک‌های ملت و صادرات ارجاع شده که تاکنون ۳۱۵ پرونده در حال انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: پرداخت تسهیلات در بانک‌های ملی و مسکن نیز به دلیل ابلاغ نشدن اعتبارات هنوز آغاز نشده همچنین هیچ کمک بلاعوض از مرکز به زلزله‌زدگان این شهرستان‌ها پرداخت نشده‌ است.

وی عنوان کرد: در این زمین لرزه‌ها بیش از ۱۰۰ واحد شهری و ۵۵۰ واحد روستایی به بازسازی نیاز داشتند که تاکنون از این واحدها ۱۹۷ واحد در مرحله فونداسیون، ۷۲ واحد مرحله سقف و ۱۱۵ واحد در مرحله دیوار چینی است.

تنها با اشاره به اینکه هیات دولت پرداخت تسهیلات را در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ به استان ابلاغ کرد افزود: در این ابلاغیه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای بازسازی واحدهای مسکونی شهری و سه میلیارد ریال برای روستاها با نرخ سود پنج و ۶ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله تعیین شده است.

وی به ابلاغ ۸۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض ساخت و ۱۵۰ میلیون ریال بلاعوض معیشتی برای ساخت واحدهای مسکونی شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: در واحدهای تعمیری نیز ۲۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات پنج تا ۶ درصد با بازپرداخت پنج ساله ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا، ۲۲ آذر پارسال زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شهرستان بشرویه به وقوع پیوست و بعد از آن پس لرزه‌ها ادامه داشت تا اینکه سوم دی‌ ماه بار دیگر زلزله ۵.۱ ریشتری این منطقه را لرزاند.

این زلزله‌ها خوشبختانه خسارت جانی نداشت اما خسارت‌های مالی از جمله ترک‌خوردگی و آسیب جدی ۸۰۰ واحد مسکونی، ریزش ۱۰ قنات و تخریب چند واحد دامداری را در ۴۲ روستا و سه شهر در شهرستان‌های بشرویه و طبس را به دنبال داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha