صادرات خراسان شمالی از لحاظ وزنی ۳۹ درصد افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۳۸۶ هزار تُن کالا در ۹ ماهه امسال به وسیله تجار استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافت.

حسین حاجی بگلو روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ارزش ریالی کالاهای صادر شده از استان در ۹ ماهه امسال ۱۱۶ میلیون دلار است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد کاهش دارد.

وی درباره علت کاهش ارزش صادرات استان با وجود افزایش میزان وزن صادرات گفت: ۸۵ درصد وزن کل صادرات استان مربوط به شرکت پتروشیمی است که ارزش هر تُن کالاهای آن شرکت در مدت مشابه سال گذشته بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ دلار بوده و در ۹ ماهه امسال بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ دلار است.

حاجی بگلو با اشاره به اینکه امسال حدود ۴۰ قلم کالا به وسیله صادرکنندگان استان صادر شده است افزود: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره ، آمونیاک ملامین)، محصولات فولادی، سیمان، شمش آلومینیوم، فوم طرح دار و ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، گرانول لاستیک، کف پوش، اسید سیتریک و مصنوعات آلومینیوم است.

افزایش ۱۶ درصدی صادرات از گمرک استان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره صادرات کالا از گمرک استان گفت: ۱۷۶ هزار و ۶۰۰ تن کالا به ارزش ۶۸ میلیون دلار از گمرک استان صادر شد که میزان صادرات از این استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۶ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۳۷ درصد کاهش دارد.

وی اظهار کرد: امسال ۱۷ محصول از جمله کمپرسور، خوراک دام و طیور، کامپاند پلی اتیلن، لوازم شوینده، گالن، دستگاه نانوایی و ضد یخ به لیست کالاهای صادراتی استان افزوده شد البته در این بین ۱۴ قلم کالا از لیست صادرات حذف شد.

حاجی بگلو افزود: کالاهای استان عمدتا به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده،عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه، آلمان و لهستان صادر شده است.

وی افزود: امسال کالاهای تولیدی استان به ۲۱ کشور جهان صادر شد و در این مدت پنج کشور شامل لبنان، سومالی، سوریه و اردن به کشورهای هدف صادرات افزوده شدند.

افزایش واردات کالا به استان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره واردات کالا به استان اظهار کرد: ۱۴۳ هزار و ۴۰۰ تُن کالا به ارزش ۵۴ میلیون دلار از طریق گمرک به استان وارد شده است.

وی با بیان اینکه میزان واردات کالا از طریق گمرک نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزش هفت درصد و از لحاظ وزنی ۴۴۷ درصد افزایش دارد، درباره دلیل افزایش واردات کالا گفت: بیش از ۹۷ درصد از وزن کل واردات ۹ ماهه سال جاری مربوط به واردات بوکسیت (سنگ آلومینیوم) است که در ۹ماهه سال گذشته این حجم واردات بوکسیت (سنگ آلومینیوم) گزارش نشد.

حاجی بگلو افزود: کالاهای وارداتی شامل خط تولید لوله و فلنج، کولر و یونیت داخلی وخارجی کولر گازی و اجزا و قطعات، پودر نیکل، کاتالیست، کامپاند، بوکسیت (سنگ آلومینیوم)، بلوک آندی، لوله مسی، قطعات الکترونیکی، دستگاه تراش، اجزا و قطعات اسباب بازی و اجزا و قطعات ماشین ظرفشویی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این میزان کالا از کشورهای چین، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، جمهوری کره، اتریش، ایتالیا، ترکمنستان، روسیه و پاکستان وارد شده است.

وی گفت: تراز تجاری استان در ۹ ماهه امسال بر اساس مبدا گمرک، با توجه به اینکه صادرات استان در این مدت به میزان ۶۸ میلیون دلار و واردات استان در همین مدت به میزان ۵۴ میلیون دلار بوده، تراز تجاری استان به میزان ۱۴ میلیون دلار مثبت است.

خراسان شمالی دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است و در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آنها چهار هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحد ها نیز ۸هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha