هشت هکتار از اراضی بهشت پرندگان ایران رفع تصرف شد

مهاباد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۸۴ هزار و ۶۳۴ متر مربع از اراضی ملی پناهگاه حیات وحش تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد مشهور به بهشت پرندگان ایران رفع تصرف شد.

سعید شهند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و همکاری نیروی انتظامی و اداره کل منابع طبیعی، طی حکم صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مهاباد، ۸۴ هزار و ۶۳۴ متر مربع از اراضی ملی داخل پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان شهرستان مهاباد که توسط ۲ فرد متخلف تصرف شده بود ، رفع تصرف و خلع ید شد.

وی اضافه کرد: این متخلفان که از تاریکی شب برای تخریب استفاده کرده بودند، شناسایی و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: هرگونه دخل و تصرف در تالاب ها و مناطق حفاظت شده برابر قانون ممنوع است و با متخلفان برخوردهای قانونی صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی «کانی‌برازان» با مساحت هزار و ۵۰ هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب‌های زیبا و مهم این استان به شمار می‌رود.

هشت هکتار از اراضی بهشت پرندگان ایران رفع تصرف شد

این تالاب که با مساحت حوضه آبریز چهار هزار و ۱۰ هکتار تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد از با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور و همه ساله در فصول مختلف سال میزبان هزاران پرنده مهاجر و بومی است.

بر اساس آخرین بررسی‌ها، تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha