بیش از ۱۳ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری از بیماری دیابت و فشار خون خود مطلع شدند

شهرکرد- ایرنا- رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در قالب طرح بسیج ملی غربالگری بیش از ۹ هزار و ٣٣۱ نفر مبتلا به فشارخون بالا و چهار هزار و ٣٠٢ نفر مبتلا به دیابت از بیماری خاموش و بی‌علامت خود مطلع و آگاه شدند.

علی احمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع از ٢٠ آبان‌ماه تا ٢۴ دی‌ماه بیش از ۶٨٧ هزار و ٢۵۵ نفر در خصوص ۲ بیماری دیابت و فشار خون غربالگری شدند.

وی ادامه داد: در مجموع بر اساس این طرح ۱۴۶ هزار و ٨۵٢ نفر در استان در معرض ابتلا به پرفشاری خون و ٢٣ هزار و ٧۶۵ نفر در معرض ابتلا به دیابت هستند که باید بیشتر به سبک زندگی سالم همچون ورزش و تغذیه مناسب اهمیت دهند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همه افراد بالای ١٨ سال تا پایان دی ‌ماه ١۴٠٢ فرصت دارند یا مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت، با انجام تست رایگان فشار و قند خون از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

احمدی با بیان اینکه شیوع فشار خون بالا در استان بالاتر از میانگین کشوری است، افزود: شیوع فشارخون بالا در استان ۳۵.۳ درصد است در حالی که متوسط کشوری آن ۳۲ درصد است.

وی یادآور شد: در خصوص شیوع بیماری دیابت در استان وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری آن که ۱۴ درصد است، داریم اما فشارخون بالا یکی از عوامل خطر برای بروز بیماری فشارخون بالاست از همین رو باید با غربالگری گسترده افرادی که مبتلا به این بیماری هستند را شناسایی کرد تا با درمان و تجویز دارو از پیشروی بیماری جلوگیری شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری میزان اضافه وزن در استان را نیز بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: نرخ اضافه وزن در استان ۴۰ درصد و متوسط کشوری آن ۳۸ درصد است با این حال چاقی در استان ۲۱ درصد و میانگین کشوری آن ۲۵ درصد است.

احمدی اظهار داشت: کم‌تحرکی نیز در استان ۴۰ درصد است که نسبت به میانگین کشوری آن وضعیت بهتری داریم.

به گزارش ایرنا، فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

دیابت نیز به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می گویند. این اختلال به دلیل عدم ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود. انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با حدود یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha