۲۵ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 85355017
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقیمی: دانشگاه‌ها باید به حل مسائل کشوری ورود کنند

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به حل مسائل کشوری ورود کنند، گفت: با توجه به اینکه ایران و پاکستان با مساله تروریسم مواجه هستند، اتحادیه دانشگاه‌های برتر ۲ کشور این معضل را بررسی و پیشنهادهای خود را به مقامات ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم وآموزش ایرنا، سید محمد مقیمی روز دوشنبه در دیدار با مختار احمد مشاور عالی وزیر علوم و رییس کمیسیون آموزش عالی پاکستان و شماری از رییسان و استادان دانشگاه‌های این کشور، افزود: تهران و اسلام آباد باوجود اشتراک های بسیار با واسطه‌های غربی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، ما باید به صورت مستقیم و با زبان خود با یکدیگر سخن بگوییم و به هیچ زبان دیگر و واسطه غربی نیاز نداریم، باید با زبان فارسی و اردو با یکدیگر صحبت کنیم.

وی تاکید کرد: اگر ایران و پاکستان در بخش های علم و فناوری به هم پیوند بخورند، می‌توانند اتفاقات خوبی را برای بشریت رقم بزنند. اگر علم امروز واقعی بود باید سعادت و رفاه بشر را تضمین می کرد ولی این اتفاق نیفتاده است.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه پاکستان تجربه‌های ناخوشایندی از قدرت‌های استثماری به ویژه انگلیس دارد، اظهار داشت: قدرت‌های استثماری از علم به عنوان ابزاری برای تسلط بر کشورها و چپاول ملت‌های دیگر استفاده می کنند.

مقیمی تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) نوید داده است اگر علم در چین هم باشد مردمانی از پارس به آن دست می‌یابند، بنابراین ایرانیان و پاکستانی ها که جزو خانواده پارسیان هستند، می‌توانند به قله‌های علمی دست یابند.

مقیمی: دانشگاه‌ها باید به حل مسائل کشوری ورود کنند

رشته‌های دو مدرکی ایجاد شود

وی با یادآوری اینکه دانشگاه تهران ریاست اتحادیه ۱۴ دانشگاه بزرگ ایران را بر عهده دارد، گفت: ما تجربه شکل‌گیری اتحادیه دانشگاه‌های بزرگ ایران و روسیه ر ا در ۱۰ سال گذشته در کارنامه تجربه کاری خود داریم، دانشگاه تهران می تواند چنین تجربه ای را با دانشگاه‌های پاکستان هم داشته باشد.

مقیمی به مشاور عالی وزیر علوم پاکستان پیشنهاد کرد که دانشگاه تهران و دانشگاه های برتر پاکستان در راستای یک همکاری مشترک رشته‌های دو مدرکی ایجاد کنند، یعنی دانشگاه تهران می تواند ازطریق دانشگاه های پاکستان، دانشجو پذیرش کند و دانشجو پاکستانی مدتی در دانشگاه تهران و مدتی در دانشگاه مقابل دوره آموزشی را بگذرانند.

رییس دانشگاه تهران به برگزاری اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در دانشگاه ملی مسکو اشاره کرد و افزود: می توان دانشگاه‌های برتر پاکستان را به اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه اضافه کرد و این الگو را میان دانشگاه‌های ۲ کشور اجرایی کنیم.

پیشنهاد تشکیل دبیرخانه اتحادیه دانشگاه های بزرگ ایران و پاکستان

وی همچنین پیشنهاد کرد: به منظور شکل‌گیری اتحادیه دانشگاه‌های برتر ایران و پاکستان، دبیرخانه اتحادیه دانشگاه‌های بزرگ ۲ کشور در دانشگاه تهران افتتاح شود که مسائل مختلفی مانند مشکلات کمبود آب، خشکسالی، مشکلات فرهنگی، هنری و تروریسم در این اتحادیه مورد بررسی قرار گیرد.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به موضوع حل مسائل کشور ورود کنند، گفت: دانشگاه تهران به منظور آگاهی مردم از دستاوردهای علمی این دانشگاه تلویزیون اینترنتی راه اندازی کرده است

مقیمی از برنامه های این دانشگاه را برگزاری اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و چین عنوان و خاطرنشان کرد: پیشنهاد کردیم اجلاس دانشگاه‌های عضو پیمان شانگهای برگزار شود تا دانشگاه‌ها بتوانند نقش پُررنگ‌تری برای کشور خود داشته باشند.

وی یادآور شد: جشن ۹۰ سالگی دانشگاه تهران در چهار ماه برگزار می‌شود. برخی از واحدهای این دانشگاه بیش از یک قرن قدمت دارند. بررسی‌ها بیانگر این است که دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در عرصه‌های مختلف علمی نقش دارند.

به گزارش ایرنا، مختار احمد مشاور عالی وزیر علوم و رییس کمیسیون آموزش عالی پاکستان که به همراه تعدادی از روسای دانشگاه های برتر پاکستان به ایران سفر کرده است، امروز با رییس دانشگاه تهران و تعدادی از اعضای هیات رییسه این دانشگاه در تالار شهید سلیمانی دیدار و درباره همکاری های مشترک علمی و فناوری گفت و گو کرد.

وی پیش از این به همراه هیات پاکستانی از خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) بازدید کرد و با آخرین دستاوردهای شرکت های دانش بنیان آشنا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha