ایجاد گرمخانه برای افراد بی‌سرپناه در دزفول ضروری است

دزفول- ایرنا- رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی شورای شهر دزفول با بیان اینکه جا دادن افراد بی سرپناه در کمپ نوروزی کفایت نمی‌کند، گفت: ایجاد گرمخانه برای این افراد در دزفول ضروری است و باید دستگاه‌های مربوطه در این زمینه همکاری داشته باشند. 

به گزارش ایرنا حجت الاسلام مهدی نمازی عصر دوشنبه در نشست کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی شورای شهر دزفول پیرامون بررسی چگونگی راه اندازی گرمخانه دزفول در سالن نشست‌های این شورا افزود: نبود سرپناه یک شبه در شهر اتفاقاتی نظیر سرقت و سایر معضلات را رقم می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه افراد بی‌سرپناه باید مکانی تعریف شده داشته باشند، ادامه داد: ۲ سال قبل نشستی برای ایجاد گرمخانه در دزفول در شورا برگزار شد ولی متاسفانه نتیجه بخش نبود ولی اکنون شهرداری آماده همکاری در این زمینه است.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی شورای شهر دزفول بیان کرد: برخی می‌گویند اگر گرمخانه در دزفول راه‌اندازی کنیم افرادی از سایر شهرها نیز مراجعه می‌کنند که هیچ مشکلی ندارد چرا که بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) دزفول نیز کاری به کارت ملی افراد ندارد و به همه بیماران سرطانی خدمات رسانی می‌کند.

وی با بیان اینکه گرمخانه باید با کمترین هزینه و آسان‌ترین روش راه اندازی شود، افرود: گرمخانه بعد از راه اندازی به افراد بی‌سرپناهی که خودشان مراجعه می‌کنند، خدماتی نظیر اسکان، حمام، غذا، شستشوی لباس و ویزیت پزشک ارائه می‌دهد.

حجت الاسلام نمازی با بیان اینکه گرمخانه برای اسکان شب در اختیار افراد بی سرپناه قرار می‌گیرد و صبح باید مکان را ترک کنند، گفت: با توجه به خدماتی که در گرمخانه ارائه می‌شود، افراد بی‌سرپناه خود به این اماکن مراجعه می‌کنند.

‏وی افزود: برخی افراد ممکن است اعتیاد داشته باشند که شناسایی می‌شوند و می‌توانند از خدمات نهادهای مربوطه برای ترک استفاده کنند.

تجربه‌های موفق راه اندازی گرمخانه در کشور یومی سازی و در دزفول اجرا شوند

‏رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی شورای شهر دزفول با اشاره به تجربه موفق راه‌اندازی گرمخانه در منطقه هرندی تهران اظهار کرد: باید از این تجربه‌های موفق استفاده و طرح آنها را در شهر دزفول بومی‌سازی و اجرا کرد.

‏وی افزود: متاسفانه برخی افراد در سایر شهرها به دلیل نداشتن سرپناه و سرمای هوا فوت شده‌اند که راه اندازی گرمخانه‌ها می‌تواند از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کند.

‏حجت الاسلام نمازی گفت: اداره‌های جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و اوقاف مکان‌های خوبی برای راه اندازی گرمخانه دارند که می‌توان با بررسی موارد پیشنهادی، بهترین مکان را برای این کار در نظر گرفت.

وی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از افراد بی‌سرپناه اقدام به جمع آوری ضایعات در سطح شهر می‌کنند و با تحویل آنها به گاراژهای ضایعاتی، اسکان، غذا و حتی مواد مخدر تحویل می‌گیرند که باید این وضعیت ساماندهی شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، هنری و اجتماعی شورای شهر دزفول با بیان اینکه رها کردن افراد معتاد در سطح جامعه آسیب‌های زیادی به همراه دارد، اظهارکرد: نباید در مقابل راه اندازی گرمخانه مقاومت کرد بلکه انتظار می‌رود هر یک از دستگاه‌های متولی برای محقق شدن این مطالبه مردمی گامی بردارد.

وی افزود: برخی گروه‌های جهادی که مسوولیتی در این زمینه ندارند در راستای عمل به تکلیف شرعی خود پای کار آمده‌اند و خدماتی به افراد بی‌سرپناه ارائه می‌دهند ولی لازم است گرمخانه‌ای با برنامه‌ریزی مدون راه اندازی و خدمات متنوع تری به این افراد ارائه شود.

حجت الاسلام نمازی با تاکید بر اینکه مردم دزفول از فقی تا غنی نیکوکار هستند، گفت: بهزیستی و بهداشت تاکنون خدمات زیادی به افراد بی‌سرپناه ارائه داده‌اند که انتظار می‌رود مطابق با توصیه امام علی (ع) به افراد بی سرپناه، جا داده شود.

رئیس مرکز بهداشت دزفول نیز در این نشست گفت: بحث متکدیان، افراد بی‌سرپرست، معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها را از گذشته داشتیم و اخیرا نیز با معضل حضور غیرقانونی اتباع افغانستانی مواجه شده‌ایم.

محمدعلی شفیعی نیا با بیان اینکه سلامت جامعه برای ما اهمیت فراوانی دارد، افزود: سلامت جامعه را از نظر بیماری‌های مختلف نظیر HIV، سل، سرخک، وبا و مالاریا با حساسیت دنبال و برای مقابله با این بیماری‌ها، میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم که متاسفانه حضور غیرقانونی افراد از سایر کشورها این اقدامات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به هشدارهای وزارت بهداشت در این زمینه ادامه داد: افراد بی سرپناه هرچه سریعتر باید جمع آوری شوند.

تشکیل پرونده بهداشتی برای ۲۶۰ فرد بی‌سرپناه در دزفول

رییس مرکز بهداشت دزفول گفت: این مرکز برای بیش از ۲۶۰ نفر از افراد بی‌سرپناه و کارتن خواب پرونده بهداشتی تشکیل داده و علاوه بر خدمات بهداشتی ۲ وعده غذای گرم به آنها ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه این افراد داروهای ترک اعتیاد به صورت رایگان دریافت می‌کنند، افزود: اگر قرار است گرمخانه‌ای در دزفول راه اندازی شود باید افراد غیرایرانی از ایرانی جدا شوند تا با رفتن آنها زیر یک سقف بیماری‌های کنترل شده در جامعه ایرانی بار دیگر شایع نشوند.

شفیعی نیا اظهارکرد: تکنسین‌های مرکز بهداشت شهرستان دزفول در صورت راه اندازی گرمخانه آماده ارائه خدمات در این مرکز هستند.

امین یزدان راد رییس اداره اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست گفت: ملاک قانونی ما برای ایجاد گرمخانه دستورالعمل شورای اداری در سال ۹۸ است که براساس آن مرکز نگهداری از افراد بی‌سرپناه باید در مراکز استانها و همچنین شهرستان‌های بزرگ ایجاد شود؛ هزینه‌ راه اندازی آن از طریق بودجه شهرداری و کمک‌های استانی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد بی‌سرپناه بعد از جمع آوری باید به نهادهای مربوطه سپرده شوند، افزود: گرمخانه یک مکان موقت برای اسکان شب است.

یزدان راد با اعلام آمادگی فرمانداری برای راه اندازی گرمخانه اظهارکرد: طی سال‌های گذشته افرادی از سر دلسوزی مکانی به برخی افراد بی‌سرپناه دادند که چالش‌هایی نظیر سرقت توسط این افراد ایجاد شد لذا ساماندهی این موضوع نیازمند کار اساسی است.

وی افزود: نهادهایی با بودجه خوبی وجود دارد که با مشارکت و همکاری آنها می‌توان اقدام مناسبی برای راه اندازی گرمخانه انجام داد.

رییس اداره اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول گفت: اگر بنا است این گرمخانه توسط شهرداری راه اندازی شود انتظار می‌رود شورای شهر برای مجوزهای لازم همکاری کند.

زهرا آدینه عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر دزفول نیز گفت: یکی از دلایلی که نشست ۲ سال قبل برای راه اندازی گرمخانه در دزفول به نتیجه نرسید انجام نشدن کار تحقیقاتی لازم بود.

وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی و سپس ایجاد زیرساخت‌ها برای راه اندازی گرمخانه افزود: درصورت انجام ندادن تحقیقات لازم بار دیگر پیگیری‌ها نتیجه نخواهد داد.

آدینه اظهارکرد: با پیشنهاد راه اندازی گرمخانه در مکان یک مدرسه قدیمی کوی مدرس مخالفم چراکه این منطقه با کمبودهای زیادی مواجه بوده و محروم است.

وی افزود: این مدرسه با توجه به کمبود امکانات منطقه بهتر است به عنوان یک مکان آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

غلامرضا پوررضایی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر دزفول نیز با اشاره به آموزه‌های دین مبین اسلام پیرامون حقوق بشر گفت: بازدیدی از گرمخانه محله هرندی تهران انجام و خدمات این مرکز بررسی شد.

وی افزود: این گرمخانه به افراد بی سرپناه خدمات بسیار خوب و منظمی نظیر شستشوی لباس، حمام، توزیع غذا و ویزیت پزشک ارائه می‌کند و افراد دارای اعتیاد را به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌کند.

پوررضایی اضافه کرد: این مرکز افراد را بعد از اسکان به حال خود رها نمی‌کند به گونه ای که برای افراد بدون حرفه و مهارت، آموزش می‌دهد تا بتوانند برای خود درآمد کسب کنند.

سعید نصیرگلی از فعالان اجتماعی دزفول نیز در این نشست با تاکید بر لزوم اسکان افراد بی سرپناه به صورت موقت به ویژه در ایام سرد سال گفت: در حال حاضر گروه جهادی کوی آیت الله طالقانی بدون داشتن مکان خدماتی نظیر حمام، لباس و غذای گرم به افراد بی سرپناه ارائه می‌دهد که می‌توان برای ایجاد گرمخانه از این ظرفیت نیز استفاده کرد.

به گزارش ایرنا در این نشست مقرر شد تحقیقات بیشتری پیرامون بندهای قانونی راه اندازی گرمخانه و همچنین بررسی الگوهای موفق در سطح کشور انجام و در نشست بعدی در این خصوص تصمیم گیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha