۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85355556
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

اهتمام ویژه دولت به توسعه شهر مرزی «کُرند» گنبدکاووس
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- کُرند از شهرهای تازه تاسیس بخش‌ داشلی‌برون شهرستان گنبدکاووس است که با گذشت ۲ سال از راه‌اندازی شهرداری با تلاش مدیران دولت سیزدهم، شاهد ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های ضروری و خروج از جمع شهر‎‌های کمتربرخوردار است.

به گزارش ایرنا، شهر کرند که حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت شامل قوم ترکمن دارد ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ به‌عنوان سی و پنجمین نقطه شهری استان گلستان با برگزاری آیین معرفی نخستین شهردار به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

این شهر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری گنبدکاووس و ۱۵ کیلومتری مرز کشور ترکمنستان قرار دارد.

اهالی این شهر مرزی بیشتر کشاورز و دامدار هستند ضمن اینکه بانوان کرند نیز در تولید انواع صنایع دستی از جمله «سوزن دوزی و نوار بافی ترکمن، بافته‌های داری و غیر داری مانند گلیم، قالی و نمد مالی و همچنین حصیر بافی و پاپوش‌های سنتی» مهارت دارند.

وجود ۱۵۰ کارگاه خانگی تولید صنایع دستی در کرند گواه اهتمام و مهارت ویژه بانوان هنرمند این شهر مرزی در تولید انواع دست بافت‌های ترکمنی است.

مردم این شهر مرزی فردا چهارشنبه ۲۷ دیماه میزبان استاندار به همراه برخی معاونین، مدیران کل ستادی و دستگاه‌های اجرای و خدمات رسان گلستان هستند تا به روند توسعه شهری با ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های آن شتاب بخشند.

خدمات دولت در شهر مرزی کرند قابل تقدیر است

فرماندار گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: بازدید از نیروگاه برق درحال ساخت روستای هُوتن در حومه کرند، عطرافشانی گلزار شهدا، دیدار با نخبگان و معتمدان، دیدار با مردم و برپایی میز خدمت مدیران، شروع عملیات اجرایی چمن مصنوعی، آغاز عملیات روکش آسفالت معابر شهری و بازدید از برخی محلات کم برخوردار از مهمترین برنامه‌های سفر چند ساعته استاندار گلستان به این شهر مرزی است.

مهدی دهرویه همچنین با تشریح برخی اقدامات انجام شده در بخش‌های گوناگون شهر کرند طی ۲ سال گذشته، بیان کرد: دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی توسط دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان انجام داده که قابل تقدیر است.

دهرویه تصریح کرد: با این وجود، این شهر تازه تاسیس با برخی کمبودها و عقب ماندگی‌های زیرساختی در بخش‌های گوناگون مواجه است که دولت تلاش دارد در حد توان بخش قابل توجهی از آنرا جبران کند.

فرماندار گنبدکاووس به برخی اقدامات فنی و زیربنایی انجام شده در بخش کشاورزی کرند اشاره کرد و گفت: احداث آب‌بندان با ظرفیت سه میلیون متر مکعب و ایستگاه پمپاژ اولیه و ثانویه، ایجاد خط انتقال آب و لاینینگ کانال‌های انتقال آب و خط انتقال برق تا محل ایستگاه پمپاژ ثانویه از جمله کارهای انجام شده در این بخش است.

وی افزود: در این بخش تکمیل شبکه برق رسانی و رفع افت ولتاژ، ساخت آب‌بندان دوم باتوجه به تخصیص آب موجود، تخصیص اعتبار چهار میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در هزار و ۲۳۰ هکتار ضروری است.

رفع کمبود آب آشامیدنی اهالی کُرند با آب شیرین‌کن

دهرویه همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آب و فاضلاب شهر کرند، اضافه کرد: علاوه بر وجود سه حلقه چاه آب آشامیدنی با دبی ۱۷ لیتر بر ثانیه که در سنوات قبل انجام شده، اجرای پنج کیلومتر شبکه توزیع، احداث ۲ کیلومتر خط پمپاژ چاه‌های ۲ و سه به تاسیسات آب شیرین‌کن و نصب مخزن پیش ساخته ۵۰۰ متر مکعبی از جمله اقدامات دولت سیزدهم در این شهر مرزی است.

اهتمام ویژه دولت به توسعه شهر مرزی «کُرند» گنبدکاووس
عکس آرشیوی است

وی ادامه داد: تکمیل تاسیسات آب شیرین‌کن با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال، اصلاح و توسعه ۱۲.۵ کیلومتر شبکه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال و حفر یک حلقه چاه آشامیدنی با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال از نیازهای حوزه آب و فاضلاب کرند است که اجرای آن در دستور کار دولت قرار دارد.

فرماندار گنبدکاووس همچنین خدمت رسانی شبانه روزی و ویزیت بیش از ۳۰ هزار نفر، انجام سه هزار خدمات پاراکلینیکی و آزمایشگاهی، انجام ۹ عملیات نجات جان مادران باردار و تجهیز مرکز خدمات جامع سلامت کرند به دستگاه سل‌سانتر و اندازه گیری هموگلوبین را از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان این شهر مرزی برشمرد.

دهرویه به خدمات انجام شده درحوزه منابع طبیعی شهر کرند هم اشاره کرد و گفت: واگذاری هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه از اراضی ملی برای کاشت زیتون‌ و ۷۰۲ هزار و ۷۲۷ مترمربع برای محدوده شهری و در راستای اجرای نهضت ملی مسکن، واگذاری ۲۰ هکتار در محدوده کرند به بنیاد مسکن در اجرای ماده چهار قانون ساماندهی و اجرای ۳۸۰ هکتار بوته‌کاری در محدوده طرح‌های مرتع داری از جمله این اقدامات بوده است.

وی درحال ساخت بودن ۶ آموزشگاه و یک زمین چمن ویژه فوتسال را از اقدامات دولت سیزدهم درحوزه آموزش و پرورش شهر کرند ذکر کرد و افزود: پیگیری احداث سالن ورزشی دانش آموزی و آموزشگاه کار و دانش و فنی حرفه‌ای هم در دستور کار قرار دارد.

دهرویه، جابجایی شبکه برق، احداث جداول کانیو و کانال معابر شهری، زیرسازی و آسفالت و نیز محوطه سازی با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۹۵۹ میلیون ریال، بهره مندی ۶۴۹ خانوار از تسهیلات طرح ویژه مقاوم و نوسازی مسکن روستایی، بهره مندی ۵۲ خانوار از کمک بلاعوض دولت برای نوسازی واحد مسکونی و پرداخت تسهیلات حوادثی برای نوسازی ۱۱۵ واحد مسکونی را از مهمترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهر کرند اعلام کرد.

به گفته وی، اداره بهزیستی گنبدکاووس در ۲ سال گذشته به ۱۰ مددجوی خود در شهر کرند پنج میلیارد و ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض بخش مسکن و به ۹ نفر دیگر هم وام اشتغال به مبلغ هشت میلیارد و ۱۴ میلیون ریال پرداخت کرده است.

تقویت برق کرند با احداث نیروگاه پنج مگاواتی

فرماندار گنبدکاووس همچنین بابیان اینکه یکی از مشکلات اهالی بخش داشلی برون بالاخص شهروندان کرند، فرسودگی شبکه برق و ضعف ولتاژ مشترکان خانگی آن است، گفت: امور توزیع نیروی برق گنبدکاووس در ۲ سال گذشته برای رفع این مشکل اقدام به نصب ۲ دستگاه ترانسفور ماتور هوایی، اجرای ۱۳ کیلومتر سیم به کابل، اجرای پنل خورشیدی پنج کیلو واتی، تعویض ۲۰۰ اصله پایه تیر برق، نصب قطع کننده و تعمیرات روشنایی معابر با اعتبار ۱۲۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال کرده است.

اهتمام ویژه دولت به توسعه شهر مرزی «کُرند» گنبدکاووس
عکس آرشیوی است

دهرویه اضافه کرد: هم اکنون نیز احداث نیروگاه برق پنج مگاواتی و اجرای ۱۴ کیلومتر سیم به کابل دیگر در کرند و حومه آن با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال درحال انجام است که تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی، دولت سیزدهم همچنین در ۲ سال گذشته برخی اقدامات در حوزه ورزش شهر کرند و حومه آن از جمله احداث سه چمن مصنوعی مینی فوتبال با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال انجام داده است.

فرماندار گنبدکاووس، توجه به مناطق محروم و کمترتوسعه یافته مرزی را از راهبردهای دولت سیزدهم دانست و بیان داشت: دولت از همه ظرفیت‌ها و توان خود برای رفع مشکلات زیرساختی و افزایش رفاه اجتماعی اهالی مردمان این مناطق استفاده می‌کند.

گنبدکاووس افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در سه نقطه شهری و حدود ۱۷۰ روستا در گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha