دانشگاه به ایجاد شاخص های لازم در حوزه بهره وری کمک کند

تهران- ایرنا- رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: خروجی و انتظار ما از دانشگاه بر اساس اظهارات مقام معظم رهبری و رییس جمهور این است که دانشگاه مسئول، بیدار، نقش آفرین، پرورش دهنده و سیاسی باشد. دانشگاه باید کمک کند تا بتوانیم در حوزه بهره وری شاخص های لازم را بسازیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، میثم لطیفی امروز (سه شنبه) در اولین اجلاس ملی بهره وری در وزارت علوم، در محل سالن همایش های دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: رشد کشور در گرو رشد سرمایه انسانی و افزایش بهره وری است و نقش دانشگاه‌ها در این رشد بی نظیر است، بهره وری از دانشگاه و بهره وری در دانشگاه هر دو امروز مورد نیاز است.

وی ادامه داد: سند نظام ارتقای بهره وری وزارت علوم (ناب) دومین سند ملی بهره وری است که در دستگاه های کشور تهیه و تدوین شده و امروز رونمایی می شود. سند اول در وزارت امور خارجه و سند بعدی در وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

لطیفی با اشاره به تعریف علمی از بهره وری گفت: بهره وری تابعی از کارایی و اثربخشی است. بهره وری جمع کارایی و اثربخشی نیست، بلکه حاصل ضرب این دو مولفه است. اگر در دانشگاه دانشجویان بالاترین نمره را بیاورند، میزان استنادات ما افزایش یابد یا بیشترین تعداد مقاله را داشته باشیم، به معنای بهبود کارایی است و وقتی اثربخشی معنا می یاید که آموزش دانشجویان بتواند مشکلی را از جامعه حل کند.

وی با تاکید بر علم نافع گفت: مصداق علم نافع این است که آیا آن علم ما را به اهداف خود نزدیک کرده است یا خیر.

بهره وری در سه سال گذشته بهبود یافته است

لطیفی با ارائه مثالی بیان کرد: امسال برای ۲۸ هزار صندلی شغل آموزگاری آزمون گرفتیم که ۵۳۴ هزار نفر شرکت کردند و قصد داشتیم حدود سه برابر ظرفیت پذیرفته شده اعلام کنیم که حتی سه برابر ظرفیت حداقل نمره را کسب نکردند و ۵۰ هزار نفر فقط نمره اولیه را به دست آوردند؛ پس مشخص است مشکلی داریم.

بر اساس گزارش سازمان ملی بهره وری، بهره وری در دهه ۹۰ منفی ۶ دهم بوده است ولی در سه سال گذشته رو به رشد بوده و بهبود یافته است‌. یکی دیگر از یافته های این گزارش نشان می دهد با افزایش سابقه و مدرک تحصیلی کارکنان، بهره وری آنان کاهش یافته است.

لطیفی به دلایل مختلف این امر پرداخت و گفت: باید دید نوسان و کاهش بهره وری ناشی از چیست و دقیق بررسی کرد چرا افزایش آموزش ها به کاهش بهره وری منجر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha