۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85355741
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تایمز: تلاش شی برای تصاحب قلب مردم تایوان

۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبر: 85355741
تایمز: تلاش شی برای تصاحب قلب مردم تایوان

تهران- ایرنا- نشریه آمریکایی تایمز روز سه‌شنبه در مطلبی نوشته است شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در یک سخنرانی قدیمی که این هفته پس از انتخابات ریاستی در تایوان منتشر شده است، از حزب کمونیست حاکم خواسته بوده تا کار بهتری برای به دست آوردن قلب مردم تایوان انجام دهد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از این رسانه آمریکایی، شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در سخنرانی سال ۲۰۲۲ با ارائه راهبردهای گسترده تصریح کرده است این حزب همچنین باید «نیروهای میهن پرست و طرفدار اتحاد را در تایوان توسعه داده و تقویت کند، با اقدامات جدایی طلبانه و استقلال تایوان مخالفت کند و اتحاد مجدد کامل سرزمین مادری را ترویج کند».
این اظهارات اولین بار در روز دوشنبه در مجله حزب کمونیست «کیوشی» منتشر شد.
بر اساس این گزارش، بخش‌های دیگر سخنرانی شی پیش از این دو سال پیش بدون اشاره به نام تایوان توسط خبرگزاری رسمی چین «شین‌هوا»، گزارش شده بود.
تایمز نوشت: پیروزی ویلیام لای چینگ-ته، معاون رئیس‌ تایوان از حزب حاکم دموکراتیک مترقی در انتخابات ریاستی این هفته بر احزاب مخالف که برای از سرگیری گفت‌وگو با چین آماده‌تر بودند، ضربه‌ای برای پکن در نفوذ بیشتر بر جزیره‌ای که آن را یک استان جدایی‌شده می‌داند، وارد کرده است.
در رای‌گیری انتخابات ریاستی و پارلمانی تایوان شنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) برگزار شد، ویلیام لای چینگ-ته نامزد حزب دموکراتیک مترقی با ۴۰.۱ درصد آرا پیروز انتخابات ریاستی اعلام شد و دو رقیب او، هو یو-ایه از حزب کومینتانگ با ۳۳.۵ درصد آرا و کو ون جه از حزب خلق تایوان نیز با کسب ۲۶.۵ درصد شکست خود را پذیرفتند.
به نوشته نشریه تایمز، پیامدهای ژئوپلیتیک پیروزی لای می‌تواند باعث شود تا چین فشار بر تایوان را افزایش دهد درحالیکه پکن حزب حاکم این جزیره را یک نیروی جدایی طلب معرفی کرده و به رای دهندگان هشدار داده بود که آنها در انتخابات میان دوگزینه صلح و جنگ انتخاب خواهند کرد.
به نوشته تایمز، مساله حاکمیت تایوان از دیرباز یک مساله حساس برای «همسایه به شدت مسلح» بوده است. دولت کمونیست چین با وجود خودمختاری و حاکمیت تاریخی تایوان، این جزیره را تحت حاکمیت خود می‌داند.
بیشتر جمعیت ۲۳ میلیونی تایوان از حفظ وضع موجود در این جزیره حمایت و از اعلام رسمی استقلال یا تبدیل شدن به بخشی از سرزمین اصلی چین اجتناب می‌کنند.
لای در یک کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات گفت که به امور خارجی و دفاع ملی در راستای سیاست‌های تسای اینگ-ون سلف خود ادامه خواهد داد. تسای به علت محدودیت در دوره‌های ریاست جمهوری نمی‌توانست بار دیگر در رقابت انتخاباتی شرکت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha