وزیر علوم: اساس بهره‌وری باید با مزیت‌سازی از طریق علم و فناوری باشد

تهران- ایرنا-  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر توجه به نقش مهم این وزارتخانه در بهبود بهره وری در کشور تاکید کرد و گفت: اساس بهره وری باید مزیت سازی از طریق علم، فناوری و نوآوری باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز (سه شنبه) در اولین اجلاس بهره وری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به وظایف این وزارتخانه در زمینه بهبود بهره وری اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش عالی دو وظیفه در راستای تحقق بهره وری در کشور دارد، نخست وظیفه درون سازمان و وظیفه دیگر برون سازمانی است.

وی ادامه داد: ظرفیت بالای علم، فناوری و نوآوری در دانشگاه ها به دلیل وجود استادان و دانشجویان است و رویکرد وزارت علوم در حوزه های مختلف هم با توجه به بهره وری آنها است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما از همه روسای دانشگاه ها برنامه می خواهیم و توجه ویژه ای به بهره وری در این برنامه ها داریم، یادآور شد: بهره وری در برنامه های راهبردی دانشگاه ها مهم است و در اجرا، طراحی، تدوین و تصویب مقررات و مباحث حقوقی و قانونی به بهره وری توجه می کنیم.

زلفی گل تصریح کرد: در برنامه ریزی باید توجه کنیم که بهره وری در امور اقتصادی شاخص های مشخصی دارد و با قوانین و مقررات خاص محقق می شود.

وی همچنین گفت: باید طرح کلان تعریف کنیم و پژوهشگر پسادکتری روی این طرح ها کار کند تا مشخص شود شاخص های بهره وری در عرصه های مختلف دانشگاهی باید تعریف شده و خروجی آنها باعث افزایش بهره وری در عرصه های مختلف شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از شاخص های بهره وری در اقتصاد جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده است، اگر استعدادهای جوانان شکوفا نشود، نوعی خام فروشی است و باید دید جه برنامه ای باید داشته باشیم تا خام فروشی صورت نگیرد و نخبه پروری و نخبه گزینی اتفاق بیافتد.

زلفی گل یادآور شد: بنابراین رویکرد وزارت علوم نسبت به بهره وری متفاوت و پیچیده تر است و باید نیازهای خود را به عنوان طرح تعیین کرده و دانشجویان ارشد و دکتری را به مطالعه روی این طرح ها ترغیب کند.

وی تاکید کرد: باید برای بهره وری فرهنگ سازی کرده و برای بهره وری در خانواده ها هم برنامه داشته باشیم. وزارت علوم باید میزان دانایی عموم جامعه را بالا ببرد، همچنین این موضوع مهم است که دانشگاه ها چه فعالیت ترویجی انجام دهند که اعضای هر خانواده در عرصه های اقتصادی، آموزشی، سرمایه گذاری، اجتماعی و غیره بهره ور باشند.

اگر مدیریت نباشد، بهره وری صفر می شود

وزیر علوم موضوع دیگر بهره وری را تعریف بهره وری دانست و گفت: بهره وری به معنای منابع انسانی، منابع مادی و مدیریت است، اگر مدیریت خوب نباشد بهره وری صفر می شود.
اگر همه این کارها را انجام بدهیم ولی مدیریت کارآمد نداشته باشیم، نمی توانیم شاخص بهره وری را افزایش دهیم. آموزش مولفه مهم در این زمینه است و مدیران باید آموزش ببینند.

زلفی گل ادامه داد: یکی از مشکلات که باعث کاهش بهره وری می شود این است که مدیریت وابسته به فرد است. بنابراین در یک نظام مدیریت باید تدابیری اتخاذ کرد که با جابه جا شدن افراد، مسیر و شتاب شاخص های بهره وری حفظ شود.

ضرورت آموزش مدیران

وی در بخش دیگری از سخنان خود باردیگر آموزش مدیران را ضروری دانست و اظهار داشت: مدیران در سطح ارشد باید آموزش های لازم را کسب کنند و برنامه داشته باشند. همچنین باید برنامه ریزی کنیم که از واحدهای اجتماعی و خانواده ها بهره وری افزایش یابد، بنابراین‌ تصویب‌ کنیم مدیران گواهی های لازم را برای هر مقامی قبل از انتصاب داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت تعریف شاخص های بهره وری گفت: باید تعیین کنیم که آیا یک استاد دانشگاه در پنج سال بهره وری داشته است یا خیر یا گروه های آموزشی در مدتی مشخص بهره وری کسب کرده اند یا خیر. باید از اعضای هیات علمی جدید در بدو استخدام برنامه راهبردی بگیریم و بعد بهره وری فرد را بر اساس برنامه بسنجیم، بنابراین‌ باید تصویب کنیم مدیران گواهی های لازم را برای هر مقامی داشته باشند و برای خانواده آموزش عالی برنامه داشته باشیم.

زلفی گل افزود: براساس اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی است، اگر قرار است رشد اقتصادی داشته باشیم باید بهره وری بهبود یابد. اساس بهره وری باید مزیت سازی از طریق علم، فناوری و نوآوری باشد. باید از سرمایه های دانشگاه ها استفاده کرد و ثروت و خدمت جدید خلق کنیم و به این شکل بهره وری را افزایش دهیم. اگر اینگونه نگاه کنیم، هرچقدر هم برای علم و فناوری هزینه‌ کنیم، لازم است.

وزیر علوم موضوع دیگر را آمایش آموزش عالی دانست و اظهار داشت: چگونه می توان با همین ظرفیت موجود بیشترین بهره وری را داشت؟ یکی از راه ها هم افزایی ظرفیت ها است مانند سامانه جام جست و جوی آزمایشگاه های مرجع که همه می توانند از آن خدمات بگیرند و درآمدهای اختصاصی دانشگاه هم افزایش می یابد.

زلفی گل با طرح پرسش هایی گفت: آیا سالانه ارزیابی انجام می دهیم که چند درصد استادان ترفیع گرفته اند، چند درصد پژوهانه دریافت کرده، چند درصد پایان نامه های دکتری و ارشد منجر به تولید علم و خدمت و نیازهای جامعه شده است، آیا برای کارکنان غیر هیات علمی برنامه ای داریم تا از توانایی های آنها به خوبی استفاده کنیم، همه این سوال ها به بهبود بهره وری منجر می شود.

به گزارش ایرنا، اولین اجلاس بهره وری در وزارت علوم امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس سازمان ملی بهره وری، رییس سازمان اداری و استخدامی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی گشایش یافت. این اجلاس دو روزه فردا به کار خود پایان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha