ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت مدارس مقاوم و جذاب

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش بر استفاده از فناوری‌های نوین برای ساخت مدارس مقاوم و جذاب تاکید کرد و گفت: جنبه عملکردی و نظام یادگیری مبتنی بر آینده باید در ساخت مدارس مورد توجه قرار گیرد، مدرسه به جای دالان دانشگاه باید دالان زندگی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضا مراد صحرایی، امروز در رویداد ملی مدارس آینده در دانشگاه تهران اظهار کرد: هر تصویر درباره آینده خودمان در آیینه آموزش و پرورش دیده می‌شود، آینده و آموزش و پرورش ۲ عنصر غیرقابل تفکیک از هم و معیاری برای سنجش آینده است.

وی افزود: هر چقدر به مدرسه توجه کنیم، به آینده ایران توجه کرده‌ایم، شعار (مدرسه قوی، ایران قوی) نشان از این است که قوی شدن از مسیر مدرسه می‌گذرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشد فزاینده، سریع و پیچیده ما را دائم در میز آینده پژوهی قرار می‌دهد، مدرسه جایی است که باید یادگیری مشارکتی در آن رقم خورد و در این خصوص جنبه زیست محیطی هم اهمیت دارد. همچنین باید از فناوری نوین برای ساختن مدارس مقاوم و جذاب برای دانش آموزان استفاده کرد.

وی یادآورشد: مدرسه جایی است که اگر قوی شود، کشور قوی می‌شود، اقتدار ما در گروی میزان اهتمام ما به مدرسه‌هاست. البته نسبت مقوله اقتدار به آینده در بستر مدرسه، محک و معیاری برای سنجش عملکرد همه ماست.

صحرایی افزود: میزان اهتمام تمام ارکان هویت کشور به مدرسه نسبت مستقیمی با میزان اعتقاد آنها به آینده دارد، هرچقدر که به مدرسه ها توجه کنیم به آینده ایران توجه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مفهوم آینده در نظام تعلیم و تربیت باتوجه به مقتضیات بیرونی بسیار قابل توجه است زیرا رشد فزاینده، سریع و پیچیده و در مواردی نامشخص ما را دائما باید در میز آینده پژوهی قرار دهد.

وزیر آموزش وپرورش گفت: تصمیماتی باید اتخاذ شود که مبتنی بر حساسیت فوق‌العاده به عنصر محیط و پاسخگویی سریع نسبت به محیط بیرونی و اقتضائاتی برای تغییر انگیزه آموزشی ما ایجاد کند.

صحرایی یادآور شد: مدرسه آینده جایی است که باید قوه تخیل دانش آموزان تقویت شود و یادگیری مشارکتی صورت گیرد و همچنین دانش‌آموزان به شهروندان مسئول و متعهد و پاسخگو تبدیل شوند جنبه دیگر زیرساختی و زیست محیطی است که به کالبد محیط مدرسه مربوط می‌شود.

وی عنوان کرد: مدرسه جایی است که ۱۲ سال از باکیفیت ترین سال‌های عمر هر انسانی در آنجا می‌گذرد. باید این موضوع را در نظر گرفت که چقدر این ۱۲ سال تضمین کننده سال‌های پسین خواهد بود؟

وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه نقطه تولید قدرت ملی و تقویت کننده سرمایه اجتماعی و امیدستان هر کشوری است. جهت‌گیری‌ها و راهبردهای ایجاد توسعه مدرسه آینده در ایران و دلایل متعدد آن از دیگر مباحثی است که در چنین نمایشگاهی باید به آن پرداخته شود.

صحرایی ادامه داد: نقش معلم  به عنوان نخ تسبیح نظام تعلیم و تربیت و راهبردی تمرین عنصری که آینده سازی می‌کند، بسیار مورد توجه است.

وی یادآور شد: تاکتیک‌های نهادی برای ساخت مدارس آینده ضروری است، تفکر آینده نگرانه از ضرورت‌های شکل‌گیری مدارس آینده است.

راهبردهای توسعه گفتمان خلاقیت با محوریت و خروجی یادگیری خلاق است

وی ادامه داد: امروز برای ترویج گفتمان خلاقیت باید بسیاری از هنجارهای سنتی را شکست. گفتمان خلاقیت در آموزش، ارزشیابی و جذب معلمان و ساخت مدرسه و اصلاح ساختار و کالبد آنها و بازطراحی‌های درون کلاس یک ضرورت است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هنوز در کلاس‌های درس نیمکت‌های دانش‌آموزان به زمین چسبیده‌اند و پشت هم چیده می‌شوند. خلاقیت در صندلی‌های متحرک و کلاس‌هایی است که دانش آموزان روبروی هم می‌نشینند. همچنین هنوز معلم در پایین کلاس صندلی دارد که در چنین رابطه‌ای خلاقیت شکل نمی‌گیرد.

صحرایی عنوان کرد: احیای رسالت مدرسه با تلفیق واقعی و به دور از شعار رسالت پرورشی، توام با آموزش و عبور از کلیشه‌ها راهکار دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، یکی از کلیشه‌ها این است که فکر کنیم اگر۲ کتاب دیگر اضافه کنیم، رویکرد مدرسه پرورشی می‌شود.‌

وی افزود: یکی دیگر از کلیشه‌ها این است که با گردهمایی‌ها رویکرد پرورشی را به مدرسه بیاوریم. اگرچه هرکدام از این موارد می‌تواند اثربخش باشد، اما همه اینها ابزارهایی ساده و محدود است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: پرورش باید روح نظام آموزشی باشد، تمام معلمان مربی پرورشی هستند و همه مباحث باید در حوزه پرورش باشد.اگر چنین کارهایی انجام دهیم، آینده پیش‌روی ما مدارسی دارد که زمینه ساز اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

روح بیانیه گام دوم امید به عنوان پیشرانه آینده سازی است

صحرایی ادامه داد: اصول و قواعد سند تحول باید مورد توجه باشد، سندتحول بنیادین مانند هر نگاشته دیگری روح و جسمی دارد. ما بر جسم سند متمرکز شده ایم، اما روح این سند بازطراحی نظام تعلیم و تربیت کشور است.

به گفته وی، هویت بخشی به مدارس باید مورد توجه باشد، معماری فرهیخته اسلامی و ایرانی باید در مدارس اجرا شود. مدرسه محلی است که هویت و آینده دانش آموزان را شکل می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه باید کانون توجه همه مدیران باشد، مدیر مدرسه راهبردی‌ترین مدیر نظام است، مدرسه کانون فعال و اعتمادبخش در عرصه اجتماع است.

صحرایی ادامه داد: امروز آموزش معلمان یکی از مهمترین نیازهای کشور و یک غفلت ۲ دهه‌ای است. امر تعلیم و تربیت جزء امور پیچیده است.

وی عنوان کرد: گاهی برخی می‌گوید که هرکسی می‌تواند معلم شود، یعنی تبیین یک امر صد در صد بدیهی گاهی به ماموریت‌های وزیر آموزش و پرورش تبدیل می‌شود. امر تربیت امری پیچیده، تخصصی، مبتنی بر آینده است و مدرسه باید بتواند معلمانش را در چنین جایگاهی قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدرسه‌ها باید به روی هوش مصنوعی، سکوها و برنامه‌های کاربردی هوشمند و هدفمند و رویکردهای نوین آموزشی به صورت هدفمند باز شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha