۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۳۳
کد خبر: 85355916
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خیز فارسِ گردشگرپذیر برای پذیرایی شایسته از مسافران نوروزی

شیراز - ایرنا - فارس و شیراز همواره در صدر مقاصد سفرهاب نوروزی مردم ایران بوده، چنانکه سال گذشته نیز با جابجا کردن برخی رکوردها، رتبه نخست مسافرپذیری کشور در این ایام از آن خود کرد، حالا ۱۸ دستگاه برای میزبانی شایسته از حجم بالای مهمانان عید این استان آماده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فارس میراث‌دار نزدیک به نیمی از آثار ثبت جهانی کشور از جمله هشت محور ساسانی بیشابور، سروستان و فیروزآباد، مجموعه تاریخی پاسارگاد، تخت جمشید و موزه تخت جمشید، باغ ارم و باغ پاسارگاد و کاروانسرای ایزدخواست است و علاوه بر آن میزبانی از اماکن شاخص مذهبی، فرهنگی، ادبی و تاریخی مانند سومین حرم اهل بیت(ع)، آرامگاه شاعران بلندآوازه پارسی و مجموعه زندیه و باغ‌ها و خانه‌های زیبا و متعدد تاریخی سالانه در ایام تعطیلات سال نو حجم بالایی از مسافران را روانه این استان می‌کند.

نوروز گذشته پذیرایی از حدود سه میلیون و ۸۱۹ هزار و ۲۲۵ نفر در مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها، مدارس، کمپ‌ها ومهمانسراها و یک میلیون و ۵۲۲هزار و ۳۸۱ بازدیدکننده از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس، این استان را در صدر مسافرپذیری کشور قرار داد که ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار نفر از این بازدیدها مربوط به شیراز بوده است.

تجربه افزایش ۲۸ درصدی مسافران نوروزی شیراز در سال گذشته نوید روزهای پررونقی را برای فارس در تعطیلات عید نوروز می‌دهد.

آماده‌سازی فارس برای نوروز نو

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره‌کل‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، اوقاف و امور خیریه، حفاظت محیط زیست و دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی، جمعیت هلال احمر، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، شهرداری و دهیاری‌ها ، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا ) و صدا و سیما از دستگاه‌هایی هستند که با هدف توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارایه خدمات به مسافران برنامه ریزی و اقدام می‌کنند.

به این منظور امروز نخستین نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر فارس با ریاست قائم مقام اینستاد یعنی معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استاندار فارس تشکیل شد و دستگاه‌های عضو از برنامه‌ها و اهداف خود برای پذیرایی شایسته از مهمانان نوروزی این استان سخن گفتند.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در مسیر تدارک سفری ایمن حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز و بهبود کیفیت راه‌ها در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است.

در سراسر محورهای مواصلاتی فارس ۹۴ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصلاح ۳۹ نقطه در جاده‌ها در دست اجرا است؛ از این شمار اصلاح ۲۰ نقطه در سطح راه‌های استان فارس رو به اتمام است.

علاوه بر این قرارداد جهت بهسازی وضعیت روکش آسفالت جاده‌های مبادی ورودی فارس منعقد شده و نصب علائم هشداردهنده در محدوده راه‌ها، بهسازی ۴۵ کیلومتر جاده‌ای با همت خیرین، خط کشی و بهسازی مسیرهای فرعی و مانیتورینگ نقاط حادثه‌خیز جنوب از اقداماتی است که انجام شده یا در دست انجام از سوی دستگاه‌های متولی راه‌های این استان است.

سلامت مسافران نوروزی فارس نیز از دیدگاه ستاد خدمات سفر این استان دور نمانده و بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های متولی این حوزه، قرار است در نوروز پیش رو ۳۴ شعبه کشیک تیم‌های هلال‌احمر با استفاده از ۳۰۰ امدادگر و ۱۰۰ خودرو آمبولانس فعال و یک پایگاه جدید در ۱۷۰ کیلومتری مسیر اصفهان به شیراز راه ‌اندازی شود و برای استقرار گروه‌های جوانان هلال‌احمر در ۱۰ شهرستان فارس نیز برنامه ریزی شده است.

شهرداری شیراز نیز اطمینان داده که چهار کمپ استقرار مسافران را در شهر شیراز راه‌اندازی و ۱۲ سالن ورزشی را جهت اسکان آنها آماده‌سازی می‌کند.

علاوه بر اینها آتش‌نشانی شیراز نیز با تشکیل کارگروه‌های فنی و تخصصی آمادگی خود را برای پیشگیری و مقابله با حوادث در این تعطیلات اعلام کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس نیز از اجرای طرح آرامش بهاری و آماده‌سازی ۴۰ حسینه برای پذیرش ضروری مسافران و اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه شب‌های قدر و محافل انس با قرآن در اماکن مذهبی و مساجد تاریخی فارس خبرداد چرا که ماه مبارک رمضان امسال از ۲۱ اسفندماه و هشت روز مانده به نوروز آغاز می‌شود و ملت مسلمان ایران تعطیلات سال نو خود را در این ماه نورانی می‌گذرانند.

نیروی انتظامی فارس نیز در مسیر ایجاد تردد ایمن و روان در روزهای شلوغ و پرتردد فارس از راه‌اندازی ۱۲ کمیته مستقیم و غیرمستقیم برای نظارت بر ترافیک از سوی حوزه امنیت و ترافیک خود خبر داد.

پیش از آغاز سال نو نیز همانند سال‌های گذشته از ۱۵ اسفندماه غرفه‌های تنظیم بازار عرضه میوه و خواربار باقیمت مصوب در سطح استان از سوی سازمان صنعت و معدن و تجارت برپا می‌شود.

خیز فارسِ گردشگرپذیر برای پذیرایی شایسته از مسافران نوروزی

سفر ایمن و خوش ایرانیان به فارس در سایه همدلی مسئولانه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس و دبیر ستاد خدمات سفر فارس نیز در گردهمآیی نخست با مسئولان دستگاههای مرتبط تعامل میان آنها را چشمگیر خواند و گفت: "خوشبختانه تعاملات بین دستگاه‌های ستاد سفر در فارس چشمگیر بوده و امور به‌صورت اصولی پیگیری می‌شود. "

محمد ثابت اقلیدی در مسیر مهیاسازی فارس برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی بر ایمنی به عنوان مولفه اساسی گردشگری تاکید کرد و از مسئولان راهداری استان خواست تا به‌ویژه در آزادراه شیراز - اصفهان تدابیر لازم برای امنیت سفر اندیشیده شود.

او در حوزه مسئولیتی خود نیز گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌های تابعه آن در شهرستان‌های فارس اماکن تاریخی، فرهنگی، گردشگری تحت پوشش را برای بازدید گردشگران نوروزی آماده‌سازی می‌کنند.

ثابت اقلیدی درباره آرامگاه سعدی به عنوان یکی از اماکن پربازدید شیراز در سطح کشور، نیز توضیح داد: مرمت سعدیه پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و به زودی پایان می‌یابد، هم‌اکنون میزبان گروهی زبده و متبحر درزمینه‌ احیا قنات از استان یزد هستیم که برای احیا آب قنات سعدی به شهر شیراز آمده‌اند.

خیز فارسِ گردشگرپذیر برای پذیرایی شایسته از مسافران نوروزی

او در ادامه این را هم گفت که با توجه به حضور پرشمار گردشگران و مسافران نوروزی از ظرفیت اسکان مدارس آموزش‌وپرورش و دیگر اقامتگاه‌های ضروری استفاده می‌شود، اما اولویت اسکان مسافران، در هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی گردشگری است تا از این ظرفیت اقتصادی، بهره‌مند شوند.

فارس و شیراز زیبا امروز تا ۲۷ اسفندماه که موج نخست مسافرت‌های نوروزی آغاز می‌شود سه ماه فرصت طلایی دارد تا زمینه سفر، اسکان، اقامت و بازدیدهای آسان، آسوده و ایمن مهمانان نوروزی خود را فراهم کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha