یکهزارو ۴۵۵ نفر مبتلا به بیماری دیابت و فشار خون در گچساران شناسایی شد

گچساران- ایرنا- رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: بیش از یکهزارو ۴۵۵ نفر مبتلا به بیماری دیابت و فشار خون در اجرای طرح پویش ملی سلامت در این شهرستان شناسایی شده‌اند.

حسین عسکری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد بیمار شناسایی شده ۵۲۰ نفر مبتلا به دیابت و ۹۳۵ نفر فشار خونی بودند.

وی بیان کرد: ۹۵ درصد مردم گچساران شامل ۹۱ هزار نفر در طرح پویش ملی سلامت غربالگری شرکت کردند.

عسکری ابراز کرد: این پویش با شعار آگاهی زودتر مراقبت موثرتر، در ۲۰ آبان در این شهرستان آغاز شد.

وی اظهار کرد: انتظار می رود افراد بالای ۱۸سال و همه مادران باردار با مراجعه به پایگاهی سلامت و خانه‌های بهداشت، از میزان قند و فشار خون خود به صورت رایگان مطلع شوند.

عسکری تصریح کرد: ۵۰درصد از بیماران فشار خونی و دیابتی از بیماری خود خبر ندارند و شمار افراد مبتلا به بیماری های دیابت و فشار خون روز به روز در شهرستان گچساران در حال افزایش است .

وی ، مهمترین دلایل رشد این بیماری را تغییر در شیوه زندگی سنتی ، آداب نامناسب تغذیه ، کم تحرکی و مهمتر از همه ناآگاهی مردم درباره علایم بیماری ذکر کرد.

عسکری اظهار کرد: سابقه خانوادگی، مصرف نمک، میزان چربی خون، مصرف الکل و دخانیات، چاقی و وزن زیاد، دیابت، استرس و فشارهای ناشی از آن، سبک زندگی و عدم فعالیت و کم تحرکی از مهم ترین عوامل ابتلا افراد به فشار خون بالاست.
وی با اشاره به آمار نگران کننده بیماران دیابتی و فشار خون قبل از اجرای طرح پویش ملی سلامت غربالگری در این شهرستان گفت: طبق آمار بیش از پنج هزار بیمار دیابت و ۱۳هزار بیمار فشار خونی در سامانه دارای پرونده درمانی بودند.

به گزارش ایرنا، پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان در کشور آغاز شده و در این پویش منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست؛ تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha