۲۷ دی ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 762
کد خبر: 85356495
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

همت دولت سیزدهم به بلندای دماوند/وفای به عهد رئیسی با مردم

دماوند - ایرنا - آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در چارچوب دور سفرها و برای بازدیدهای میدانی از شهرستان های استان تهران، پنجشنبه ۲۸ دی ماه به شهرستان های دماوند و فیروز کوه سفر می‌کند تا نشان دهد دولت بر عهد خود با مردم برای حضور در میدان و عمل به وعده‌هایش پایبند است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار تهران درباره سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی اظهارداشت: رئیس جمهور در ادامه سفرهای خود به شهرستان‌های این استان، پنجشنبه ۲۸ دی ماه به فیروزکوه و دماوند سفر می‌کند.

علیرضا فخاری افزود: حضور رییس جمهور برکاتی از جمله مشکل‌گشایی و گره‌گشایی برای این شهرستان‌ها دارد که باید از این ظرفیت و امکان به‌خوبی استفاده شود.

وی ادامه داد: بازدید رییس جمهور از برخی پروژه‌های شهرستان، دیدار با اقشار مختلف مردم، حضور در جلسه شورای اداری شهرستان و پیگیری اجرای مصوبات شورای اداری استان از اهداف عمده این سفر است.

فخاری با بیان اینکه آیت الله رییسی توجه خاصی به سفرهای استانی و ارتباط نزدیک با توده های مردم دارد، یادآور شد: رییس جمهور پیشتر به سایر شهرستان‌های استان از جمله شهر ری، ملارد، پردیس، اسلامشهر، قرچک، پاکدشت ،بهارستان ، رباط کریم، شهریار، پرند، رودهن، ورامین سفر کرده بود و با سفر به دماوند و فیروزکوه عملا در همه شهرستان‌های استان حضور یافته‌اند.

همت دولت سیزدهم به بلندی دماوند

شهرستان دماوند که یکی از شهرستان های شرق استان تهران می باشد در ۴۵ کیلومتری پایتخت واقع شده و جزو مناطق خوش آب و هوا محسوب می شود. این شهرستان با وسعت دوهزار کیلومترمربع از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان سمنان، از شرق و شمال شرق به شهرستان فیروزکوه، از غرب به تهران، از شمال غربی به شهرستان شمیرانات و از جنوب غربی به شهرستان پاکدشت مرتبط است و سومین شهرستان استان تهران در بحث وسعت جغرافیایی می باشد.

دماوند در بین دو محور مواصلاتی هزار و فیروزکوه قرار دارد که به جهت اهمیت این دو محور روزانه بیش از ۲۰۰هزار خودرو در این محدوده تردد می کنند که می توان گفت جزو شاهراه های اصلی محسوب می شود. دماوند که در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، امروز جزو ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است چراکه این شهرستان در دل کوه‌های سربه فلک کشیده با طبیعت جذاب و بکر قرار گرفته است و به واسطه موقعیت جغرافیایی، آثار تاریخی و گردشگری در فصول مختلف سال همواره مورد توجه گردشگران و مسافران قرار دارد.

گرچه همچون گذشته به دلیل افزایش ساخت و سازها و تخریب اراضی کشاورزی، شاهد کم شدن آب‌های زیرزمینی و کاهش کشاورزی در این منطقه هستیم ولی در بسیاری از مناطق این شهر همچنان رونق کشاورزی با باغات سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گردو، هلو و همچنین محصولاتی چون سیب‌زمینی، گندم، انواع صیفی‌جات، پرورش گل و زنبور عسل و پرداختن به امور دامداری به چشم می‌خورد. این شهرستان به دلیل برخورداری از اراضی مستعد کشاورزی، قطب تولید محصولات زارعی و باغی است بطوری که در بخش زراعی بیش از دوهزار هکتار و در بخش باغی ۷هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت دارد و سالانه بیش از ۲۵۰هزار تن محصولات متعددی همچون سیب، قیسی، گردو و... تولید می شود.

در حوزه دامپروری، این شهرستان دارای بیش از ۵۰ واحد صنعتی و حدود ۹۵ واحد سنتی دارد که سالانه بیش از ۷۰۰تن گوشت قرمز و ۳۵هزار تن گوشت سفید تولید می کند. همچنین این شهرستان دارای چندین استخر پرورش ماهی بوده که سالانه بیش از یکهزار و ۸۰۰تن گوشت ماهی و ۳۳۸تن ماهی زینتی تولید می کند.

دماوند دارای دو واحد صنعتی آیینه ورزان و دماوند۲ می باشد که بیش از ۱۳۰واحد صنعتی دارد و ۶۴معدن فعال که توانسته در این زمینه اشتغالزایی بسزایی را فراهم نماید. شهرستان دماوند دارای ۲بیمارستان و ۲۷خانه بهداشت روستایی و ۲مرکز بهداشتی است.

همچنین این شهرستان ۶کتابخانه دارد و از مراکز آموزش عالی همچون دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علمی کاربردی و موسسه آموزش عالی برخوردار است. نرخ سوادآموزی در این شهرستان بیش از ۹۸درصد می باشد. دماوند در حوزه گردشگری نیز یکی از مناطق مهم استان تهران محسوب می‌شود به طوری بیش از ۱۸۰ اثر تاریخی دارد که ۷۵ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

هر چند که در طول سال‌های استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمات شایانی به این شهرستان ارائه شده ولی همچنان برخی از محدودیت‌ها موجب شده تا سرعت رشد این شهرستان متناسب با نیازهای ساکنان آن نباشد و مردم و مسئولان امید دارند تا به همت دولت سیزدهم بخش مهمی از این مشکلات برطرف شود.

تقویت زیرساخت های بخش راه همچون احداث کمربندی جنوبی شهر دماوند و تکمیل کمربندی سرهار، توجه به مطالبات اهالی دو سایت مسکونی مسکن مهر مهرآباد رودهن و امام رضا(ع) شهر دماوند، ارتقاء حوزه بهداشت و درمان شهرستان و تکمیل بیمارستان سوم شعبان دماوند، تامین آب شرب پایدار و تقویت زیرساخت های بخش آب کشاورزی، توجه به مطالبات کشاورزان شهرستان، تکمیل پروژه فاضلاب و تصفیه خانه شهر رودهن و آغاز عملیات این پروژه در شهر دماوند، تقویت فضاهای آموزشی و توسعه بخش زیرساختی در حوزه خدماتی از جمله مطالبات شهروندان و مسئولان است.

دیدار چهره به چهره ریاست محترم جمهور با مردم منطقه

رضا طاهرخانی، فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به سفر ریاست جمهور به شهرستان دماوند اظهار داشت: این سفر یکی از سفرهای دور نخست می باشد که در ادامه سفرهای آیت اله رئیسی به شهرستان های استان تهران، سفر به شهرستان دماوند در روز پنج شنبه محقق خواهد شد و مردم شهرستان میزبان ایشان خواهند بود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به اینکه مردم شریف این شهرستان از ماه های گذشته در انتظار حضور ایشان در منطقه هستند، یک استقبال خوب، گرم و پرشور داشته باشیم تا یک روز یه یادماندنی برای شهرستان دماوند در تاریخ زرین این منطقه ثبت شود.

فرماندار شهرستان دماوند عمده مطالبات این شهرستان را بخش توسعه راه های شهری و روستایی، تامین زیرساخت های سایت های مسکونی، ارتقاء بهداشت و درمان شهرستان، تقویت زیرساخت های آب شرب پایدار، اجرای پروژه فاضلاب شهری و تصفیه خانه، تقویت زیرساخت های بخش آموزشی و .. دانست که امید می رود با حضور ریاست محترم جمهور این مهم محقق شود.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در این سفر، بیان داشت: ازجمله برنامه های شهرستان در روز پنج شنبه دیدار چهره به چهره ریاست محترم جمهور با مردم منطقه است که در سالن ورزشی دانشگاه پیام نور انجام می شود و اکنون نیز تمهیدات سفر و دیدار مردمی اندیشیده شده است تا شهروندان که از نقاط مختلف شهرستان در این روز حضور می یابند، بتوانند دیدار داشته باشند و یا مطالبات مکتوب خود را توسط بازرسی در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دهند.

وی بیان داشت: از دیگر برنامه های ما برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان های دماوند و فیروزکوه است که به میزبانی شهرستان دماوند برگزار خواهد شد و انشالله مصوبات سفر در جلسه شورای اداری از طریق ریاست محترم جمهور اطلاع رسانی می شود.

طاهرخانی به گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این شهرستان اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته در این شهرستان، شناسایی مناطق کم برخوردار است که اکنون مدیران محلات مشخص و خدمات توسط آنان انجام می شود؛ همچنین در سطح استان تهران شهرستان دماوند نخستین شهرستانی است که دیدار های مردمی را بصورت ثابت در نمازهای جمعه با حضور مسئولان ادارات مختلف در دستور کار قرار داده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان دماوند ادامه داد: امسال در هفته دولت در سطح استان تهران برای نخستین بار در شهرستان دماوند دیدارهای مردمی را به محلات و در سطح بوستان ها کشاندیم و حتی از مناطق روستایی و کم برخوردار نیز دیدار و بازدید صورت گرفت و هم اکنون نیز درحال اجرا است.

این مقام مسئول بیان داشت: شهرستان دماوند در زمینه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دوشنبه های هرهفته بصورت مرتبط کارگروه خود را در شهرک های صنعتی با حضور اعضای کارگروه به صورت میدانی برگزار می کند که در این نشست ها موضوعات مطرح و درصورت رفع مطالبات در سطح شهرستان، بررسی های لازم انجام شده و در صورت نیاز به رفع مشکلات در سطح استان گزارش می دهیم.

طاهرخانی افزود: در این کارگروه، موانع تولید برای چندین شرکت صنعتی برطرف شد که همین امر موجب گردید تا چندین واحد تولیدی به چرخه تولید باز گردد؛ بطوری که در زمینه اشتغال در سطح استان رتبه نخست را کسب کرده ایم و جهت تامین نیرو امکان جذب از دیگر شهرستان ها نیز فراهم است.

وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در دو مسکن مهر دماوند و مهرآباد رودهن تصریح کرد: طی سال گذشته خدماتی در شان مردم این دو منطقه مسکونی صورت نگرفته بود که گله مندی هایی را نیز به همراه داشت؛ هم اکنون شاهد هستیم که دو مدرسه در این مناطق افتتاح و همچنین احداث مراکز آموزشی بیشتر در دستور کار است و همچنین هم اکنون پایگاه های سلامت در این دو سایت مسکونی فعال شده و ساختمان جدید این دو منطقه نیز تا پایان سال افتتاح می شود.

طاهرخانی بیان داشت: همچنین در دولت مردمی سیزدهم بعد از گذشت ۱۰سال انتظار، نخستین مکان ورزشی در مسکن مهر مهرآباد رودهن مورد بهره برداری قرار گرفت و احداث فضای ورزشی مناسب در مسکن مهر امام رضا(ع) شهر دماوند نیز با تخصیص اعتبار، آغاز بکار می شود.

این مقام مسئول تامین آب شرب در این دو سایت مسکونی را در دست اقدام دانست و گفت: پروژه تصفیه خانه مسکن مهر مهرآباد شهر رودهن پس از ۱۰ سال در دولت سیزدهم آغاز شد و در حال تکمیل و آماده بهره برداری می باشد و مسکن مهر دماوند نیز زمین آن مشخص شده که با پیگیری همکاران محترم استانی و شهرستانی در بحث اختصاص بودجه، پروژه نیز در دماوند آغاز می شود.

وی به بهره برداری درمانگاه شبانه روزی شهر کیلان بعد از گذشت ۱۵سال انتظار جهت ارائه خدمات به شهروندان این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی این درمانگاه که به دلایلی متوقف شده بود، با پیگیری های صورت گرفته در دولت سیزدهم بعد از گذشت ۱۵سال بلاتکلیفی مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه فرمانداری شهرستان دماوند در بین ۱۶ شهرستان رتبه شانزدهم را داشت که امسال رتبه برتر را کسب نموده، گفت: در دولت مردمی سیزدهم خدمات ارزشمندی در حوزه تقویت زیرساخت های راه های اصلی و روستایی صورت گرفته است که می توان به آسفالت بیش از ۱۹۰کیلومتر راه مواصلاتی که برخی از این راه ها مطالبه ۱۵ساله مردم مناطق مختلف شهرستان همچون محور دلیچایی، روستاهای جورد و آردینه در بخش رودهن و گرم آبسرد و دیگر مناطق بوده، اشاره کرد.

طاهرخانی گفت: همچنین در دولت مردمی سیزدهم ۱۰ روستا فاقد گاز شهرستان دماوند که سالها در انتظار بهره مندی از نعمت گاز بودند، امسال این مهم محقق شد و می توانند از گاز شهری استفاده کنند؛ همچنین استخر غدیر رودهن که چندین سال تعطیل و تقریبا به حالت مخروبه درآمده بود، با تلاش و همت مسئولان بازسازی و بهره برداری شد.

این شهرستان دارای پنج شهر دماوند، رودهن، آبسرد، آبعلی و کیلان، دو بخش مرکزی و رودهن و پنج دهستان تاررود، ابرشیوه، جمع آبرود، آبعلی و مهرآباد می باشد که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، بیش از ۱۲۵هزار نفر جمعیت دارد. شهرستان دماوند شهرستانی انقلابی و شهید پرور است بطوری که تاکنون ۶۰۰ شهید و ۸۶۰ جانباز و آزاده تقدیم انقلاب اسلامی نموده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha