پکن: استرالیا نگران حضور ما در اقیانوس آرام نباشد

تهران - ایرنا - سفیر چین در استرالیا امروز چهارشنبه با بیان اینکه راهبرد حضور پکن در اقیانوس آرام نظامی نیست بلکه کمک به پلیس کشورهای جزیره‌ای این اقیانوس برای برقراری ثبات اجتماعی و نظم است، تاکید کرد که استرالیا نباید هیچ نگرانی در این مورد داشته باشد.

به گزارش چهارشنبه ایرنا از استریتز تایمز، شیائو کیان سفیر چین در استرالیا به خبرنگاران گفت کشورهای جزایر اقیانوس آرام می‌خواهند با چین روابط سیاسی داشته باشند، محصولات خود را در بازار چین بفروشند و از چین در زمینه زیرساخت‌ها، مخابرات و حفظ نظم اجتماعی سرمایه‌گذاری و کمک دریافت کنند. وی تاکید کرد امنیت بخشی از روابط بین چین و کشورهای جزیره اقیانوس آرام است تا به آنها در ثبات اجتماعی کمک کند.

وی افزود: «این یک راهبرد برای امنیت نظامی نیست، یک استراتژی برای کمک به پلیس کشورها برای ثبات اجتماعی و نظم است، و استرالیا هیچ اضطرابی در این خصوص نباید داشته باشد.

شیائو کیان همچنین به خبرنگاران گفت تصمیم نائورو برای برقراری روابط دیپلماتیک با چین به جای تایوان «انتخاب خود آنها» بود و بر روابط استرالیا با نائورو، یک کشور کوچک ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفری که از واحد پول استرالیا استفاده می‌کند، تاثیری نخواهد داشت.

جزایر سلیمان و کیریباتی، دو کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام، در سال ۲۰۱۹ به رسمیت شناختن دیپلماتیک خود را از تایوان به پکن تغییر دادند. بعدتر جزایر سلیمان پیمان‌های امنیتی و پلیسی با چین امضا کرد که نارضایتی کانبرا و واشنگتن را برانگیخت.

سفیر چین در استرالیا خاطرنشان کرد پس از سفر آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا به پکن در ماه آبان، برای اولین بار طی هفت سال گذشته توسط یک مقام عالی رتبه استرالیا، روابط استرالیا با چین تثبیت شده است و چین می‌خواهد روابط را بیشتر بهبود بخشد.

وی گفت: دفاع حوزه‌ای است که «ما باید روی آن سخت‌تر کار کنیم» و همچنین یادآور شد چین به استرالیا به دلیل تبریک این کشور به تایوان، که چین آن را متعلق به خودش می‌داند، اعتراض دیپلماتیک کرده است.

روابط بین استرالیا و بزرگترین شریک تجاری‌اش چین در سال ۲۰۲۳ پس از رفع موانع تجاری اعمال شده توسط چین در سال ۲۰۲۰ بر بخشی از صادرات استرالیا، بهبود یافت.

شیائو در خصوص امکان آزادی سریع یانگ هنجون نویسنده استرالیایی بازداشت شده نیز گفت پرونده امنیت ملی او با چنگ لی روزنامه نگار استرالیایی که اندکی قبل از سفر آلبانیز به پکن آزاد شده بود متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانم انتظار داشته باشم که پرونده به چنین نتیجه‌ای برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha