فواید تنفس هوای پاک در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- تنفس هوای پاک تاثیرات شگفت‌انگیزی بر سلامتی انسان‌ها دارد از همین رو متخصصان حوزه سلامت توصیه می‌کنند افراد تا می‌توانند در هوای پاک و تازه تنفس کنند هرچند این موهبت در سال‌های اخیر کمیاب شده است.

به گزارش ایرنا بنا بر اعلام اداره حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ابتدای امسال تاکنون ۴۱ روز هوای پاک در این استان ثبت شده است و از لحاظ کیفیت هوا مطلوب است و استانی با هوای پاک به شمار می‌رود.

اما گاهی در کلانشهرها وارانگی هوا و آلودگی آن دغدغه مردم است به همین جهت مسافرانی که به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنند، از پاکی هوای این استان به نیکی یاد کرده‌اند.

یک دکترای حرفه‌ای پزشکی می‌گوید: اگرچه این روزها تنفس در هوای پاک دغدغه بسیاری از مردم کشور شده است و امور مختلف را تحت تاثیر قرار داده اما چهارمحال و بختیاری از استان‌هایی است که کمتر تحت تاثیر این چالش قرار گرفته و هنوز تاثیر مخرب آن بر زندگی مردم استان به صورت مستقیم نمایان نشده است.

آرش روغنی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: چهارمحال و بختیاری به لحاظ آلودگی هوا چالش چندانی ندارد اما خشکی هوای این استان سبب بروز برخی بیماری‌ها نظیر حساسیت‌ها و بیماری‌های تنفسی شده که با رعایت برخی نکات پزشکی می‌توان آن را کنترل کرد.

وی در خصوص فواید تنفس در هوای پاک، تصریح کرد: کُند کردن شیب پیری یکی از مهمترین آثاری است که تنفس هوای پاک بر سلامتی دارد، تنفس در هوای پاک آن هم به طور صحیح می‌تواند بروز علائم پیری زودرس را به تاخیر اندازد چراکه اکسیژن سلول‌های سالم را حفظ و استرس را از افراد دور می‌کند.

این پزشک عمومی افزود: افزایش فعالیت مغز، افزایش انرژی، تسریع در ترمیم آسیب‌های بدنی، سم‌زدایی از بدن و تقویت سیستم ایمنی از دیگر فواید شگفت‌انگیز تنفس در هوای پاک و آزاد است از همین رو توصیه می‌شود در زمان‌هایی که آلودگی هوا وجود ندارد افراد با حضور در پارک‌ها و فضای سبز پیرامون خود با تنفس عمیق و صحیح، از مزایای هوای پاک استفاده کنند.

روغنی با بیان اینکه هوا به سبب نقش مهمی که در تنفس موجودات زنده دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است و هرگونه تغییر در کیفیت هوا می‌تواند در عملکرد سیستم‌های حیاتی بدن تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: بیشترین آسیب ناشی از هوای آلوده به زنان باردار، کارگرانی که در محیط باز کار می‌کنند، سالمندان، کودکان زیر ۱۴ سال، ورزشکارانی که تمرین می‌کنند و بیماران تنفسی و قلبی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه بوهای ایجاد شده توسط کارخانه‌ها، زباله‌ها و یا سیستم فاضلاب شامل آلودگی هوا می‌شود، به اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت آن اشاره کرد و گفت: سوزش بینی، گلو، چشم و پوست، ذات‌الریه و برونشیت، سردرد، سرگیجه و تهوع از جمله آثار کوتاه‌مدت و بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، بیماری‌های تنفسی مانند آمفیزم، مشکلات عصبی، مغزی، کلیوی و کبد و نقص مادرزادی از جمله تاثیرات بلندمدت آلودگی بر بدن انسان است که تا سال‌ها باقی می‌ماند و در برخی موارد منجر به مرگ فرد می‌شود.

این دکترای حرفه‌ای پزشکی به نقش موثر تغذیه در مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: مصرف آنتی اکسیدان نظیر ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E، مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب، مواد غذایی دارای سدیم، روی، زینک و منیزیم، مصرف مواد پروتئینی و مصرف ماهی‌های چرب نقش موثری در کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا دارد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و بخش عمده سرزمینی آن کوهستانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha