رییس پدافند غیرعامل وزارت نیرو: مدیریت بحران باید به اعتماد اجتماعی منجر شود

سمنان - ایرنا - رییس گروه پدافندغیرعامل وزارت نیرو با اشاره به برگزاری رزمایش صنعت آب و برق شمالشرق کشور در سمنان، گفت: اقدام‌های حوزه مدیریت بحران باید با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تقویت آمادگی نیروی انسانی، به اعتماد اجتماعی ختم شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی بیگلری روز چهارشنبه در نشست افتتاحیه رزمایش تمرینی آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل صنعت آب و برق منطقه شمال شرق کشور در سمنان افزود: تامین آب و برق، یکی از وظایف مهم وزارت نیرو است و حساسیت کار این وزارتخانه به لحاظ خدمت‌رسانی به مردم، از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی در فرآیند خدمات دهی حوزه وزارت نیرو استمرار خدمات است، ادامه داد: در این زمینه علاوه بر استمرار خدمت‌رسانی، اهدافی نظیر انسجام‌بخشی و ایجاد هماهنگی سازمانی بین شرکت‌های صنعت آب و برق استان‌های معین، افزایش هوشمندی در مدیریت شرایط اضطراری، ابزارشناسی و ابزارسنجی در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت ها، سنجش و افزایش کارآمدی منابع انسانی، از مهمترین موارد و اهداف به شمار می رود و در نهایت، کسب اعتماد اجتماعی مدنظر است که مردم با دیدن این آمادگی از بُعد روانی اطمینان خاطر به مسئولان پیدا می کنند.

وی با بیان این که تداوم خدمات به زیرساخت های مناسب آب و برق و نیروی انسانی بستگی دارد، یادآور شد: به این منظور و با هدف تقویت نیروی انسانی سلسله مانورهای مدیریت بحران با کمک استان های یاری‌رسان از سال ۹۷ در وزارت نیرو برنامه ریزی شد و اثربخشی اینگونه مانورها از طریق تیم‌های ارزیابی مستمر در محل انجام مانور مورد پایش و بررسی نقاط قوت و ضعف قرار می گیرد.

بیگلری خاطرنشان کرد: وقوع رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی در ایران بسیار زیاد است و آنچه که باید همواره به دنبال آن بود، شناسایی حوادث متصور، آسیب‌پذیری در ازای هر نوع حادثه و مصون‌سازی در برابر آسیب‌پذیری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در صنعت آب و برق بسیاری از موارد پیش از بحران انجام می شود و هزینه ها را کاهش می دهد، تصریح کرد: تهدیدشناسی و مخاطره‌شناسی در این رزمایش، شناسایی و اولویت‌بندی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در بحث مخاطرات، حوادث طبیعی و صنعتی مدنظر است، اضافه کرد: در حوزه مدیریت حوادث طبیعی شرایط سخت‌تر خواهد شد و برای شرایط پیچیده باید مهیا بود.

رییس گروه پدافندغیرعامل وزارت نیرو خاطرنشان کرد: پس از پایان رزمایش نتایج عملیات میدانی و کمیته های فرعی رزمایش به مدیران عامل و مسئولان ذیربط اعلام می شود و با توجه به اینکه در هر سال تمام شرکت ها چه به عنوان استان خدمت‌گیرنده و یا یاری‌رسان در این رزمایش‌ها شرکت دارند، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و در مسیر بهبود اقدامات موثر باید حرکت کنند.

احتمال افزایش مخاطرات در سایه تنوع طبیعت استان سمنان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان نیز در این آیین گفت: شرایط نامتعارف و غیرطبیعی کره زمین حاصلی جزء اتفاقات غیرقابل پیش بینی ندارد که کاهش و یا افزایش بارندگی و نزولات جوی رگباری که باعث وجود سیل و خسارات احتمالی از جمله این حوادث است.

محمد حمیدی با اشاره به اینکه استان سمنان بیش از ۹۷ هزار کیلومتر مربع گستردگی جغرافیایی دارد و مستعد بروز سیلاب های پی در پی است، اضافه کرد: وجود کویر، دشت و رودخانه های متعدد لزوم آمادگی‌ها را در برابر مقابله با این تهدیدات چندین برابر می‌کند.

وی افزود: این امر افزون بر اینکه آمادگی کامل استان ها را می طلبد، آمادگی برای یاری رساندن به استان های همجوار را نیز به همراه دارد و همچنین در مواقع وقوع بحران های واقعی هماهنگی های لازم با استان های همجوار نظیر خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان که در این رزمایش حضور دارند، ضرورت دارد.

رییس پدافند غیرعامل وزارت نیرو: مدیریت بحران باید به اعتماد اجتماعی منجر شود

حمیدی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحران های طبیعی، مخاطرات انسان‌سازی نیز در حوزه وزارت نیرو وجود دارد که همه هموطنان باید در خصوص این مخاطرات آمادگی کامل داشته باشند.

وی به اهمیت تهدیدات انسان ساز حوزه وزارت نیرو از قبیل ناترازی برق و کمبود آب اشاره کرد و افزود: همراهی مردم، افزایش برنامه ریزی و مدیریت منابع می تواند چالش های پیش روی حوزه آب و برق را در فصول گرم و سرد سال برطرف کند.

رزمایش تمرینی آموزشی مدیریت بحران و پدافندغیرعامل منطقه شمال شرق کشور شامل شرکت های صنعت آب و برق استان های سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان در شهر سمنان برگزار شد.

در این رزمایش شناخت شیوه های منجر به پایداری، به وسیله الگوهای مختلف کاهش آسیب‌پذیری در برنامه‌ریزی و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مدنظر است تا شرایط مطلوبی را برای کاهش کارآمد و موثرتر خطرات احتمالی در سطوح مختلف ایجاد کند.

از آنجا که حیات و فعالیت بسیاری از زیرساخت‌ها و خدمات در کشور منوط به تداوم خدمات آب و برق است و به طور کلی لزوم تداوم و پایداری تامین آنها یک اصل حیاتی و ضروری به شمار می رود، برگزاری چنین رزمایش هایی به مدیریت سوانح طبیعی کمک بسیار شایانی می کند.

طبق برنامه اجرای این رزمایش با موضوع تغذیه مصنوعی زرتل در شرکت آب منطقه ای، پست ۶۳ کیلوولت شرق ۲ در شرکت برق منطقه ای، سه مورد از تاسیسات مهم آبرسانی شهر سمنان در شرکت آبفا و تاسیسات تامین برق آپارتمان‌های فجر در شرکت توزیع برق، اجرا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha