تکمیل طرح‌های فرهنگی خراسان‌شمالی بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پنج طرح نیمه تمام حوزه فرهنگی این استان مورد نیاز است.

تقی صادقی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجتمع فرهنگی هنری شهرستان فاروج با یکهزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا اینک ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: ساخت این مجتمع فرهنگی از سال ۸۶ آغاز شده بود اما به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: ۴۵ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه مورد نیاز است اما متاسفانه اعتبار مورد نیاز برای آن در کمیته عمرانی شهرستان فاروج در سال جاری تصویب نشد.

وی با بیان اینکه تکمیل این مجتمع فرهنگی هنری در مصوبه سفر استانی مصوب شده بود افزود: با جذب اعتبارات از محل سفر تلاش می کنیم که این پروژه را به مرحله بهره برداری برسانیم.

صادقی یکی دیگر از پروژه های نیمه تمام این استان را مجتمع فرهنگی "دوبرار "بجنورد عنوان کرد و گفت:‌ مجتمع فرهنگی هنری دوبرار بجنورد در سال ۱۳۸۷ در دولت نهم مصوب و در سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی افزود: ۱۱ سال از آغاز ساخت این مجتمع در استان می گذرد و تاکنون ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیز از محل های مختلف برای این پروژه هزینه شده اما تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند تلاش مضاعف مسوولان برای تامین اعتبار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ارتقای شاخص فرهنگی استان در کشور، امکان برگزاری و میزبانی از جشنواره های ملی و بین المللی، بهره مندی مردم استان از فضاهای مناسب فرهنگی هنری و استاندارد از مزایای این پروژه بزرگ در استان دانست.

وی گفت: وجود ۲ سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۵۰ و ۷۵۰ نفری، صحنه نمایش متحرک، فضای پشتیبانی و خدماتی، آموزشی، اداری، پلاتو، سلف سرویس و مرکز اقامتی از فضاهای موجود در این پروژه با ۱۲ هزار متر مربع زیربنا است.

صادقی خاطرنشان کرد: تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری دوبرار بجنورد سه هزار میلیارد ریال اعتیار نیاز دارد و مسئولان باید در تامین اعتبار این طرح همکاری کنند.

وی افزود: این پروژه از محل سفر استانی یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مصوبه سفر دارد که از این میزان ۲۰۰ میلیارد ریال از محل نفت است که تاکنون اختصاص یافته است اما مابقی هنوز اختصاص نیافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: اینک دستور رییس سازمان برنامه کشور برای تخصیص این میزان اعتبار داده شده است که امیدار هستیم با جذب کامل آن بتوانیم این پروژه اساسی استان را به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی افزود: تعهد دولت برای تکمیل کامل این پروژه برای سال ۱۴۰۳ است.

صادقی یکی دیگر از پروژه نیمه تمام فرهنگی این استان را شامل مجتمع فرهنگی راز دانست و گفت: فاز مطالعاتی این پروژه آغاز شده بود و در سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن تخصیص داده شد و امسال نیز برای تکمیل آن ۲۵ میلیارد ریال مصوبه داریم که امیدوار هستیم ساخت آن آغاز شود.

وی مجتمع های فرهنگی گرمه و جاجرم را نیز از دیگر پروژه های نیمه تمام استان دانست و تصریح کرد: این ۲ پروژه نیز مصوبه سفر استانی دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار سفر استانی برای تکمیل طرح های نیمه تمام فرهنگی استان شامل مجتمع فرهنگی بجنورد دوبرار، شهرستان فاروج، گرمه و جاجرم ابلاغ شده بود که تاکنون ۲۲۵ میلیارد و ۴۴۷ میلیون ریال اعتبار از محل سفر رییس جمهور برای تکمیل مجتمع های فرهنگی و هنری این استان تخصیص یافته است.

وی افزود: از مجموع این اعتبار؛ یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری دو برار بجنورد در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۱۸۷ میلیارد ریال برای اجرای کامل فونداسیون، اسکلت، سقف و بخشی از تیغه چینی ها تخصیص و هزینه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال نیز برای تکمیل مجتمع‌های فرهنگی-هنری گرمه، جاجرم و فاروج توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در نظر گرفته شد که تاکنون ۳۰ میلیارد ریال آن جذب و برای تکمیل پروژه ها از جمله دیوارکشی ،نازک کاری و نقاشی پروژه ها هزینه شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کتابخانه‌های استان از محل سفر ابلاغ شد که تاکنون هشت میلیارد و ۴۴۷ میلیون ریال برای ساخت و تکمیل کتابخانه مانه و سملقان، کتابخانه عمومی اسفراین جذب شده است که اقداماتی از جمله ترمیم سقف کاذب و سایبان و راه اندازی سیستم سرمایشی مجتمع انجام شده است.

وی یادآور شد:‌ مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نیز برای تکمیل و تجهیز کانون های فرهنگی - هنری مساجد استان در این سفر مصوب شد که تاکنون از این محل اعتباری جذب نشده است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت دارای هزار و ۱۱۵ مرکز فرهنگی و هنری شامل موسسات فرهنگی و هنری، آموزشگاه‌های هنری، سالن‌های سینما و تئاتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha