۲۸ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85357947
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

جبران کمبودهای چند دهه‌ای مناطق مرزی گلستان در دولت سیزدهم
استاندار گلستان در جمع مردم شهر مرزی کُرند از توابع گنبدکاووس

گنبدکاووس- ایرنا- مناطق مرزی شمال گلستان که در دولت‌های گذشته برای برخورداری از نیازهای زیرساختی، عمرانی و رفاهی مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند، شاهد توجه روزافزون دولت مردمی سیزدهم هستند تا با اتکا به آن نقش خود را برای صیانت از مرزها و تولیدات کشاورزی و دامی در راستای دلدادگی به آرمان‌های انقلاب به درستی ایفا کنند.

به گزارش ایرنا، اهالی مرزنشین نواحی شمالی گلستان که غالبا از قوم نجیب، خونگرم و مهمان نواز ترکمن و اهل سنت هستند و همواره دلبستگی و ارادت خود به انقلاب اسلامی و تبعیت از فرامین امامین انقلاب را باحضور پرشور و حماسی در مناسبت‌های ملی و مذهبی و نیز صحنه‌های مشارکت سیاسی از جمله انتخابات به نمایش گذاشتند، همچنان از برخی کمبودها و عقب ماندگی‌های زیرساختی در بخش های گوناگون رنج می‌برند.

وجود کمبودهای زیرساختی در بخش‌های گوناگون آب، برق، راه، مدرسه، بهداشت و درمان، مسکن و کشاورزی نه تنها سبب پشت کردن مردمان این قوم صبور به انقلاب و آرمان‌های آن نشده بلکه آنها همچنان از مسوولان و مدیران دولت هنگام حضور در جمع خود به گرمی استقبال کرده و آداب مهمان نوازی را به نحو احسن انجام می‌دهند.

استقبال گرم و به یاد ماندنی

استقبال کم نظیر روز گذشته (۲۷ دیماه ۱۴۰۲) اهالی روستای مرزی «هوتن» و شهر تازه تاسیس «کُرند» از استاندار و مدیران کل ستادی و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی گلستان، گواه این ادعا است.

جبران کمبودهای چند دهه‌ای مناطق مرزی گلستان در دولت سیزدهم
استقبال اهالی شهر مرزی کُرند از استاندار گلستان

این استقبال کم نظیر چه در ابتدای جاده ورودی روستا و چه در داخل روستا سبب شد تا «علی محمد زنگانه» استاندار گلستان دقایقی را در جمع مردم هوتن سخن بگوید و قول‌هایی به آنها داد که تشویق‌های مکرر اهالی را به همراه داشت.

وی در جمع مردم این روستای مرزی وعده داد علاوه بر مرمت و بهسازی جاده اصلی و ۲ کیلومتری روستا، معابر داخل روستا را نیز بهسازی و یک مجموعه چمن مصنوعی فوتبال برای جوانان آن ساخته شود.

زنگانه افزود: جاده اصلی روستای هوتن تا دهه فجر بهسازی خواهد شد و بنیاد مسکن باید در کوتاهترین زمان عملیات بهسازی معابر این روستا را آغاز کند ضمن اینکه ورزش و جوانان هم پس از تامین زمین مورد نیاز (هزار و ۵۰۰ مترمربع) توسط دهیاری با هدف افزایش شور و نشاط در جوانان نسبت به احداث زمین چمن مصنوعی اقدام کند.

وی به پروژه درحال ساخت نیروگاه روستای هوتن هم اشاره کرد و بیان داشت: این نیروگاه چهار مگاواتی با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد و صرف اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریالی تا پایان امسال افتتاح خواهد شد و برق مصرفی مشترکان خانگی این روستا، شهر کرند و برخی روستاهای همجوار را تقویت و پایدار خواهد کرد.

پروژه‌های امیدآفرین

استاندار گلستان همچنین در جمع مردم کُرند، برضرورت احداث یک آموزشگاه دخترانه در مقطع متوسطه دوره دوم در روستای هوتن تاکید کرد و گفت: این مدرسه به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دختران این منطقه با تامین اعتبار مورد نیاز ( یک سوم از منابع استانی، یک سوم منابع ملی و یک سوم مشارکت نیکوکاران) در کوتاهترین زمان احداث خواهد شد.

همچنین استقبال زائد الوصف شهروندان کُرند از استاندار گلستان چه در ابتدای جاده ورودی شهر و چه در میدان مرکزی آن که اسب سوارانی با پوشش سنتی ترکمن و یا زنان و دختران با لباس‌های زیبا و رنگارنگ این قوم، زینت بخش مراسم بودند، سبب شد تا زنگانه که در بدو ورود از سوی بزرگان شهر ملبس به لباس سنتی و کلاه ترکمنی شده بود، بخشی از مسیر یک کیلومتری حدفاصل میدان مرکزی تا مسجد محل دیدار مردمی را همراه با مردم پیاده طی کند.

جبران کمبودهای چند دهه‌ای مناطق مرزی گلستان در دولت سیزدهم
سفر استاندار گلستان به مناطق مرزی گنبدکاووس

به هرحال استقبال مرزنشینان روستای هوتن و شهر کُرند از ۲ جنبه قابل بررسی است یکی «دلبستگی و ارادت آنها به انقلاب و آرمان‌های آن و نیز دولت مردمی و جهادی سیزدهم» که امام جمعه اهل سنت شهر کُرند در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد و بیان داشت: مردم این شهر مرزی صبور، ولایی و پشتیبان انقلاب اسلامی هستند و همواره در مناسبت‌های ملی و مذهبی مشارکت پرشوری دارند.

آخوند ایوب امانی گفت: مردم مرزنشین این خطه از ایران اسلامی همچنین مشارکت‌ بالایی در انتخابات دارند که در انتخابات پیش رو هم آنرا تکرار خواهند کرد.

دومین مورد، «عمق محرومیت و عقب ماندگی‌های زیرساختی مناطق مرزی گلستان» که به این موضوع هم امام جمعه اهل سنت کُرند اشاره کرد و افزود: این شهر تازه‌ تاسیس عقب ماندگی‌های زیرساختی زیادی در بخش‌های گوناگون دارد که جبران آن نیازمند اهتمام ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در سطح ملی و استانی به کُرند است.

آخوند امانی اضافه کرد: اختصاص زمین برای مسکن جوانان، تسریع در تکمیل تاسیسات آب شیرین کن و تجهیز شهرداری کُرند به ماشین آلات خدماتی مورد نیاز بخشی از مطالبات مردم این خطه است.

همچنین آخوند قربان حقیقی، دیگر امام جمعه شهر کُرند هم در این مراسم اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی خدماتی زیادی برای مردم مناطق مرزنشین انجام شده که قابل تقدیر است با این حال این مناطق همچنان نیاز به نگاه ویژه دولت و مدیران آن برای توسعه و پیشرفت دارد.

اهتمام دولت سیزدهم به مناطق کم برخودار و مرزی

توجه و اهتمام دولت سیزدهم به مناطق کم برخودار و مرزی که شاه بیت سخنان و گزارش استاندار گلستان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان به مردم کُرند بود، نشان از عزم و اراده دولت سیزدهم به جبران عقب ماندگی‌ها در این مناطق دارد.

نکته‌ای که استاندار گلستان در سخنان خود در جمع مردم این شهر به آن اشاره کرد و با یادآوری هزینه ۲۱۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای بهسازی و آسفالت جاده‌های روستایی فقط شهرستان گنبدکاووس تصریح کرد که سرانه مناطق کم برخوردار استان در این دولت هفت برابر شده است.

علی‌ محمد زنگانه افزود: در دولت سیزدهم هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی فقط در شهر مرزی کُرند انجام شده و اجرای برخی پروژه‌های زیرساختی و عمرانی دیگر از جمله احداث نیروگاه چهار مگاواتی هوتن، روستای همجوار کرند با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، نصب آب شیرین کن کُرند با اعتبار هزار میلیارد ریال و شروع عملیات آسفالت جاده‌های بخش داشلی برون گنبدکاووس با اعتبار ۳۷۰ میلیارد ریال درحال انجام است.

جبران کمبودهای چند دهه‌ای مناطق مرزی گلستان در دولت سیزدهم
سفر اول دیماه ۱۴۰۲ رییس جمهور به مراوه‌تپه استان گلستان

وی با یادآوری سفر دوم رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان در ۳۰ آذر و اول دی امسال، اضافه کرد: استقبال گرم، پرشور و کم‌نظیر مردم این استان و مراوه‌تپه از رییس جمهور سبب تشکر ایشان از مردم شیعه و اهل سنت گلستان شد.

استاندار گلستان همچنین با تاکید برضرورت حفظ و تحکیم وحدت بین اقوام و مذاهب در استان بیان داشت: وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب اسلامی ساکن در این استان شمالی در دولت سیزدهم تقویت شده است.

وی افزود: وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب ساکن در گلستان عامل اصلی پیشرفت و توسعه استان بوده و خواهد بود.

مصوبات امیدوار کننده برای رفع کمبودها و توسعه کُرند

در سفر استاندار گلستان، معاونین و برخی مدیران کل ستادی و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به روستای هوتن و شهر مرزی کُرند، علاوه بر شروع عملیات اجرایی آسفالت ۲۵ کیلومتر از جاده‌های ارتباطی بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس با اعتبار ۳۷۰ میلیارد ریال و نیز آغاز عملیات اجرایی احداث دومین زمین چمن مصنوعی فوتبال شهر کرند با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، تصمیمات خوبی اتخاذ شد که امید را در دل مرزنشینان این خطه از ایران اسلامی زنده کرد.

تامین زمین مورد نیاز مسکن جوانان در شهر کرند و روستاهای هوتن و آی‌تمر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، احداث ۲ زمین چمن مصنوعی در شهرهای کرند و روستای هوتن، زیرسازی و آسفالت راه فرعی هوتن به شهر کرند، اختصاص تسهیلات متمّم قرض‌الحسنه مسکن به اهالی کرند در کنار وام ارزان قیمت ساخت خانه، راه‌اندازی ۱۰۰ پنل خورشیدی ویژه مددجویان کمیته امداد، تسریع در تکمیل نیروگاه چهار مگاواتی هوتن تا پایان امسال و نیز آب شیرین کن کرند از مهمترین مصوبات این نشست بود.

پرداخت خسارات ناشی از خشکسالی سال قبل به کشاورزان، رفع مشکل توزیع نهاده‌های کشاورزی و سوخت ماشین‌آلات این بخش، بهسازی معابر شهر کرند و روستای هوتن توسط بنیاد مسکن و نیز اختصاص ۲۰ میلیارد ریال برای بهسازی معابر روستای «آی تمر» توسط این نهاد انقلابی از دیگر مصوبات دیدار استاندار گلستان با اهالی این شهر مرزی بود.

جبران کمبودهای چند دهه‌ای مناطق مرزی گلستان در دولت سیزدهم
شروع احداث دومین زمین چمن مصنوعی شهر مرزی کرند

شهر «کرند» که حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت دارد، ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ به‌عنوان سی و پنجمین نقطه شهری استان گلستان با برگزاری آیین معرفی نخستین شهردار به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

این شهر که اهالی آن از قوم ترکمن و اهل سنت هستند، در فاصله ۱۴۰ کیلومتری گنبدکاووس و ۱۵ کیلومتری مرز کشور ترکمنستان قرار دارد.

اهالی این شهر مرزی بیشتر کشاورز و دامدار هستند ضمن اینکه بانوان «کرند» نیز در تولید انواع صنایع دستی از جمله «سوزن‌دوزی و نواربافی ترکمن، بافته‌های‌داری و غیرداری مانند گلیم، قالی و نمدمالی و همچنین حصیر بافی و پاپوش‌های سنتی» مهارت دارند.

وجود ۱۵۰ کارگاه خانگی تولید صنایع دستی در «کرند» گواه اهتمام و مهارت ویژه بانوان هنرمند این شهر مرزی در تولید انواع دست بافت‌های ترکمنی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha