انتخابات و نقش رسانه ها در مشارکت حداکثری

قزوین - ایرنا - انتخابات همواره به عنوان سرمنشا بسیاری از تحولات در سرنوشت ملت ها تاثیر بسیار عمیق و شگرفی به همراه داشته تا جایی که از آن به عنوان یکی از ارکان مهم مردم سالاری، دمکراسی و مشارکت مردم بر حاکمیت و سرنوشت خود یاد می کنند.

به گزارش ایرنا، انتخابات در کشور ما از آنجایی که برگرفته از یک حکومت مردم سالاری دینی نشات گرفته همواره در طول ۴۵ سال گذشته منشا تحولات زیادی بوده چرا که به طور ذاتی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و حتی شوراهای اسلامی برای مردم میهن اسلامی ما همیشه از جایگاه رفیعی برخوردار بوده تا جایی که انجام این مساله علاوه بر موثر بودن در تعیین سرنوشت آنان، برگزاری آن نیز که همواره با شور و شعف مردمی همراه بوده، بازدارندگی دشمنان را در رسیدن به اهداف شوم و پلیدشان ناامید و سرافکنده کرده است.

این در حالی است که مردم میهن اسلامی ما همانند دوره های گذشته و در ۳۶ روز آینده نیز با حضور در پای صندوق های رای باز هم در ۲ آزمون حساس و مهم، یعنی انتخابات ششمین دوره خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار می گیرند، آزمونی که بدون شک همانند دوره های گذشته می تواند در آینده و سرنوشت مردم تاثیرگذاری جدی را به همراه داشته باشد.

اما، رسانه ها که از آن همیشه به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود در واقع به جرات می توان گفت که در افزایش سطح آگاهی جامعه و تشویق حضور مردم در پای صندوق های رای جهت انتخاب صالح ترین افراد نقش بی بدیل و انکارناپذیری داشته اند تا جایی که به گفته بسیاری از آگاهان و فعالان سیاسی، رسانه در بخش اطلاع رسانی و آگاهی تنویر افکار عمومی و همچنین در شناخت و داوری نامزدهای اصلح نسبت به وعده و وعیدهای انتخاباتی و ارایه برنامه های خود به مردم نقشی مهم، کلیدی و اساسی دارند.

اهمیت رسانه امروزه و با حضور فضای مجازی که همواره مورد سوءاستفاده دشمنان ما، به ویژه هنگام وقوع اتفاقاتی نظیر برگزاری انتخابات نیز قرار می گیرد، بیش از پیش نقش جایگاه واقعی خود را می تواند در نزد افکار عمومی جامعه هویدا و آشکار سازد، تا جای که رفته رفته و با به صدا درآمدن زمان تبلیغات داوطلبان این دوره از مجالس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نقش رهبری و هدایت رسانه های در داغ کردن تنور انتخابات رنگ و بویی خاصی را نیز به خود خواهد گرفت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین در همین راستا گفت و گویی را با مدیران برخی از سانه ها و سیاست های در پیش گرفته آنها در طول زمان انتخابات ترتیب داده است.

انتخابات و نقش رسانه ها در مشارکت حداکثری

دیدگاه‌های مخالف پای میز مصاحبه / راهی جز رای دادن نداریم

مدیر مسوول روزنامه ولایت قزوین درباره اقدامات این نشریه برای افزایش میزان سطح مشارکت مردم در انتخابات ششمین دوره از خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: ما در روزنامه ولایت برای افزایش مشارکت عمومی افرادی را با دیدگاه‌ها و نظرات مخالف پای میز مصاحبه آورده ایم و با تفکرات مختلف صحبت کردیم، ولی بحث شور آفرینی برای انتخابات تنها مربوط به یک روزنامه و رسانه نیست، بایستی مجموعه عوامل و مسایلی که باعث مشارکت حداکثری می شود را در میزگرد و نشست های گسترده و به صورت تخصصی و عمومی تر شکل داد.

سید عبدالعظیم موسوی ضمن انتقاد از این تفکر که رسانه ها در این زمینه می توانند تنها دیدگاه تبلیغاتی داشته باشند، تصریح کرد: متاسفانه در پاره ای اوقات دیدگاه نسبت به رسانه‌ها در زمان برگزاری انتخابات فقط تبلیغاتی است، یعنی می‌گویند رسانه کاری نداشته باشد که چه کار کردیم، شما فقط تبلیغ کنید تا مردم پای صندوق رای بیایند، مردم اما تنها به تبلیغات جواب نمی‌دهند چرا که خواست عمومی آنان در برهه کنونی رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان، دولت و ارکان حکومت همه باید تلاش کنند تا مشارکت حداکثری در انتخابات صورت بگیرد، تا جایی که این موضوع همواره مورد تاکید و خواست مقام معظم رهبری نیز بوده و بر آن نیز سفارش زیادی هم می کنند، اما اینکه مسوولان ذیربط تا چه حد توانسته اند تا این زمان به این موضوع بپردازند و رسیدگی کنند را بایستی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گفته وی، در حوزه انتخابات، ملاک اصلی سخنان و سفارش های مقام معظم رهبری باید باشد و ارکان انتخابات، به ویژه هیات های اجرایی نیز به این موضوع بایستی توجه ویژه تری به عمل می آوردند.

موسوی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید مطالبه گران اصلی باشند چرا که پل ارتباطی بین مردم و مسوولان شناخته می شوند، تاکید کرد: تبلیغات بخشی از کار رسانه است اما مطالبه و خواسته مردم و رهبری از جمله وظایف مهم رسانه ها شمرده می شود، مطالبه‌گری ها اما در دوران انتخابات به شکل خاصی بروز و ظهور پیدا می کند و نقش اصلی رسانه ها در چنین موقعیت هایی می تواند خود را نشان دهد.

موسوی: رسانه مکتوب در مقابل تاریخ و آینده مسوول است و باید چیزی را مطالبه کند که به نفع کل نظام و مردم باشد.وی در پاسخ به میزان تاثیرگزاری رسانه‌های برخط و مکتوب در دوران برگزاری انتخابات، یادآور شد: رسانه‌های برخط ویژگی‌های خاص خود را دارند، نشریات مکتوب اما علاوه بر اینکه بیشتر تحت نظارت هستند، استناد و ماندگاری‌شان نیز بیشتر است، در واقع رسانه های مکتوب در مقابل تاریخ و آینده مسوول خواهند بود و باید چیزهایی را مطالبه کنند که به نفع کل نظام و مردم باشد.

موسوی با اشاره به اینکه ما معتقدیم با حضور تنها یک جناح در انتخاباتی نظیر مجلس شورای اسلامی، مشکلات به خودی خود حل نمی‌شود، یادآور شد: حضور احزاب و جناح ها (به ویژه اصولگرایان و اصلاح طلبان) در مجلس امری ضروری خواهد بود چرا که اگر رقبا متساوی القوا باشند، اشتیاق انتخابات نیز به خودی خود بالا خواهد رفت، به عنوان مثال اگر در مسابقات فوتبال یک تیم ۱۱ بازیکن و تیم مقابل پنج بازیکن داشته باشد، کسی زمانی را برای تماشای آن بازی صرف نمی‌کند، برابری بازیکنان ۲ تیم در برابر هم است که اشتیاق و رقابت و تماشا را در نزد بازیکنان و تماشاگران ایجاد می کند.

وی ادامه داد: برگزاری مناظرات ۲ جریان حاکم بر نظام تا پیش از برگزاری انتخابات و شنیدن دیدگاه ها و نقطه نظرات هر ۲ طرف می تواند به فضای انتخابات برای رقابتی شدن آن کمک زیادی بکند.

مدیر مسوول روزنامه ولایت قزوین با اشاره به اینکه توصیه می کنیم مردم پای صندوق های رای حاضر شوند و بدانند که راهی به جز این فراروی آنان نیست، افزود: ممکن است بعضی‌ها بگویند اینها که نامزد شده‌اند از نظر ما نمره قبولی ندارند، اما بدانند که با رای دادنشان حداقل کسی انتخاب می‌شود که نمره بالاتری به دست بیاورد.

انتخابات و نقش رسانه ها در مشارکت حداکثری

مردم برای تعیین سرنوشت خود پای صندوق های رای بیایند/حضور در انتخابات پشتوانه حاکمیت است

علی محمد مرادی، سرپرست روزنامه کار و کارگر در قزوین نیز به ایرنا گفت: ما برای بالا بردن سطح مشارکت حضور مردم در انتخابات در رسانه خود سعی داریم تا با پرداختن به اهمیت حضور در این رویداد مهم، مردم را امیدوار به آینده کرده و در این روزهای نزدیک به انتخابات هم اقدام به نشر خبرهای امیدوار کننده کنیم تا مردم مشارکت در حوزه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشته باشند و سعی می‌کنیم در بخش تبلیغات انتخاباتی هم امیدبخش باشیم.

وی با بیان اینکه مردم برای سرنوشت خود بایستی در عرصه انتخابات حضور همیشه در صحنه خود را همچنان حفظ کنند، تاکید کرد: در عین حال نیز به نظر می رسد رسانه ها باید جنبه بی طرفی خود را حفظ کنند و این در حالی است که با توجه به مردمی بودن رسانه و بی طرف بودن آن نسبت به جناح ها و احزاب مختلف، باید حرف همه را بزند و قضاوت هایش هم جانبدارانه نباشد.

مرادی با اشاره به تاثیرپذیری رسانه ها در امور مختلف جامعه، تاکید کرد: در شرایط موجود به نظر می رسد همچنان رسانه های برخط نقش بیشتری داشته باشند، هرچند رسانه های مکتوب هم همیشه مشتریان خاص خود را همراه داشته است.

وی معتقد است: در قزوین نسبت به سایر برخی از مناطق کشور انتخابات به دلیل وجود فعالیت طیف های مختلف داوطلبان، رقابتی تر و مشارکت ها هم گسترده تر برگزار می شود و این در حالی است که فکر می کنم داوطلبان حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی بایستی سعی کنند مطالبی را در گفتارهای تبلیغاتی خود عنوان کنند که توقعات بی جایی را برای مردم ایجاد نکند و تنها وعده هایی را بدهند که انجام آن برایشان مقدور باشد.

مرادی با تاکید بر اینکه ملت ایران مردم خوبی هستند، توضیح داد: مردم همیشه و در هر شرایطی پای نظام و انقلاب بوده اند و با این وجود امیدوارم حضور مردم در این دوره از انتخابات با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی، پررنگ تر از گذشته باشد چرا که مشارکت مردم پشتوانه حکومت در مجامع بین المللی است و با حضور مقتدرانه آنان پای صندوق‌های رای، کشور را در سطوح مختلف بین المللی موفق تر از گذشته خواهد کرد.

رسانه در انتخابات نباید بی طرف باشد

سردبیر ماهنامه نسیم قزوین نیز در این رابطه اذعان داشت: امروز تنها شیوه مدیریت مردمی در دنیا دموکراسی است که در مقابل دیکتاتوری قرار دارد، جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه حکومتش دموکرات است، واژه اسلامی و دینی را نیز به همراه دارد که همان اخلاق انسانی است.

رضایی: رسانه‌ای امروز موفق است که محتوای غیرتکراری تولید کند و تولید محتواست که می‌تواند مخاطب را با رسانه پیوند دهد.

امیرعلی رضایی در رابطه با نقش رسانه های مکتوب و برخط در انتخابات، اظهار کرد: رسانه های مکتوب و برخط هرکدام ظرفیت خاص خود را دارند، اما رسانه‌ای امروز موفق است که محتوای غیرتکراری تولید کند و تولید محتواست که می‌تواند مخاطب را با رسانه پیوند دهد.

سردبیر ماهنامه نسیم قزوین در رابطه با بی‌طرفی رسانه‌ها نیز اظهار کرد: رسانه بی‌طرف در انتخابات یعنی اینکه یک رسانه اهمیت انتخابات را درک نکرده است، اگر منظور از بی‌طرفی، غیرحزبی بودن است درست, اما رسانه‌ها باید در انتخابات طرفدار مشارکت مردم باشند و آسیب‌های عدم مشارکت مردم را به آنها گوشزد کنند، چرا که یکی از معایب بزرگ عدم شرکت مردم در انتخابات این است که مرکز ثقل تصمیم ساز کشور، یعنی مغز یک حکومت، مجلس آن کشور از افراد توانمند و متفکر خالی می‌شود.

وی ادامه داد: مشارکت پایین مردم در انتخابات باعث روی کار آمدن افراد ضعیف و بله‌ قربان‌گو می‌شود و اگر انتخاب این افراد از طریق گروه های با نفوذ فاقد صلاحیت باشد که مصیبت بزرگتری است، از همین رو رسانه‌ها باید برای افزایش سطح مشارکت انتخاباتی، امید را به جامعه تزریق کنند و به چهار اصل و رهنمود مقام معظم رهبری شامل؛ رقابت واقعی، مشارکت حداکثری، سلامت و امنیت توجه ویژه داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر هر مسوول یا سازمانی در این موارد کوتاهی کند به کشور و ملت خیانت کرده و همان گونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، همه وظیفه داریم که مردم را دعوت کنیم و در مقابل رد صلاحیت‌های سلیقه‌ای نیز مقاومت کنیم.

انتخابات و نقش رسانه ها در مشارکت حداکثری

هدف بسیج رسانه، تشویق برای حضور در انتخابات است

رییس سازمان بسیج رسانه استان قزوین نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: نقش تاثیرگذار مطبوعات به عنوان رکن چهارم مردمسالاری و نماینده افکار عمومی در خصوص حضور آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات بر کسی پوشیده نیست و همگان بر این امر تاکید دارند که وظیفه مطبوعات، تشویق مردم به حضور آگاهانه و پرشور در عرصه انتخابات در این موقعیت حساس سیاسی است.

محمد کشاورز ادامه داد: اما نقش محوری مطبوعات در این عرصه به عنوان یک مولفه اثرگذار در انتقال زمینه‌های نشاط ایجاد شده از سوی مجریان و متولیان امر برگزاری انتخابات از یک‌ سو و تبیین اهمیت شرکت در این عرصه سرنوشت ساز از سوی دیگر می‌تواند در رونق بخشی به فضای انتخابات موثر واقع شود.

وی همچنین ایجاد رقابت سالم، توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کنار توسعه سیاسی، توجه به ویژگی‌های مناطق مرزی و محروم، ارایه توجیهات قانونی و مستند برای رد صلاحیت‌ها، جلب مشارکت نخبگان و تاکید بر گفتمان‌های جوان محور انتخابات را از جمله مواردی دانست که عمل به آنها و تبیین و اطلاع رسانی آن‌ در رسانه‌ها سبب افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.

به گفته این فعال رسانه ای، هدف‌گذاری در بسیج رسانه حضور حداکثری مردم با ترغیب و تشویق برای حضور در صحنه انتخابات و برشمردن شاخص‌ و معیارهای داوطلبان اصلح است که امیدواریم منطبق بر بیانات مقام معظم رهبری، هر کس کاندیدای شایسته و اصلح خود را تشخیص دهد.

باید از این آفت و آسیب جلوگیری کنیم که مبادا گروهی یا شخصیتی حتی ارزشی و مذهبی، بخواهد از بسیج در مسیر رسیدن به اهداف خودش استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه در بسیج رسانه به هیچ عنوان از یک داوطلب خاص حمایت نمی‌شود، توضیح داد: باید از این آفت و آسیب جلوگیری کنیم که مبادا گروهی یا شخصیتی حتی ارزشی و مذهبی، بخواهد از بسیج در مسیر رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

کشاورز با اشاره به اینکه وظیفه‌ای که بسیج رسانه برای خود در نظر گرفته، شاخص‌های اصلح براساس گفتمان مقام معظم رهبری است تا مشخص شود که اصلح چه کسی است، افزود: ایشان در سفر تاریخی‌ خود به استان قزوین فرمودند "نماینده‌ای که به مجلس می‌فرستید، باید این خصوصیات را داشته باشد تا بتواند خواسته‌های شما را تحقق ببخشد، نماینده باید متدین باشد، انسان‌های متدین می‌توانند مورد اعتماد قرار گیرند،نماینده باید انقلابی باشد، روحیه و نشاط و امید و قوت و روحیه انقلابی در او وجود داشته باشد تا بتواند راه‌هایی را که به نظر بن‌بست می‌رسد، بشکافد و پیش برود و اینکه نماینده باید خدوم، امتحان داده، با کفایت، برنامه‌دار، خوشنام و جوانگرا باشد و به جوانان اعتقاد داشته باشد"، با در نظر گرفتن همین شاخص‌ها می‌توان انتخاب خوبی داشته باشیم.

به گفته کشاورز، برپایی نشست های فرهنگی و بصیرتی برای اصحاب محترم رسانه و برگزاری جلسات مختلف با متولان برگزاری انتخابات و هماهنگی با رسانه های فعال برای ایفای نقش موثرتر در دعوت مردم به مشارکت از جمله کارهایی هستند که تاکنون توسط بسیج رسانه استان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در انتخابات، اذعان داشت: رسانه‌ها، نقش ویژه‌ای در ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات و حضور پررنگ در پای صندوق‌های رای دارند، امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور فضای مجازی و خبرگزاری‌های برخط و پایگاه‌های خبری، پوشش اخبار که در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد، می‌تواند باعث ایجاد جو روانی و موج سازی شود، البته نشریات مکتوبی که همچنان منظم و با تولید محتوای مناسب خود، علی رغم همه سختی‌های حوزه چاپ و نشر فعال هستند همچنان به عنوان منبع و مرجع مورد نظر و توجه مردم قرار دارند.

کشاورز ادامه داد: در نقطه مقابل، دشمنان ایران اسلامی که مخالف مشارکت بیشتر مردم در انتخابات هستند از این حربه به خوبی استفاده می‌کنند و با ایجاد هزاران شبکه ماهواره‌ای و کانال‌های تلگرامی و حضور در دیگر فضاهای مجازی به خوبی بهره گرفته و در راستای ممانعت از حضور مردم در انتخابات تلاش می‌کنند.

وی معتقد است: امروزه با توسعه شبکه‌های موبایلی و فضای مجازی، بستر فعالیت قشر عظیمی از مردم در فضای سایبری مهیا شده و می‌توان علی رغم تشکیل گروه‌ها و کانال‌ها، از این ظرفیت در افزایش مشارکت برای انتخابات استفاده کرد.

حضور مردم در انتخابات حلال مشکلات است
به گفته وی: طبق نظر متولیان برگزاری انتخابات در استان قزوین، حدود ۷۵ درصد ثبت نام کنندگان مورد تایید و احراز شرایط شده‌اند و به نظر می‌رسد از تمام سلایق سیاسی داوطلبان معروف و گمنام در این دوره حضور دارند که البته هنوز نظر نهایی شورای نگهبان در مورد اعتراض تایید صلاحیت نشده‌ها، اعلام نشده و انشاالله با بررسی همه جوانب و اعلام رسمی این نهاد شاهد انتخاباتی سالم و رقابتی در استان باشیم.

وی با بیان اینکه شاید نظرات متفاوتی در بین برخی سیاسیون باشد ولی با همه تفاسیر، توجه به این فراز از بیانات رهبر معظم انقلاب راه و مسیر را مشخص می‌کند که فرمودند "در انتخابات، همه‌ سلیقه‌ها و جریان‌های معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند؛ این، هم حق همه است، هم وظیفه‌ همه است، انتخابات مال یک سلیقه‌ی خاص، یک جریان فکری و سیاسیِ خاص نیست، همه‌ کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال کشور معتقدند، به آینده‌ کشور اهمیت می‌دهند، دلشان برای منافع ملی می‌سوزد، باید در انتخابات شرکت کنند، رو گرداندن از انتخابات، مناسب کسانی است که با نظام اسلامی مخالفند".

کشاورز افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن همواره در حال جنگ ترکیبی، شناختی و انتشار روایات جعلی و دروغین و همچنین تلاش برای شبهه آفرینی و کتمان حقایق انقلاب اسلامی و کاهش سرمایه اجتماعی نظام بوده است، اما جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از پشتیبانی سرمایه عظیم مردمی توانسته بر بحران‌های مهمی چون جنگ تحمیلی، هرج و مرج و بی‌ثبات سازی گروه‌های ضدانقلاب و تحریم ها غلبه کند.

رییس سازمان بسیج رسانه استان قزوین ادامه داد: صیانت از بدنه اجتماعی انقلاب و نظام، مقابله با القا، یاس و ناامیدی دشمن در جامعه نسبت به کارآمدی و کاهش مشارکت مردم در انتخابات و وظیفه حفاظت از دستاوردهای انقلاب و به اوج رساندن مشارکت مردم به عنوان یکی از سرفصل های مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم برای برگزاری انتخاباتی پرشور و آگاهانه است و انشاء الله مورد توجه جدی همه اهالی وطن دوست و با انصاف رسانه استان قرار بگیرد.

کشاورز با اشاره به تاثیر حضور مردم در انتخابات یادآور شد: بی شک حضور پررنگ مردم تأثیر به شدت زیادی در حل مشکلات کشور خواهد داشت، روحیه مسوولان را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر به تسریع و تسهیل گردش نخبگان کمک می‌کند، حضور حداکثری به اضافه انتخاب اصلح، شاه‌کلید حل مشکلات محسوب می‌شوند.

سخن آخر:

رهبر معظم انقلاب فرمودند: مخالفان این کشور، دشمنان این ملت، دشمنان بهروزی ایران، دشمنان پیشرفت و ترقّی ملت ایران و دشمنان نظام جمهوری اسلامی هرچه بتوانند، انجام می‌دهند تا مردم را از حضور در صحنه انتخابات مجلس شورای اسلامی و هر صحنه دیگری باز بدارند، اما تا امروز نتوانسته‌اند؛ به حول و قوّه الهی در آینده هم نخواهند توانست.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha