۳۰ دی ۱۴۰۲، ۹:۵۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85358352
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رصدخانه‌ای برای پژوهش‌های جمعیتی کردستان

۳۰ دی ۱۴۰۲، ۹:۵۸
کد خبر: 85358352
رصدخانه‌ای برای پژوهش‌های جمعیتی کردستان

سنندج- ایرنا- اتاق رصد جمعیت کردستان، یکی از جدیدترین خدمات ثبت احوال استان است که می‌خواهد تازه‌ترین اطلاعات جمعیتی شامل تولد، وفات، ازدواج و طلاق را ثبت کرده و در دسترس پژوهشگران، سازمان‌ها و مردم قرار دهد.

به گزارش خبرنگاری ایرنا، پنجم دی ماه سال جاری، مرکز رصد جمعیت در سازمان ثبت احوال کشور با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور و هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال به بهره‌برداری رسید.

این اتاق رصد، لحظه‌ای آخرین وضعیت جمعیت کشور را براساس اصل توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر عهده دارد و در سازمان ثبت احوال راه‌اندازی شد.

برای بررسی عملکرد این اتاق و نیز دیگر خدمات ثبت احوال، گفت و گویی با «علی جوکار» مدیرکل ثبت احوال کردستان انجام گرفت که مشروح آن در ادامه می آید.

ایرنا: دلیل اصلی راه اندازی این اتاق چیست و چرا ثبت احوال آن را بر عهده گرفت؟

جوکار:یکی از اقدامات این سازمان در ۲ سال گذشته توجه ویژه به موضوع جمعیت است و یکی از موضوعات مهم در حاضر پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب درحوزه جمعیت است و برهمین اساس ما باید به سمت رشد جمعیت حرکت کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آن تدوین کنیم.یکی از اقدامات این سازمان در ۲ سال گذشته توجه ویژه به موضوع جمعیت است و یکی از موضوعات مهم در حاضر پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب درحوزه جمعیت است و برهمین اساس ما باید به سمت رشد جمعیت حرکت کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آن تدوین کنیم.

برای اینکه بتوانیم تحولات و نوسانات جمعیتی را رصد کنیم، با توجه به اینکه ثبت احوال متولی تولید و انتشار آمارها در کشور است برای اولین بار مرکز رصد جمعیت کشور و در استانها نیز اتاق رصد جمعیت راه اندازی شد.

ایرنا: این اتاق شامل چه بخش هایی است و پژوهشگران چه استفاده هایی از آن می توانند انجام دهند؟

جوکار: در این مرکز داشبوردهای جمعیتی شاخص‌های گوناگون شامل میزان تولد، وفات، ازدواج طلاق و تمامی زیرشاخص‌های آن در سطح استان، شهرستان، شهر و روستا ایجاد شده و پژوهشگران می‌توانند مبتنی بر نقشه‌های جغرافیایی با توجه به نرم‌افزارهای پشت این داشبورد، به صورت تصویری روند جمعیت را ملاحظه کنند.

یکی از بخش‌های داشبورد جمعیتی، پهنه‌های جغرافیایی است که در استان وضعیت تولدها را نشان می‌دهد، و می شود بیشترین و کمترین نرخ تولد در استان بر مبنای پهنه را دید.

ایرنا: درباره مزایای این اتاق توضیح دهید.

جوکار: این داشبورد جمعیتی به محققان و پژوهشگران و سازمان‌های متولی جمعیت کمک می‌کند با بهره‌مندی از این اطلاعات، نیازهای پژوهشی و اطلاعاتی خود را برطرف کنند و برهمین اساس در برنامه‌ریزی‌های ملی از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

این مرکز قرار است تمام تحولات و نوسات جمعیتی را به طور دقیق و به صورت برخط رصد کند و اطلاعات یا هشدارهای لازم را به دستگاه‌های متولی امر جمعیت در استان و کشور را نشان دهد.

از طریق این سامانه، جمعیت کشور، استان، شهرستان، بخش و روستاها به صورت آنلاین و آنی بررسی و نمایش داده می شود که در رصد جوانی جمعیت نقش بسیار مهمی دارد.

ایرنا: آماری از وضعیت وقایع حیاتی چهارگانه استان در سال جاری دارید؟

جوکار: بله، در ۹ ماهه سال جاری، ۱۶ هزار و ۶۸ واقعه ولادت در استان ثبت شد که ۱۱ هزار و ۷۷۳ مورد آن شهری و چهار هزار و ۲۹۵ واقعه نیز روستایی بود، ضمن اینکه از این تعداد، هشت هزار و ۳۱۳ مورد پسر و هفت هزار و ۷۵۵ مورد دختر بود.

آمار واقعه ولادت به طور متوسط هر ماه هزار و ۸۸۵ مورد، هر شبانه روز ۵۸ واقعه و هر ساعت ۲.۵ مورد بود و ۳۰۶ مورد چندقلوزایی در سال جاری شامل ۲۹۷ دوقلوزایی و ۹ مورد سه قلوزایی، هم داشتیم.آمار واقعه ولادت به طور متوسط هر ماه هزار و ۸۸۵ مورد، هر شبانه روز ۵۸ واقعه و هر ساعت ۲.۵ مورد بود و ۳۰۶ مورد چندقلوزایی در سال جاری شامل ۲۹۷ دوقلوزایی و ۹ مورد سه قلوزایی، هم داشتیم.

میزان واقعه ولادت در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۲ درصد کاهش داشته اما وفات نسبت به سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

در واقعه وفات نیز ۶ هزار و ۲۰ مورد ثبت شد که وفات شهری چهار هزار و ۷۳ مورد و هزار و ۹۴۷ مورد نیز روستایی بود و از تعداد وفات های ثبت شده، سه هزار و ۵۰۱ مورد آن مردان و ۲ هزار و ۵۱۸ مورد نیز زنان بودند.

در بحث وفات نیز به طور متوسط هر ماه ۶۶۹ مورد، در شبانه روز ۲۲ مورد و هر ساعت یک مورد ثبت شد.

واقعه ازدواج ۹ هزار و ۲۷۹ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد کاهش دارد.

آمار واقعه طلاق در ۹ ماهه امسال سه هزار و ۶۲۶ مورد بود که ۶.۲ درصد کمتر است؛ ضمن اینکه طی ۲ سال گذشته برای اولین بار آمار طلاق امسال روند کاهشی دارد.

اعلام واقعه ولادت و فوت در زمان قانونی

رصدخانه‌ای برای پژوهش‌های جمعیتی کردستان

ایرنا: آیا وقایع حیاتی در مهلت قانونی در استان ثبت می شود؟

جوکار: برای اعلام واقعه ولادت تا ۱۵ روز و وفات تا ۱۰ روز فرصت وجود دارد و انتظار داریم وقایع ذکر شده در مهلت قانونی اعلام و ثبت شود.

قرار است گواهی فوت و ولادت، به صورت الکترونیکی صادر شود و دیگر نیازی به گواهش کاغذی نباشد؛ به این معنا که پزشکی قانونی و بیمارستان ها و مراکز بهداشت، گواهی فوت و ولادت را الکترونیکی به ثبت احوال ارسال می کنند و امکان عقب یا جلوانداختن تاریخ ولادت و وفات تا حدود زیادی وجود ندارد.

امسال ۹۹.۸ درصد وقایع ولادت و ۹۹ درصد وفات در زمان مقرر ثبت شده است.

ایرنا: کردستانی‌ها چه نامهایی را بیشتر برای فرزندان خود در سال جاری انتخاب کردند؟

جوکار: امسال شاهان با ۳۵۸، محمد با ۳۴۱، آیهان ۲۸۷، میران با ۲۰۵ و آراد با ۱۶۷ مورد فراوانی پنج نام اول نوزادان پسر و فراوانی نام دختران استان نیز به ترتیب دلوین با ۲۷۵، آنیا ۲۶۴، ماهلین با ۲۵۳، نورا ۱۴۰ و سدنا با ۹۹ مورد بود.

ایرنا: یکی از خدماتی که شاید متقاضیان زیادی داشته باشد، صدور کارت هوشمند ملی است، از عملکرد ثبت احوال استان در این حوزه بفرمایید.

جوکار: تاکنون کار ثبت نام یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۹۰۳ برای کارت هوشمند ملی تکمیل شده که ۴۲ هزار و ۴۵۷ جلد آن در ۹ ماه امسال انجام شد و از یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۴۶۰ فقره کارت صادره یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۶۱ فقره تحویل متقاضیان شده است.

۱۳ هزار و ۷۹۹ فقره کارت های ملی آماده تحویل است که از متقاضیان می خواهیم در صورت دریافت پیامک آماده شدن کارت، برای اخذ آن به محل درخواست تکمیل مراجعه کنند.

از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۴۲ هزار و ۴۵۷ مورد تکمیل ثبت نام کارت ملی هوشمند داشتیم، ضمن اینکه در همین مدت، ۴۳ هزار و ۲۸۹ مورد کارت هوشمند ملی صادر و ۴۷ هزار و ۴۰۷ مورد نیز تحویل شد و نارضایتی نداشتیم.

از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۴۲ هزار و ۴۵۷ مورد تکمیل ثبت نام کارت ملی هوشمند داشتیم، ضمن اینکه در همین مدت، ۴۳ هزار و ۲۸۹ مورد کارت هوشمند ملی صادر و ۴۷ هزار و ۴۰۷ مورد نیز تحویل شد و نارضایتی نداشتیم.

ایرنا: مشکلاتی در زمینه تامین کاغذ مورد نیاز این کارت از گذشته بود، آیا این مشکل برطرف شده؟

جوکار: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد ولی شرکت های دانش بنیان اقدام به تولید این مدرک هویتی کرده اند که در مرحله راستی آزمایی قرار دارد تا مشکلی ایجاد نشود.

ایرنا: و در زمینه صدور شناسنامه مکانیزه؟

جوکار: صدور شناسنامه مکانیزه از آبان سال ۱۳۸۹ در استان شروع شده که از زمان شروع این کار تا پایان آذر امسال، یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۹۶ جلد شناسنامه صادر کردیم و در سال جاری ۶۳ هزار و ۸۴۸ جلد شناسنامه صادر شد.

ایرنا: سامانه سهیم هم از خدمات جدید ثبت احوال است، درباره این سامانه هم صحبتی دارید؟

جوکار: سامانه سهیم ۲۰ خدمت انجام می دهد و علاوه بر این سامانه، حدود ۹۰ درصد خدمات ثبت احوال به صورت الکترونیکی در حال انجام است.

در حال حاضر این سامانه آخرین اطلاعات موجود والدین، فرزندان و همسر هر شخص ایرانی را نمایش می‌دهد.

در این درگاه خدمات هویتی، بسته به سطح احراز هویت انجام شده، در دسترس است و پایگاه اطلاعات خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیدا شده، ثبت شکایات، اخبار واطلاعات و قوانین و مقررات در این سامانه تعبیه شده است.

هدف از راه اندازی این سامانه هم ارائه هرچه بهتر خدمات مبتنی بر اطلاعات خانواده توسط دستگاه‌های اجرایی در آینده اعلام است که در آن اطلاعات سببی و نسبی شهروندان ایرانی شامل اطلاعات پدر، مادر، همسر و فرزندان درج شده و مبنای ارائه خدمات به خانواده‌های ایرانی خواهد بود.

در صورتی که افراد دارای شرایط تغییر نام باشند، می‌توانند تحت شرایط خاصی اقدام به تغییر نام در سازمان ثبت احوال کنند.

در گذشته، برای عوض کردن اسم کوچک در سازمان ثبت احوال نیاز بود که افراد به یکی از مراکز ثبت احوال کشور مراجعه می‌کردند و به صورت حضوری درخواست خود را برای تغییر نام ثبت می‌کردند اما در حال حاضر، امکان ثبت درخواست تغییر نام در سازمان ثبت احوال وجود دارد.

ایرنا: ۱۱ اسفند امسال، رویداد بزرگ انتخابات را هم پیش رو داریم، بخشی از عملکرد در این حوزه به ثبت احوال بر می گردد، چه در زمینه داوطلبان و چه مردم، آیا حرفی، سخنی دارید؟

جوکار: طبق فرموده رهبرمعظم انقلاب، سلامت، رقابت، امنیت و مشارکت در انتخابات باید در اولویت دستگاه ها باشد و سیاست ما نیز بی طرفی و رعایت امانتداری است. طبق فرموده رهبرمعظم انقلاب، سلامت، رقابت، امنیت و مشارکت در انتخابات باید در اولویت دستگاه ها باشد و سیاست ما نیز بی طرفی و رعایت امانتداری است.

در این دوره از انتخابات، متولدین ۱۱ اسفند ۸۴ به قبل(۱۸ سال تمام) می توانند در انتخابات شرکت کنند.

با توجه به اینکه در انتخابات امسال شناسنامه مهر نمی شود و برای احراز هویت داشتن یکی از مدارک کارت ملی، گواهینامه یا گذرنامه یا شناسنامه کافی است، افراد متقاضی برای تعویض شناسنامه بعد از انتخابات برای این کار اقدام کنند.

تلاش ما این است بخاطر انتخابات، شناسنامه صادر شده در ثبت احوال باقی نماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha