حفاران غیر مجاز در بجنورد دستگیر شدند

بجنورد- ایرنا- سرپرست فرماندهی انتظامی بجنورد از دستگیری پنج حفار غیر مجاز آثار تاریخی و فرهنگی در منطقه «قزلقان» این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس خراسان شمالی، سرهنگ محمد گل محمدزاده روز جمعه اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر فعالیت عده ای سودجو با تجهیزات گنج یاب و اقدام به حفاری بلافاصله مراتب در دستورکار ماموران پاسگاه انتظامی قزلقان بجنورد قرار گرفت.

وی افزود: ماموران، حفاران غیرمجاز آثار تاریخی را در حین حفاری دستگیر کردند و تجهیزات گنج یاب آنها نیز ضبط شد.

سرهنگ گل محمدزاده گفت: متهمان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست‌آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و افرادی که به این کار اقدام کنند از ۶ ماه تا سه سال حبس می شوند و اشیای مکشوفه نیز به نفع میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود.

به گزارش ایرنا، تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha