۳۰ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۷
کد خبر: 85359375
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ساحل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی قشم پاکسازی شد

قشم - ایرنا - ساحل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز جزیره قشم امروز (شنبه) با حضور جمعی از دوستداران محیط زیست به مناسبت فرا رسیدن هفته هوای پاک از زباله پاکسازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این حرکت نمادین که دانش آموزان و معلمان مدرسه ناصر خسرو بخش شهاب، مردم جامعه محلی روستای شیب دراز، دوستداران طبیعت و کارکنان شرکت آرمین پاکی نیز حضور داشتند، زباله های پراکنده در ساحل سایت لاک پشت پوزه عقابی جمع آوری شد.

دوستداران محیط زیست، ساحل تخم گذاری لاک پشت های قشم را پاکسازی کردند

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم در حاشیه این برنامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت حفظ و سلامت محیط زیست و زیستمندان دریایی از سوی همه آحاد مختلف مردم جامعه به ویژه گردشگران و ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس تاکید کرد.

شاهمرداد جعفری گفت: این طرح در هفته هوای پاک که امسال با شعار «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» نامگذاری شده است به منظور ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست، ارتقای آگاهی و حساس سازی جزیره نشینان و دانش آموزان پیرامون مقوله محیط زیست در این روستا اجرا شد.

دوستداران محیط زیست، ساحل تخم گذاری لاک پشت های قشم را پاکسازی کردند

وی از رسانه های جمعی و رسمی خواست ساخت برنامه های آموزشی را به منظور بالا بردن سطح فرهنگ زیست محیطی مردم سرزمین آب و آفتاب و مسافران ورودی به این جزیره را در دستور کار خود قرار دهند تا آنان با اطلاع‌رسانی و ایجاد دقت و حساسیت یاریگر این اداره در حفاظت از محیط زیست باشند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم از برگزاری طرح «یک ساعت با محیط بانان» به منظور پرورش اندیشه و باورهای اخلاق زیست محیطی دانش آموزان ابتدایی و متوسطه مدارس نگین خلیج فارس خبر داد و گفت: در اجرا و برگزاری این طرح دانش آموزان آموزش های لازم در خصوص کاهش آلودگی هوا، شناسایی مهمترین آلاینده ها و گسترش فرهنگ عمومی حفظ محیط زیست را فرا می گیرند.

دوستداران محیط زیست، ساحل تخم گذاری لاک پشت های قشم را پاکسازی کردند

پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) که یکی از ۲ گونه لاک پشت دریایی تخم گذار در ایران بوده و در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد، سه تا چهار سال یک بار در یک تا سه مرحله (به فاصله ۲ هفته) برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردد.

لاک پشت پوزه عقابی همه ساله از طریق آب های آزاد وارد خلیج فارس شده و در سایت شیب دراز در ۴۵ کیلومتری جنوب جزیره قشم اقدام به تخم گذاری می کند.

بیست و نهم دی به عنوان روز هوای پاک و بیست و ششم دی تا دوم بهمن ماه با شعار «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» هفته هوای پاک نامگذاری شده است.

سه شنبه بیست و ششم دی (هوای پاک، حقوق عامه)، چهارشنبه بیست و هفتم دی (هوای پاک، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی)، پنجشنبه بیست و هشتم دی (هوای پاک، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر)، جمعه بیست و نهم دی (هوای پاک، آموزش و مشارکت عمومی)، شنبه سی‌ام دی (هوای پاک، خودروهای فرسوده)، یکشنبه یکم بهمن (هوای پاک، کیفیت سوخت) و دوشنبه دوم بهمن (هوای پاک، سلامت) روز شمار هفته هوای پاک امسال است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha