تاشکند به دنبال جذب سرمایه‌ چین

تهران- ایرنا- رییس‌جمهوری ازبکستان با هدف جذب سرمایه چین برای توسعه این کشور در چارچوب ابتکار کمربند و جاده، به پکن سفر می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری گلوبال تایمز چین، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، به دعوت شی جین پینگ رئیس جمهور چین، از ۲۳ تا ۲۵ ژانویه (سوم تا پنجم بهمن) به چین سفر خواهد کرد. تحلیل‌گران بر این باورند که این سفر به ارتقای روابط دوجانبه و تسهیل همکاری چین و آسیای مرکزی کمک خواهد کرد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز جمعه گفت: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ۳۲ سال پیش، چین و ازبکستان همواره با احترام با یکدیگر رفتار کرده اند، از حسن همجواری و منافع متقابل برخوردار بوده و در شرایط سخت همبستگی خود را حفظ کرده اند.

مائو گفت: روابط دوجانبه رشد میان این دو کشور گسترش داشته و همکاری در زمینه های مختلف نتایج قابل توجهی را به همراه داشته است و این دیدار تقویت کننده توسعه روابط و افزایش انرژی مثبت برای صلح و ثبات در آسیای مرکزی و در جهان به طور کلی است.

مائو افزود: در آغاز سال ۲۰۲۴، سفر رسمی میرضیایف به چین به طور کامل نشان دهنده قدرت روابط دوجانبه ما و دوستی عمیق بین سران دو کشور است. دو طرف از این فرصت برای ارتقای روابط دوجانبه و افزودن ابعاد جدیدی به جامعه چین و ازبکستان با آینده مشترک استفاده خواهند کرد.

دو کشور در دهه گذشته تعاملات بسیاری داشته اند، در ماه مه ۲۰۱۷ (اردیبهشت ۱۳۹۶)، میرضیایف پس از تصدی مسئولیت، اولین سفر دولتی خود به چین را انجام داد. او در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) برای بازی های المپیک زمستانی پکن از چین بازدید کرد و رئیس جمهور چین در سپتامبر همان سال برای اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سمرقند از ازبکستان بازدید کرد. میرضیایف دو بار در سال ۲۰۲۳ برای اولین اجلاس سران چین-آسیای مرکزی در ماه مه (اردیبهشت) و سومین اجلاس ابتکار کمربند و جاده برای همکاری های بین المللی در ماه اکتبر (آبان) از چین بازدید کرد.

به گفته تحلیل‌گران، چنین بازدیدهای بی فاصله‌ای نشان دهنده توسعه مناسب روابط دوجانبه و غنای پتانسیل همکاری است.

ژو یونگ بیائو، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات کمربند و جاده در دانشگاه لانژو، روز جمعه به گلوبال تایمز گفت: چین و ازبکستان در سطح بالایی از اعتماد متقابل برخوردارند و در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه ای و بین المللی به یکدیگر نزدیک هستند.

وی با اشاره به نقش ازبکستان افزود: این کشور در مکانیسم سازمان همکاری شانگهای، حمایت آن از ابتکارات پیشنهادی چین، و موضع چین در مورد موضوعاتی مانند مقابله با تروریسم، همواره از پکن حمایت کرده است.

وی ادامه داد: ابتکار کمربند و جاده (BRI) پیشنهادی چین و طرح‌های توسعه ازبکستان بسیار با یکدیگر سازگار هستند. خط راه آهن انگرن- پاپ، طولانی ترین تونل در ازبکستان و آسیای مرکزی که توسط شرکت های چینی ساخته شده است، کریدور حمل و نقل چین- قرقیزستان- ازبکستان، چهار مسیر خط لوله گاز طبیعی چین-آسیای مرکزی که همگی از ازبکستان می گذرند، نمونه هایی برای همکاری دوستانه بین دو کشور همسایه هستند.

ژو گفت: ازبکستان به کشاورزی با آب کمتر، کاهش فقر، توسعه سبز و اقتصاد دیجیتال اهمیت زیادی می دهد، در حالی که چین می تواند تجربه خود را در این زمینه ها به اشتراک بگذارد.

هو هپینگ، وزیر فرهنگ و گردشگری چین، در راس هیئتی در اکتبر ۲۰۲۳ به ازبکستان سفر کرد. دو طرف در زمینه همکاری های گردشگری، ایجاد مراکز فرهنگی، بازدید متقابل گروه های هنری و مرمت آثار فرهنگی و سایر زمینه ها به چند توافق دست یافتند.

به گفته مائو، در جریان سفر میرضیایف، دو کشور همچنین مجموعه‌ای از فعالیت‌های حمایتی را در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و همکاری‌های محلی، تعمیق همه‌جانبه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و به نفع هر دو کشور و مردم آن‌ها انجام خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha