۳۰ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85359883
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

چه موانعی در مسیر توسعه مریوان قرار دارد؟ +فیلم

سنندج- ایرنا- بخشی از موانع پیش‌روی توسعه شهرستان مریوان در حوزه‌های مرز، کشاورزی و صنعت روز شنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استانداری کردستان مطرح شد.

به گزارش ایرنا، پنجاه و پنجمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی روز شنبه با ارائه چندین دستور کار مربوط به شهرستان مریوان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری تشکیل شد.

بررسی مشکلات فعالان اقتصادی شهرستان مریوان در راستای طرح های سرمایه گذاری، ارائه مشکلات در مرز باشماق در زمینه استاندارد و موارد مربوط به واردات میوه های گرمسیری و طرح وضعیت شهرک صنعتی مریوان از دستورکارهای این جلسه بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این جلسه اظهار کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت شورای گفت و گو بررسی مسائل ویژه هر شهرستان را در یک جلسه مدنظر قرار دادیم.

سیدکمال حسینی با اشاره به اینکه مشکلات خاص هر شهرستان را شناسایی کرده‌ایم، افزود: این مسائل در سه قالب شهرستانی، استانی و ملی مورد بررسی قرار می گیرند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: در کارگروه تسهیل رفع موانع تولید استان که در شهرستان مریوان برگزار کردیم مسائل مربوط به استاندارد در مرز باشماق مطرح شد.

علی نوری یادآور شد: شایسته مرز بین المللی باشماق نیست که نمونه کالاهای آن به آزمایشگاه های استان های دیگر ارسال شود بنابراین اداره کل استانداراد باید این مسئله را تا پایان سال تعیین تکلیف کند.

ضرورت توسعه تصفیه خانه شهر مریوان

فرماندار شهرستان مریوان در این جلسه اظهار کرد: معتقدم مریوان اگرچه نیازمند اجرای طرح های بزرگ و موثر است ولی کارهای کوچک در آن مثل سنگریزه مانع چرخ توسعه در این شهرستان شده است.

اسماعیل احمدی یکی از کارهای کوچکی که به دلیل کم توجهی به آن در گذشته امروز به مانع بزرگی تبدیل شده را وجود سه هزار و ۱۰۰ واحد آلاینده در این شهرستان خواند و افزود: از این تعداد، تنها ۲۰ واحد در مجموعه صنفی ساماندهی شده اند.

وی بر ارتقای جایگاه ادارات مستقر در شهر مریوان تاکید کرد و گفت: حجم پرونده ها در تعزیرات حکومتی مریوان به اندازه کل پرونده های استان است و بیشتر انرژی این اداره به پرونده های بزرگ قاچاق معطوف می شود و دیگر توان و امکانات رسیدگی به وضعیت بازار وجود ندارد.

فرماندار مریوان با بیان اینکه این شهرستان دارای ۲۰۲ هزار هکتار عرصه طبیعی است، گفت: اداره منابع طبیعی این شهرستان با امکانات فعلی قادر به حفاظت از این میزان سطح نیست و نمی توان از آنها توقع موفقیت در کارها را داشت.

احمدی بیان کرد: باوجود اقدامات انجام شده هنوز در بخش راه که یکی از الزامات اصلی توسعه هر جامعه ای به شمار می رود و آنتن دهی تلفن همراه در مسیرهای اصلی مشکلات جدی داریم.

وی از دیگر مشکلات مریوان را تامین آب شرب سالم به دلیل ظرفیت پایین تصفیه خانه آن خواند و گفت: ۳۱ هزار لیتر حجم پسماند فاضلاب در این شهر است که ۲۰ هزار لیتر آن تصفیه می شود و نیاز به توسعه آن وجود دارد.

فرماندار شهرستان مریوان یادآور شد: مجموع اراضی کشاورزی این شهرستان بیش از ۲۴ هزار هکتار است که افزون بر ۱۸ هزار هکتار آن در چهار ناحیه در پایاب سد گاران و در حوزه دریاچه زریبار، قرار گرفته اند.

احمدی با بیان اینکه امسال طرح آبی کردن ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سدگاران به بهره برداری رسید، گفت: قوانین سختگیرانه ای در تغییر کاربری اراضی کشاورزی وجود دارد.

چه موانعی در مسیر توسعه مریوان قرار دارد؟ +فیلم

۵۰ درصد اراضی کشاورزی مریوان آبی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جلسه با اعلام اینکه سالانه ۲۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در مریوان تولید می شود، اظهار کرد: ۵۰ درصد اراضی کشاورزی مریوان آبی بوده و تنها شهرستان کردستان است که میزان اراضی آبی آن مساوی میانگین کشوری است.

پیمان اسکندری ادامه داد: بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مریوان از سد گاران تخصیص آب آن مصوب شده و تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن اجرایی شده و به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: آبی شدن چهار هزار و ۶۰۰ هکتار دیگر اراضی دیم پایاب سد گاران تا پایان ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت ۹۰ هزار تن در مریوان فعال است، افزود: مجموعه کشت و صنعت در این شهرستان ایجاد شده و کشاورزی قراردادی در آن شکل گرفته است.

اسکندری با بیان اینکه درخواست های تغییرکاربری در مریوان پراکنده است، گفت: امسال ۳۳ مورد مجوز تغییرکاربری در مریوان صادر شده است و می طلبد مطالعه ای در ارتباط با حوزه های گردشگری و کشاورزی مریوان انجام شود تا برنامه سال های آینده آن مشخص باشد.

دستور کار بعدی این جلسه ارائه مشکلات فعالان اقتصادی مریوان در حوزه استاندارد بود که رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این رابطه اظهار کرد: یکی از مشکلات کنونی باشماق به مستقر نبودن مسئول صادرات و واردات در این مرز بر می گردد.

بختیار صالحی ادامه داد: ساختمان اداره استاندارد در مرز باشماق احداث شده ولی چندین سال است تجهیزات مربوط به آزمایشگاه آن در انبار خاک می خورد و این آسیب به بیت المال و مانعی برسر راه فعالان اقتصادی است.

حذف بسته حمایتی دولت گذشته از صادرات و واردات

مدیرکل استاندارد کردستان هم در این رابطه افزود: در بسته حمایتی استاندارد در دولت سیزدهم در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان بسته حمایتی دولت گذشته حذف شده است و همه کالاها باید موردآزمایش قرار گیرند.

محرم وزیری اضافه کرد: اداره کل استاندارد استان به هیچ عنوان در امر صادرات چوب لای چرخ صادرکنندگان نگذاشته است اما در زمینه واردات کالا جدی تر عمل می کند.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه باشماق را بعد از ۹ سال فعال کردیم، افزود: نمونه های مربوط به لوازم خانگی را به آزمایشگاه های استان‌های تهران یا تبریز ارسال می کنیم که اعلام نتیجه آن بیش از ۲ روز طول نمی کشد.

مدیرکل استاندارد کردستان بیان کرد: تا ۲۲ بهمن امسال اداره صادرات و واردات استاندارد استان را در مرز باشماق مستقر خواهیم کرد.

یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی سنندج هم از جمله خواسته های بازرگانان استان را واردات میوه های گرمسیری از طریق مرز باشماق خواند و گفت: به دلیل فراهم نبودن بستر واردات میوه های گرمسیری تجار ما از مرز بازرگان اقدام به واردات می کنند.

محمد هلاکو بیان کرد: در حال حاضر با واردات موز از گمرک تمرچین واقع در آذربایجان غربی موافقت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این رابطه اظهار کرد: اگر با این اقدام در مرز تمرچین موافقت شده در مرز باشماق بین المللی مریوان هم اجرایی می شود.

چه موانعی در مسیر توسعه مریوان قرار دارد؟ +فیلم

اجرای پروژه های زیرساختی در شهرک صنعتی مریوان

ناصری ،یکی از اعضای اتاق بازرگانی سنندج و تولیدکننده مستقر در شهرک صنعتی مریوان ضمن تشکر از شرکت شهرک های صنعتی کردستان بابت آسفالت معابر این شهرک و ایجاد تصفیه خانه در آن، اظهار کرد: با وجود اقدامات انجام شده هنوز هم این شهرک با مشکلاتی مواجه است.

وی عدم وجود ایستگاه آتش نشانی و نبود نگهبانی، ضعف آنتن دهی تلفن همراه از جمله مشکلات پیش روی این شهرک خواند و ادامه داد: درخواست امهال یک ساله به واحدهایی که به دلیل معارض محلی نتوانستند اقدام به اجرای طرح خود داریم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم در ارتباط با شهرک صنعتی مریوان اظهار کرد: اجرای پروژه روشنایی معابر شهرک صنعتی مریوان از اواخر تابستان امسال آغاز شد و تا چند ماه دیگر به اتمام می رسد.

حمیدرضا امانی با اشاره به اینکه زیرساخت فیبر نوری در شهرک صنعتی مریوان آماده شده است، ادامه داد: هزینه مربوط به پوشش آنتن دهی تلفن همراه در این شهرک را به حساب شرکت مخابرات استان پرداخت کرده ایم.

وی بیان کرد: برای ایجاد نگهبانی هم نیاز به استفاده از ظرفیت نیروی انتظامی داریم که انتظار می رود مسئولان ذیربط در رابطه با این مهم اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha