نقش منابع خارج از شهر در آلودگی هوای تهران

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت کنترل هوای تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد ذرات معلق پایتخت به علت منابع خارج از تهران است، از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا به عنوان مرجعی مطمئن برای بررسی و تحلیل دقیق منابع آلودگی هوا نام برد.

به گزارش ایرنا، استقرار ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران در مناطق مرکزی و جنوبی بسیار مهم و ضروری است چرا که این ایستگاه ها معیاری مطمئن برای اطلاع رسانی به شهروندان در ایام آلودگی هوا است.

این روزها هوای تهران سرد شده و پدیده وارونگی دما (اینورژن) موجب شده که در بیشتر ایام کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم و یا آلوده قرار بگیرد به همین منظور شهروندان انتظار دارند که این ایستگاه ها در نقاط مختلف شهر مستقر و بصورت لحظه ای شهروندان از آخرین وضعیت کیفیت هوا در مناطق خود قرار بگیرند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این خصوص می گوید: به طور کلی ۳۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تهران وجود دارد که ۲۲ ایستگاه متعلق به شهرداری تهران و ۱۴ ایستگاه هم متعلق به سازمان محیط زیست است و شاخص آلودگی براساس میانگین این ۳۶ ایستگاه بصورت روزانه مشخص می‌شود.

محمد میرزایی قمی اظهار کرد: در شهرداری مرکز خیایان بهشت و پارک جنگلی کوهسار ۲ دوربین نصب شده که به صورت آنلاین وضعیت هوای تهران را نشان می‌دهد.

نقش منابع خارج از شهر در آلودگی هوای تهران

وی درخصوص تعداد نمایشگرهای فعال شاخص آلودگی هوا نیز گفت: هم اکنون ۱۸ تابلو نمایشگر شاخص آلودگی در تهران وجود دارد که به غیر از تابلوی ورزشگاه آزادی مابقی روشن هستند که البته مذاکرات فشرده ای با ژاپنی‌ها انجام شده که نتیجه آن خریداری و نصب ۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوای جدید در تهران است.

میرزایی قمی با بیان اینکه مهمترین اقدامی که در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام می‌دهیم پیش‌بینی آلودگی هوا است گفت: سامانه ای ایجاد شده که قابلیت پیش‌بینی هواشناسی، آلودگی و کیفیت هوای شهر تهران را دارد و راهکارهای کاهش آلودگی هوا را نیز ارائه می‌دهد.

افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران تا پایان سال

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: تا پایان سال تعداد ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا که مربوط به شهرداری تهران است، به ۲۵ ایستگاه خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: برخی ایستگاه‌ها ممکن است به صورت مقطعی خاموش باشد اما این ایستگاه‌ها اطلاعات به‌روز و لحظه ای را بدون دخالت عامل انسانی نشان می دهند شهروندان مطمئن باشند اطلاعات بر اساس اعداد و ارقام ایستگاه ها است شاید در مواقعی به علت تشکیل کمیته اضطرار و تعداد بالای مراجعه کنندگان به سایت، عملکرد سایت شرکت کنترل کیفیت مختل شود؛ اما این اتفاق مقطعی است و ربطی به مشکلات سرور و ایستگاه ندارد.

وی با اشاره به هزینه نگهداری این ایستگاه ها گفت: نگهداری ایستگاه‌ها رقم قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد. این ایستگاه‌ها مجهز به چند آنالایزر هستند. اگر بخواهیم به صورت کامل میزان آلاینده ها را بررسی کنیم باید ۶ آنالایزر روی این ایستگاه‌ها نصب کنیم. در حال رایزنی برای واردات آنالایزرهای به‌روز هستیم. حدود ۱۰ میلیارد هزینه نصب کامل ایستگاه‌های سنجش است. برای نگهداری آن هم به صورت سالانه مناقصه برگزار می‌کنیم.

نقش منابع خارج از شهر در آلودگی هوای تهران

میرزایی قمی تاکید کرد: ۳۰ درصد ذرات معلق شهر تهران به علت منابع خارج از تهران هستند. مجموع پی ام ۲.۵ و pm۱۰ که هم منشا صنعتی، هم خودرویی، هم گرد و غبار دارد حدود ۳۰ ‌درصد است و به علت منابع خارج از شهر تهران است. این رقم قابل ملاحظه است و باید به بررسی و تحلیل منابع آلودگی شهر تهران بپردازیم.

وی گفت: اندازه گیری منابع خارج از تهران مربوط به محیط زیست است، اما ما برای تحلیل دقیق خودمان ایستگاه وردآورد را در غربی ترین نقطه شهر تهران نصب کردیم. افزایش جمعیت تهران و آمار وزارت نفت برای افزایش مصرف سوخت، باعث می شود تا تحلیل به روز تری در این حوزه داشته باشیم. بنابراین برای واقعی شدن دیتاها باید تعداد ایستگاه‌ها را افزایش بدهیم.

به گزارش ایرنا، از ابتدای سال جاری تا امروز ۹ روز هوای پاک، ۲۰۰ روز هوای قابل قبول، ۸۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در روز شمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha