سناتور آمریکایی خطاب به بایدن: آمریکا نباید شریک جرم اسرائیل باشد

نیویورک – ایرنا- برنی سندرز سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا در واکنش به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل از جو بایدن رئیس جمهور کشورش خواست آشکارا با سیاست های افراطی او مخالفت کند و آمریکا را شریک جرم این رژیم نکند.

به گزارش ایرنا، برنی سندرز سناتور آمریکایی روز شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای افزود: نتانیاهو موضع خود را به صراحت اعلام کرده است؛ او هرگز اجازه تشکیل کشور فلسطین را نخواهد داد. او به جنگ ویرانگر خود علیه فلسطینیان بیگناه ادامه خواهد داد و از کمک های مورد نیاز برای جلوگیری از گرسنگی و بیماری گسترده جلوگیری خواهد کرد. اکنون باید موضع خود را مشخص کنیم.

سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا تاکید کرد: «بایدن باید آشکارا با سیاست‌های کابینه افراطی نتانیاهو مخالفت کند. اگر نتانیاهو به مسیر کنترل نظامی غزه ادامه دهد، او باید این اقدام را به تنهایی انجام دهد و ما نمی‌توانیم شریک جرم باشیم.»

سندرز با انتقاد از حمایت های آمریکا از رژیم اسرائیل گفت: «علیرغم اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی دولت نتانیاهو، بایدن تاکنون از اسرائیل حمایت بی قید و شرط کرده است. این روند باید تغییر کند.»

سندرز تاکید کرد: «کنگره باید وارد عمل شده و از فراهم کردن کمک‌های نظامی بیشتر به کابینه نتانیاهو خودداری کند».

جو بایدن رئییس‌جمهور آمریکا ادعا کرده بود که اظهارات نتانیاهو در روز جمعه به معنی مخالفت با تشکیل کشور فلسطینی نیست.

نتانیاهو روز شنبه گفت که در مورد کنترل امنیتی اسرائیل بر تمامی قلمرو غرب رود اردن "مصالحه ای نخواهد داشت" و این به معنی "مخالفت با یک کشور فلسطینی است".

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل گفته است که با تشکیل کشور مستقل فلسطین بعد از اتمام جنگ غزه مخالف بوده و مخالفت خود را به آمریکا اطلاع داده است. او مدعی شده است: «همه اراضی غرب رود اردن بایستی تحت کنترل امنیتی (رژیم) اسرائیل باشند.»

 جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۹ دی ماه اعلام کرد که راه حل دو دولتی برای اسرائیل و فلسطینی در دوره نخست وزیری بنیامین نتانیاهو غیرممکن نیست.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که بایدن پس از مدت ها ۲۹ دی ماه  با نتانیاهو به رغم تشدید تنش‌ها میان طرفین درباره وضعیت نوار غزه و تحولات اسرائیل گفت‌وگو کرد.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار کرد که بایدن با نتانیاهو درباره تلاش‌های کنونی در رابطه با گروگان‌ها و تغییر عملیات نظامی در غزه گفت‌وگو کرد.

کربی با بیان اینکه «بایدن به راهکار دو کشوری اعتقاد دارد و ما برای رسیدن به آن تلاش می کنیم»، مدعی شد: بایدن و نتانیاهو در مورد مسئولیت اسرائیل برای محدود کردن آسیب به غیرنظامیان گفت‌وگو کردند.

این سخنگوی دولت جو بایدن بار دیگر مخالفت واشنگتن را با برقراری آتش بس در غزه اعلام کرد و گفت: ایالات متحده آمریکا همچنان با آتش بس کامل در غزه مخالف است اما از آتش بس بشردوستانه حمایت می کند چرا که معتقد است که آتش بس به نفع حماس خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha