به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، "میرحسن موسوی" افزود: افزایش ضریب اشغال قطارها تا ۹۵ درصد، از دلایل شکسته شدن رکورد مسافری است.
وی با بیان اینکه مبنای آمار معمولاً تغییر نمیکند، افزود: آماری که در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته برای شمارش مسافرین بین شهری و حومهای راه آهن وجود داشت، نه تنها عوض نشده بلکه در بعضی مسیرها، شمارش به صورت سیستمی شده است.
این مسوول راهآهن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در بخش حومهای قیمت بلیت قطار، بسیار نازل و برای مردم جذاب است و در مسیرهای بین شهری نیز به خاطر کیفیت و رفاهی که قطار نسبت به سایر روش های حمل و نقل دارد، انتخاب نخست مردم در سفرهای بین شهری و حومهای، قطار است، بر این اساس با بالا بردن بهره وری( چرخشی کردن قطارهای مسافری)، رکورد را جابهجا کردیم.
معاون مسافری راه آهن تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه ناوگان و لکوموتیو وجود دارد، با سه راهکار بهره وری قطارها را افزایش دادیم.
وی ادامه داد: در بخش نخست، مسیرهایی که ضریب اشغال قطارها به دلیل عدم وجود تقاضای سفر، کم بود، جابهجا کردیم و به مسافران آن به عنوان مسافر بین راهی، سهمیه دادیم. بدین ترتیب قطارهایی که ضریب اشغال آنها ۴۰ یا ۵۰ درصد بود با جابهجایی مسیر به ۹۰ تا ۹۵ درصد رسید.
موسوی تاکید کرد: در بخش دوم، با افزایش بهرهوری واگنها و چرخشی کردن آنها مدت زمان توقف واگن را در مبدا یا مقصد کاهش دادیم. در بخش سوم نیز، با بالا بردن کیفیت خدمات، ایمن بودن و رفاه قطارها و متناسب بودن قیمت بلیت قطار نسبت به جاده، استقبال مردم از قطارهای بین شهری و حومهای افزایش یافته است.
معاون مسافری راه آهن با توضیح چرخشی کردن قطارها گفت: در مسیرهای کمربندی که قطار بیش از ۱۸ تا ۱۹ ساعت سیر دارد وقتی به مقصد میرسد باید ۱۵ الی ۲۰ ساعت برای انجام تعمیرات متوقف بماند تا دوباره به همان مبدا برگردد. برای استفاده بیشتر از قطارها، به طور مثال قطار تبریز- مشهد، به محض رسیدن به مشهد با پنج تا ۶ ساعت توقف، به تهران برمیگردد و قطار تهران- مشهد که قرار بود ۱۲ الی ۱۳ ساعت توقف کند با پنج الی ۶ ساعت توقف به تبریز برمی گردد. به این مو ضوع چرخشی کردن قطار میگویند که باعث افزایش گردش واگن میشود.
نظر شما