سرشماری زمستانی پرندگان در ۲۴ سایت استان کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: کار سرشماری زمستانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در ۲۴ سایت استان همچنان تداوم دارد.

ثریا قربانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی، هر سال با شروع فصل زمستان و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این سرشماری با حضور تیم‌هایی از خود استان و تهران از روز ۱۲ دی‌ماه سال جاری در سایت های استان آغاز شده و تا روز ۱۲ بهمن ماه جاری ادامه خواهد داشت.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کاهش ۲۰ درصدی جمعیت پرندگان مهاجر

قربانی اضافه کرد: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها که از نتایج این سرشماری ها حاصل شده نشان می دهد تعداد پرندگان مهاجر در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود پنج هزار قطعه انواع پرندگان در منابع آبی و تالاب های استان سرشماری شده بودند افزود: عمده کاهش تعداد پرندگان در انواع اردک ها، حواصیل خاکستری، انواع آبچلیک و پرستوی دریایی بوده است.

سرشماری زمستانی پرندگان در ۲۴ سایت استان کرمانشاه

قربانی با بیان اینکه این کاهش فقط مختص استان کرمانشاه نبوده و ورود پرندگان مهاجر به طور کلی به کشور کاهش یافته است یادآور شد: یکی از مهمترین دلایل کاهش تعداد پرندگان مهاجر خشک شدن منابع آبی از جمله تالاب ها و رودخانه هاست.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: چون این پرندگان مهاجر عمدتا پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند از اینرو خشک شدن منابع آبی نقش مهمی بر کاهش تعداد آنها گذاشته است از اینرو پرندگانی نیز که وارد منطقه می شوند عمدتا برای استراحت و تغذیه به منابع آبی و دریاچه های پشت سدها می روند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

این استان دارای پنج منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، ۲ اثر طبیعی ملی و یک منطقه شکار و تیراندازی ممنوع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha