ان‌بی‌سی: حامیان اسراییل در کنگره آمریکا دیگر اعتمادی به نتانیاهو ندارند

تهران-ایرنا- ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی نوشت: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان حامی (رژیم) ‌اسرائیل در کنگره آمریکا که در بخش‌های کلیدی امنیت ملی این کشور فعالیت می‌کنند، اکنون اعتماد خود را نسبت به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم از دست داده و او را "منفور" و یک "فاجعه" می‌نامند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ‌ چند تن از قانونگذاران آمریکایی در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی،‌ تاکید کردند که در کنگره سوالات جدی در مورد نحوه مدیریت جنگ غزه از سوی بنیامین نتانیاهو، ‌نخست وزیر (رژیم) ‌ اسرائیل مطرح است و نمایندگان از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه این سوال را مطرح می‌کنند که آیا نخست‌وزیر ۷۴ ساله این رژیم، راهبردی برای پایان دادن به جنگ خونین در غزه دارد یا خیر. برخی از نمایندگان کنگره معتقدند نتانیاهو ممکن است عمداً این جنگ را طولانی کند تا مدت بیشتری در قدرت بماند.

یکی از جمهوری‌خواهان مجلس که به مسائل امنیت ملی می‌پردازد گفت: "دفاع از نتانیاهو یا توجیه استراتژی سیاسی او در همه موارد واقعاً سخت است. درگیری او در یک جنگ، چه با حزب‌الله و چه در غزه از نظر سیاسی به نفع او است. هر نوع آتش‌بس یا توافق صلح، تلاش برای بازسازی یا خارج شدن از درگیری از نظر سیاسی برای او مضر است و من فکر می‌کنم که این عوامل در نحوه مدیریت او در جنگ غزه تاثیرگذار است."

این جمهوری‌خواه افزود: "بی‌اعتمادی واقعی نسبت به نتانیاهو و سؤالات واقعی در مورد توانایی او برای رهبری وجود دارد و من فکر می‌کنم که او بسیار بسیار منفور است. این حقیقت در کابینه و ائتلاف او، در ارتش و در داخل کشور (سرزمین‌های اشغالی) ‌نیز به‌خوبی نمایان شده است." این نماینده مجلس آمریکا تصریح کرد:" چنین موضوعی برای بسیاری از سیاست‌گذاران در ایالات متحده از نظر امنیت ملی مهم است. "

این رسانه گزارش داد: یکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان که در کمیته امنیت ملی فعالیت می‌کند نیز با این تحلیل موافقت کرد و نتانیاهو را یک "فاجعه" خواند و گفت که بسیار نگران است این کارزار نظامی "جنگی بی پایان" باشد. وی تصریح کرد: "به نظر می رسد که (رژیم) ‌ اسرائیل به ارتش خود ماموریتی دست نیافتنی داده و آن نابودی حماس است. اگر این ماموریتی است که آنها انتظار دارند ارتش (رژیم) ‌ اسرائیل انجام دهد، در نهایت این یک جنگ بی پایان خواهد بود که طی آن افراد بی‌شماری بی‌گناه کشته می‌شوند و ویرانی‌ها غیرقابل قبول خواهد بود. "

این دموکرات که خود را "دوست قوی اسرائیل" می‌خواند، گفت: " بدترین قسمت این است که بسیاری از ما می‌ترسیم مبادا نتانیاهو بخواهد به‌طور بالقوه این موضوع را حل کند، زیرا او می‌داند چنانچه این درگیری زمانی به پایان برسد، او شغل خود را از دست خواهد داد. برای یک سیاستمدار هوس باز مانند او، وضعیت فعلی بسیار خوب است. "

ان بی سی در پایان نوشت: خشم فزاینده از نتانیاهو در کنگره آمریکا بازتاب ناامیدی فزاینده دولت بایدن از رهبر یکی از نزدیکترین متحدان خارجی ایالات متحده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته به خاورمیانه سفر کرد و پیشنهادی را ارائه کرد تا (رژیم) ‌ اسرائیل و رهبران عرب را به توافق بر سر پیشروی در غزه پس از پایان جنگ برساند. اما نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد.

گفتنی است در حالی که قانونگذاران مترقی همواره از حمله نتانیاهو و رژیم صهیونیستی به نوار غزه که هزاران غیرنظامی فلسطینی را شهید و بسیاری را مجروح کرده انتقاد کرده‌اند، اعتراض نمایندگان دوستدار این رژیم در کنگره به ادامه بحران غزه قابل تامل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha