قایقران، گیله‌مردی در فوتبال

تهران- ایرنا- زنده‌یاد سیروس قایقران، گیله مرد فوتبال ایران یکی از چهره‌های درخشان در جام ملت‌ها بود که نقش مهمی در موفقیت‌های تیم کشورمان در جام ملت‌های ۱۹۸۸ و بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ داشت.

به گزارش ایرنا، برگزاری جام ملت‌های آسیا می‌تواند برای نسل‌های مختلف تداعی‌گر خاطرات تلخ و شیرنی باشد. خاطراتی که بخشی از آن به موفقیت‌های تیمی و بخشی از آن به درخشش انفرادی بازیکنان برمی‌گردد که صحنه‌های ماندگاری را در ذهن دوستداران فوتبال ایجاد کرده است. یکی از این بازیکنان، مرحوم سیروس قایقران گیله‌مرد فوتبال کشور است که توانست از شهر انزلی و تیم ملوان، به کاپیتانی تیم ملی برسد.

قایقران در ۲ دوره جام ملت‌های آسیا حضور داشت و حتی موفق به گلزنی در این تورنمنت شد. سیروس محبوب ملوانان که این روزها ورزشگاه انزلی به نام وی سند خورده در سال ۱۹۸۸ و بعد از اختلافات شماری از بازیکنان تیم ملی با پرویز دهدار با ۲۶ سال سن در ترکیب تیم قرار گرفت و بازی‌های چشم‌نوازی را به نمایش گذاشت، بازی‌هایی که هنوز هوداران آن روزهای فوتبال آن را به خوبی به یاد دارند.

قایقران، گیله‌مردی در فوتبال

یکم بهمن‌ماه، زادروز گیلک فوتبال ایران است، مردی خندان با روحیه خاص. مردی از تبار دریا و جنگل، مردی که به مانند تختی دهه‌ها بعد از مرگش محبوب ماند و هنوز به عنوان نماد فوتبال در یک شهر شناخته می‌شود. همزمانی تولد سیروس با جام ملت‌ها در دوحه بهانه‌ای شد تا نگاهی به زندگی این قهرمان گیلانی فوتبال ایران بندازیم، قهرمانی که ۳۶ سال پیش در شهر دوحه توانست با درخشش خود به همراه دیگر نفرات، تیم ملی ایران را در سکوی سوم جام ملت‌ها قرار دهد.

تیم ملی فوتبال ایران در آن دوره از رقابت‌ها در گروه A با تیم‌های کره جنوبی، قطر، امارات و ژاپن همگروه بود و در نهایت با قرار گرفتن در جایگاه دوم به نیمه‌نهایی صعود کرد اما در این مرحله به سد سعودی‌ها خورد و با نتیجه یک بر صفر رقابت را به عربستانی‌ها واگذار کرد. تیم ایران در بازی‌ رده‌بندی و در ضربات پنالتی موفق شد سه بر صفر چین را شکست دهد. پنالتی سوم ایران را سیروس قایقران به گل تبدیل کرد.

احمد رضا عابدزاده دوست صمیمی سیروس در آن بازی موفق به مهار هر سه پنالتی چینی‌ها شد.

قایقران، گیله‌مردی در فوتبال

قایقران همچنین در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۲ در ترکیب تیم ایران حضور داشت و حتی در بازی نخست، گل دوم کشورمان را وارد دروازه کره‌ شمالی کرد. تیم ایران در آن دوره از مسابقات نتوانست از گروه خود صعود کند.

قایقرانی نقش مهمی در کسب مدال طلای فوتبال در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن داشت. قایقران با تجربه، نقش بی‌بدیلی در این دوره مسابقات داشت تا جایی که در بازی نیمه نهایی برابر کره‌جنوبی زننده تک گل ایران بود و یوزهای پارسی با گل وی پا به فینال گذاشتند. تیم ایران در دیدار نهایی این مسابقات در ضربات پنالتی تیم کره‌شمالی را شکست داد. برای ایران سیروس قایقران، محمد انصاری‌فرد، علی افتخاری و مجید نامجومطلق در پنالتی‌ها گلزنی کردند تا ایران بعد از ۱۶ سال مجدداً قهرمان بازی‌های آسیایی شود.

قایقران پس از قهرمانی در بازی های آسیایی پکن، پیشنهاد جالب توجه آلمانی‌ها را رد کرد.

بهمن صالح نیا، احمد صومی، غفور جهانی، مجید جهانپور، نصرت ایراندوست، پرویز دهداری، مهدی مناجاتی، علی پروین، ناصر ابراهیمی و رضا وطنخواه از مربیانی بودند که قایقران فوتبال ایران زیر نظر آنها بازی کرد.

قایقران ۴۳ بازی ملی را در کارنامه دارد، ۱۴ بار گلزنی و ۲۱ بار بستن بازوبند، از دیگر افتخار مرد طلایی انزلی برای تیم ملی بود.

قایقران، گیله‌مردی در فوتبال

وی در سال ۱۳۷۷ در حالیکه با خودروی شخصی در حال عزیمت از انزلی به تهران بود، به دلیل تصادف درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha