۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85360699
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۷۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در گیلان صید شد

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶
کد خبر: 85360699
۷۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در گیلان صید شد

رشت - ایرنا - مدیر کل شیلات گیلان از صید ۷۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل استان از آستارا تا چابکسر خبر داد و گفت: ۵۰ درصد سبد صید صیادان پره ماهی سفید، ۴۸ درصد کفال و ۲ درصد سایر آبزیان دریای خزر بوده است.

کوروش خلیلی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، ارزش ریالی این مقدار صید را ۲ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: علت کاهش سه درصدی صید نسبت به مدت مشابه سال قبل شرایط بد جوی و نامناسب بودن وضعیت آب و هوایی است که صیادان شرکت تعاونی‌های پره استان ۵۰ درصد زمان صید را از دست دادند.

وی در ادامه با اشاره به رشد پنج درصدی صید ماهی کیلکا نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: از ابتدای آغاز صید کیلکا ماهیان در ساحل گیلان سه هزار و ۶۰۰ تن از این ماهی در سواحل صید شده است.

خلیلی ارزش کیلکاماهیان صید شده را بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۹۵ درصد این ماهی های صید شده راهی هشت کارخانه پودر ماهی استان می شود.

مدیر کل شیلات گیلان، قیمت هر کیلو کیلکا برای مصرف انسانی در پای اسکله را ۳۰۰ هزار ریال و برای مصرف کارخانجات تولید پودر ماهی ۲۰۰ هزار ریال اعلام کرد.

۳۰ شرکت کیلکاگیر در استان گیلان فعال است که ۲۷۰ صیاد در این شرکت ها به فعالیت صیادی مشغولند. کیلکا ماهیان با استفاده از تورهای قیفی شکل مجهز به‌نور، صید می‌شوند.

گیلان از کانون‌های صیادی در شمال کشور است که چهار هزار صیاد در قالب ۴۵ شرکت تعاونی پره از ۲۰ مهر تا ۲۰ فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی استان به صید ماهی می‌پردازند.

روش صید پره، شیوه‌ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم‌دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می‌شود.

تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه‌های مختلف به هم‌دوخته، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha