راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی با پیوست شغلی در دستور کار است

اراک - ایرنا - رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در سند تحول این دانشگاه هیچ رشته‌ تحصیلی جدیدی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه پیوست شغلی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «عرفان خسرویان» روز یکشنبه در کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اراک، افزود: رشته‌هایی که با زاد بوم صنعتی و صنفی مناطق، موضوعیت نداشته باشند، اصلاح و یا حذف و رشته‌هایی که مورد نیاز است توسعه داده می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر چه تاریخچه صنعتی شدن ایران به یکصد سال گذشته باز می‌گردد و این فرآیند در کشور زودتر از کره جنوبی و سنگاپور ایجاد شد اما آنطور که باید و شاید کشور صنعتی نشد و تکنولوژی چندانی وارد نکردیم.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: اکنون نیز نیروی انسانی ماهری که بتواند در خطوط تولید مشکلات را حل کند و در توسعه صنعتی کشور نقش‌آفرینی کند کم است و دانشگاه‌ها هم به جای مهندس، محقق تربیت می‌کنند.

خسرویان بیان کرد: استان مرکزی ظرفیت بالایی در صنایع مختلف دارد و در عین حال با کمبود نیروی ماهر مواجه است که می‌طلبد دانشگاه فنی و حرفه‌ای نسبت به تربیت نیروهای ماهر و کارآمد جهت تامین نیروی کار واحدهای تولیدی برنامه‌ریزی کند.

وی افزود: همواره تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه مطرح بوده و نیاز است این مهم باهمکاری‌های همه جانبه مرتفع شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: نیاز است تجربیات حرفه‌ای با صنایع به اشتراک گذاشته شود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز در این آیین گفت: ۶۵ شرکت تولیدی، صنعتی و انجمن در این استان برای کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند.

«مهرداد احمدی» افزود: ۳۰ هزار نیروی انسانی در پنج سال آینده در استان مرکزی به تکنسین و مهندس نیاز است که باید آموزش لازم برای این قشر تدارک شود.

وی بیان کرد: به روز رسانی دانشگاه از برنامه‌های آتی استان است زیرا اکنون صنایع به برخی رشته‌ها نیاز دارند و در مقابل لازم است برخی رشته‌ها از دوره‌های آموزشی خارج شوند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: این دانشگاه، تنها دانشگاه دولتی است که وظیفه آن تربیت تکنسین و مهندس در جامعه دانشگاهی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم در این آیین گفت: این استان اکنون نه تنها با بحران کارگری مواجه نیست بلکه در برخی شهرهای استان، کمبود نیروی کار، گزارش شده‌ است.

«حسن میرزاخانی» افزود: این مهم نتیجه بازگشت واحدها به چرخه تولید در صنایع است که منجر به کاهش نرخ بیکاری در استان شده است.

وی بیان کرد: نرخ بیکاری استان در پاییز سال گذشته، هشت و یک دهم درصد بود و اکنون به ۶ و یک دهم درصد رسیده و تا پایان سال این رقم کمتر خواهد شد.

معاون استاندار مرکزی گفت: تلاش در استان برای بهبود کسب و کار درحال انجام است و نرخ مشارکت در استان مرکزی از میانگین کشوری به علت بافت مسن افراد، پایین‌تر است.

میرزاخانی افزود: نرخ اشتغال هدف‌گذاری شده استان در هشت ماه گذشته محقق شده و تا پایان سال این نرخ بهتر می‌شود.

در این آیین تفاهم‌نامه بین دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی با ۲۳ واحد صنعتی استان منعقد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha