بودجه شهرداری تهران با چراغ سبز شورا به ۱۰۴ همت رسید

تهران بزرگ - ایرنا - متمم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران با چراغ سبز و تصویب اعضای شورای شهر در دویست و دهمین جلسه علنی، به ۱۰۴ همت افزایش یافت.

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا روز یکشنبه در دویست و دهمین جلسه شورا با بیان اینکه بررسی متمم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران بیش از یک ماه زمان برد و در جلسات با شهرداری استدلال‌ها مبنی بر اینکه مدل اصلاحیه ارائه شده به شورا قابل پذیرش نیست، مطرح شد، گفت: ما از جایگاه شورا حمایت کردیم که این اصلاحیه را نپذیرفتیم.

محمد آخوندی با بیان اینکه شهرداری در ردیف‌هایی تقاضای افزایش ۱۷ هزار میلیارد تومانی داشت، یادآور شد: چند جلسه در کمیسیون برگزار و مقرر شد مبلغ هفت همتی برای حقوق و دستمزد را اضافه کنند ولی در هفت روز مهلتی که داده شد شهرداری تهران تنها محل کاهش ۲ هزار میلیارد تومان از ردیف‌ها را اعلام کرد.

وی با اعلام اینکه برای صیانت از رای شورا این اصلاحیه پذیرفته نشد، تاکید کرد: در تبصره ۲۰ نزدیک به ۲۰ همت به شهرداری اجازه داده شد که در ردیف‌های مشخصی هزینه کند اما شهرداری در برخی ردیف‌ها با کمبود اعتبار مواجه شد به همین دلیل بدنبال اصلاحیه بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه برخی از ردیف‌ها با پیشنهاد شورا کاهش یافت، ادامه داد: در پایان آذر ماه به این نتیجه رسیدیم که در مورد آتش نشانی و شرکت بهره برداری مترو و سازمان بازنشستگی، بودجه کافی نبوده لذا ارائه متمم ضروری بود.

وی با اشاره به افزایش ۳۱ هزار میلیارد تومان به بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، اضافه کرد: ما اصرار داشتیم که شهرداری دلایل خود را مطرح و ثابت کند که می‌تواند این رقم را محقق کند.

آخوندی با بیان اینکه ۷۵ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان بودجه مصوب است، افزود: شهرداری متممی ارائه داد تا بودجه امسال ۱۰۷ همتی باشد و خواستار افزایش ۳۴ درصدی بودجه در بخش هزینه‌ها، ۱۲۹ درصد در بخش واگذاری دارایی سرمایه‌ای و ۱۲ درصد واگذاری دارایی مالی بود اما با بررسی شورا این متمم به عدد ۱۰۱ هزار میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: تا دیروز ۶۴ همت درآمد به دست آمده و این به جز ۱۵ همت واگذاری دارایی است و رقم درآمدها را به ۷۹ هزار میلیارد می‌رساند و این نشان می‌دهد که از بودجه مصوب عبور کرده‌ایم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تأکید بر اینکه بحث اصلی ما در عوارض شهرسازی بود، گفت: ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد حوزه توسعه شهر مصوب شده بود که در ۹ ماه ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده و ۳۹ هزار میلیارد تومان تا پایان دی ماه محقق شده که سه هزار میلیارد تومان غیرنقد و مابقی نقد بوده است.

وی یادآور شد: اصرار شهرداری تهران این بود که ۱۰۷ همت بودجه قابل تحقق است اما نظر شورا بر این است که ۱۰۱ همت تصویب شود.

آخوندی با اعلام اینکه از این میزان متمم بودجه، ۸۲ هزار میلیارد تومان به درآمدها اختصاص دارد، افزود: عملکرد شهرداری بر اساس مصوبات در واگذاری املاک ۱۵ هزار میلیارد تومان است اما تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده و در واگذاری دارایی مالی نیز ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه به شهرداری اجازه داده شده ۱۰۰ میلیارد تومان برای برقی سازی موتورسیکلت‌ها در نظر بگیرد، اضافه کرد: موارد مصوب در تبصره ۲۰ بین ردیف‌ها توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ همت برای اوراق مشارکت سال بعد پیشنهاد داده بود که حذف شد، ادامه داد: تغییر عناوین نیز مورد درخواست شهرداری بود که یکی از این موارد در مورد کمک به اجرای طرح شهید همدانی بود تا مناطق بتوانند بر اساس عناوین عملکرد بهتری داشته باشند.

در بخش حقوق و دستمزد کارکنان افزایش اعمال شود

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه پیشنهاد بنده این است که اصل متمم بودجه مورد بررسی قرار نگیرد، اظهار کرد: باید اجازه بدهیم شهرداری به تعهدات سال ۱۴۰۲ عمل کند و اگر عمل کرد تبصره ۲۰ را اجرایی کند.

سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: برخی پروژه‌ها جدید هستند و چون دو ماه تا پایان سال باقی مانده، می‌توان پروژه‌ها را به سال بعد موکول کرد. هرچند در برخی بخش‌ها همچون حقوق و دستمزد کارکنان نظر ما این است که افزایش اعمال شود.

از سوی دیگر رییس کمیته بودجه شورا هم با بیان اینکه در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که دغدغه شوراست که شهرداری اقدامات زیرساختی انجام دهد ۲۱.۵ همت از ۳۱ همت فقط برای تملک دارایی و سه همت برای تملک اراضی در محلات با کاربری های مختلف هزینه شده است، یادآور شد: ۶.۶ همت برای بزرگراه یادگار امام(ره) و تقاطع های غیرهمسطح و ۲.۸ همت برای اجرای آسفالت هزینه شده، برای افزایش ایمنی ۱.۳ همت و برای توسعه و تجهیز زیرساخت ها و فضاهای فرهنگی نزدیک به یک همت محقق شده است.

میثم مظفر با بیان اینکه سه همت نیز برای ترمیم حقوق کارکنان رسمی شهرداری پیش بینی شده است، تأکید کرد: در بخش درآمدها ۸۰ همت درآمد محقق شده و به نظر می‌رسد که ۱۰۱ همت که کمیسیون پیشنهاد داده واقع بینانه است.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در خصوص تملک اراضی واقع در طرح‌ها، افزود: سه همت برای این املاک گسترده در شهر تهران کافی نیست؛ مردم سال‌هاست رنج می‌برند و کاری نمی‌توانند انجام دهند و اگر بخواهند پروانه بگیرند تنها می‌توانند ۲ طبقه پروانه دریافت کنند و اگر این املاک تخریب هم شود، مردم پول آن را دریافت نمی‌کنند که باید مشکل مردم را در این زمینه حل کنیم.

در ادامه محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که مبانی مصوب حفظ شود، گفت: بودجه مصوب در جای خود باقی است و تنها مواردی که نیاز به بودجه داشت، در متمم مورد بررسی قرار گرفت، ما اجازه ندادیم شهرداری در بودجه مصوب تغییری اعمال کند.

وی با اعلام اینکه برای هفت همت بودجه حقوق و دستمزد تنها می‌توان از بخش تملک دارایی و سرمایه‌ای کاهش داد، اظهار کرد: امروز بر اساس گزارش رسمی شهرداری درآمد تا ۳۰ دی ماه به ۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

آخوندی تاکید کرد: در تبدیل وضعیت ایثارگران، اعداد و ارقام تغییر یافته و شهرداری تهران اعداد را ارائه داده است، در تمام بررسی‌ها اولویت بر کارهای انجام شده بود.

۱۰۱ همت حداقل بودجه ای است که شهرداری به آن خواهد رسید

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه در منطقه ۹، ۱۰ و ۲۰ املاکی برای تملک در این ۲ ماه پیش بینی شده، اضافه کرد: آن اقداماتی که پیش بینی می‌شد که تا پایان سال قابلیت اجرا دارند، در متمم لحاظ شده است. ۱۰۱ همت حداقل بودجه‌ای است که شهرداری به آن خواهد رسید.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دو هزار میلیارد تومان برای املاک و یک هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی پیمانکاران جهت اضافه شدن به مبلغ متمم پیشنهادی شورا به میزان ۱۰۱ همت، اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که در مجموع ۱۰۴ همت متمم بودجه به تصویب برسد.

بر اساس پیشنهاد مهدی چمران و موافقت اعضا، ۱۰۴ همت متمم لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha