جریانات سیاسی خراسان رضوی با ترکیب ۶-۳-۱ پا به میدان انتخابات گذاشتند

مشهد- ایرنا- پرس و جوها و اظهارات پیدا و پنهان نشان می دهد که سلایق و چهره های سیاسی اصولگرا، مستقل، اعتدالی و اصلاح طلب پس از تایید صلاحیت توسط هیات نظارت استان با ترکیب ۶۰ درصد اصولگرا، ۳۰ درصد مستقل و ۱۰ درصد اصلاح طلب و اعتدالی پا به میدان رقابتهای انتخابات مجلس گذاشته اند.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی از مجموع هزار و ۷۴۴ داوطلب ثبت نام شده برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان، صلاحیت هزار و ۱۲۳ داوطلب، معادل ۶۴ درصد آنان، توسط هیات های اجرایی انتخابات تایید شده است.

از مجموع ۶۰۰ نفری که احراز صلاحیت نشده بودند حدود ۴۰۰ نفر به هیات نظارت استان اعتراض کردند که با اتمام بررسی صلاحیتها توسط هیات نظارت استان در نهایت جمع نامزدهای تایید صلاحیت شده خراسان رضوی به ۷۸۰ نفر رسید.

واقعیت این است دسترسی به گرایش ها و سلایق سیاسی نامزدهای انتخابات چندان هم ساده نیست، معمولا شمار نامزدها در شهرهای بزرگ پرتعداد و البته اظهار نظر درباره سلایق سیاسی آنان، تحت تاثیر واکنش های مردمی و نهادهای نظارتی انتخابات در حوزه های انتخاباتی بسیار کمرنگ است.

حضور سه گرایش سیاسی پیش از اعلام نظر هیات های نظارت

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در توضیح این موضوع به ایرنا گفت: در پرسشنامه ای که در اختیار داوطلبان نامزدی انتخابات قرار گرفت هیچ گزینه ای در باره تعیین طیف سیاسی و یا تمایلات سیاسی داوطلبان وجود نداشت اما به ستادهای انتخابات استانی اعلام کردیم که داوطلبان را از نظر تمایلات سیاسی بررسی کنند تا شمایی از آرایش سیاسی داوطلبان داشته باشیم.

محسن اسلامی افزود: براساس بررسی های صورت گرفته شاهد حضور نامزدهایی از سه طیف اصولگرا، مستقل و اصلاح طلب در جمع داوطلبان نامزدی انتخابات هستیم و البته این سه طیف، نمایندگان خود را در جمع نامزدهای تایید صلاحیت شده نیز دارند.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۴ داوطلب نامزدی مجلس شورای اسلامی، مطابق بررسی فرمانداری ها، چهار هزار و ۷۰۳ نفر دارای گرایش سیاسی مستقل، ۲ هزار و ۷۲۵ داوطلب اصولگرا و هزار و ۵۶۰ داوطلب اصلاح طلب بوده اند.

اسلامی افزود: البته ۷۳۹ نفر از این فهرست از ادامه حضور در انتخابات انصراف داده و مطابق اعلام ستادهای انتخاباتی استانی بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ داوطلب گرایش سیاسی نامشخص داشته اند و برای حدود پنج هزار نفر نیز گرایش سیاسی خاصی ثبت نشده بود.

وی گفت: در حال حاضر از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۴ داوطلب نامزدی در انتخابات مجلس، صلاحیت ۱۱ هزار و ۱۹ نفر توسط شورای نگهبان تایید شده است که دارندگان گرایش های سیاسی مختلف در جمع تایید صلاحیت شدگان نیز حضور دارند.

وی ادامه داد: چه بسا پس از اعلام نظر شورای نگهبان و بررسی اعتراض رد صلاحیت شدگان تا تاریخ ۱۹ بهمن، ترکیب جدیدی از نامزدهای انتخابات و گرایش های آنها را شاهد خواهیم بود.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی تا پیش از اعلام نظر هیات نظارت، در خصوص گرایش سیاسی داوطلبان گفته بود: براساس آنچه در بررسی صلاحیت ها مشاهده شده به صورت تقریبی اصلاح طلبان حدود ۲۰ درصد ثبت نام شدگان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان را تشکیل داده اند.

کمال سرویها افزوده بود: هنوز در مرحله بررسی صلاحیت ها هستیم اما بقیه ثبت نام شدگان نیروهای اصولگرا، اعتدالی و افراد منفرد و مستقل هستند.

جریانات سیاسی خراسان رضوی با ترکیب ۶-۳-۱ پا به میدان انتخابات گذاشتند

حضور ۶۰ درصدی اصولگرایان

اما آنچه دارای اهمیت است ترکیب جریانات سیاسی در میان نامزدهای تایید صلاحیت شده است و البته اوضاع اصولگرایان در این خصوص در خراسان رضوی روشن است.

رییس جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به ایرنا گفت: ۴۵۰ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۱۲ حوزه انتخابیه این استان تاکنون در درگاه اینترنتی این شورا ثبت نام کرده اند.

حمیدرضا ترقی افزود: تقریبا همه ثبت نام شدگان از میان ۷۸۰ نامزد تایید صلاحیت شده هیات نظارت استان هستند که البته ممکن است صلاحیت تعداد انگشت شماری از این افراد هنوز تایید نشده باشد.

۴۵۰ نامزد انتخابات مجلس در خراسان رضوی در درگاه اینترنتی شورا ائتلاف نیروهای انقلاب ثبت نام کرده اند. با یک جمع و تفریق ساده و با توجه به اینکه برخی از اصولگرایان خراسان رضوی قائل به حضور در فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیستند می توان نتیجه گرفت که دست کم ۶۰ درصد نامزدهای تایید صلاحیت شده در این استان را اصولگرایان تشکیل می دهد.

جریانات سیاسی خراسان رضوی با ترکیب ۶-۳-۱ پا به میدان انتخابات گذاشتند

اعتدالیون با فهرست کامل می آیند

حضور چهره های مستقل و میانه رو یا جریان منتسب به اعتدال گرایی در استان نیز تحرکات خوبی داشته است، چنانکه دبیر جبهه اعتدال شرق کشور در خصوص فعالیت اعتدالیون گفت: اعتدالگرایان به زودی فهرست کاملی از ۱۸ نامزد برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی منتشر می‌کنند.

محمدحسن ساقی افزود: جلساتی گذاشته ایم و به سراغ عقلا و متخصصان، که همان جریان اعتدال هستند، رفته و نشست های مشترکی نیز با اصولگرایان و اصلاح طلبان استان برای تکمیل این فهرست خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای اینکه رقابت خوبی را در انتخابات شاهد باشیم باید به دنبال این باشیم تا افراد خوشنام، متخصص و شناخته شده برای مردم و باسابقه کار اجرایی و یا افرادی را که حداقل یک دوره در مجلس حضور داشته اند، وارد گردونه انتخابات کنیم.

بیشتر بخوانید:

۴۵ درصد ثبت نام شدگان خراسان رضوی تایید شدند

آیت‌الله علم‌الهدی: مسوولان زمینه مشارکت انتخاباتی را تسهیل کنند

بیشترین شعب اخذ رای در تاریخ انتخابات خراسان رضوی ۱۱ اسفند بازگشایی می‌شود

جریانات سیاسی خراسان رضوی با ترکیب ۶-۳-۱ پا به میدان انتخابات گذاشتند

حضور پراکنده نامزدهای دارای گرایش اصلاح طلبی

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از حضور چهره های شاخص اصلاح طلب در میان نامزدهای تایید صلاحیت شده به پرس و جو در میان چهره های اصلاح طلب استان پرداخته و در این خصوص با برخی از فعالان این جبهه گفت و گو کرد.

قائم مقام حزب اسلامی کار در خراسان رضوی گفت: اصلاح طلبان یا هر جناح سیاسی دیگری را نمی توان از گردونه رقابتها کنار گذاشت و باید برنامه ریزی شود تا از همه طیف ها در این گردونه حضور داشته باشند.

الهه قلی زاده با تاکید بر مشارکت همه جریانات در انتخابات افزود: معتقدیم با وجود شرایط حاکم حتی می توان با تکیه بر افراد متخصص ولی بدون تفکر سیاسی در عرصه انتخابات حضور یافت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادعا کرد: اصلاح طلبان و اعتدال گرایان خراسان رضوی از رد صلاحیت برخی نامزدها و چهره های این مجموعه های سیاسی در انتخابات رضایت ندارند که البته چون به اسامی تایید صلاحیت شدگان دسترسی نداریم، نمی توانیم به طور قطعی از رد صلاحیت همه افراد با گرایش های سیاسی اصلاح طلب و اعتدالی در استان سخن بگوییم.

رییس شورای حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی نیز به ایرنا گفت: با توجه به اعتراض نامزدهای ردصلاحیت شده، این تشکل سیاسی همچنان منتظر تایید صلاحیت همفکران خود برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی است.

علی باخرد در گفت و گو با ایرنا افزود: در حوزه انتخابیه مشهد و کلات تقریبا همه نامزدهای کارگزاران سازندگی که به صورت آشکار و یا به قول معروف چراغ خاموش ثبت نام کرده بودند، رد صلاحیت شده اند.

وی گفت: وضعیت تایید صلاحیت داوطلبان وابسته به کارگزاران سازندگی برای ۱۳ نامزد در ۱۱ حوزه انتخابیه دیگر استان قدری بهتر است اما روند تایید صلاحیتها به شکلی است که الان نمی توان صحبتی از تشکیل فهرست واحد و برنامه های کارگزاران برای انتخابات مجلس داشت.

جریانات سیاسی خراسان رضوی با ترکیب ۶-۳-۱ پا به میدان انتخابات گذاشتند

بررسی گرایش سیاسی ۷۲ نامزد شناخته شده در مشهد

بررسی های مستند ایرنا نشان می دهد حضور چهره های منتقد دولت، اصلاح طلب و چهره هایی که حضورشان فضای دوقطبی در انتخابات ایجاد می کند در حوزه های انتخابیه مختلف وجود دارد.

۴۱۹ نامزد از حوزه انتخابیه مشهد و کلات توسط هیات نظارت استان تایید صلاحیت شده اند که در این بین ۷۲ چهره شاخص و بیشتر شناخته شده در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در قالب چهار دسته گرایش سیاسی حضور دارند.

این پایش که توسط نهادهای رسمی انجام شده نشان می دهد حدود ۵۰ درصد این افراد اصولگرا، ۳۵ درصد مستقل، پنج درصد اعتدالگرا هستند و ۱۰ درصد نیز گرایش اصلاح طلبی دارند.

البته همچنان چهره های شناخته شده اصلاح طلب در میان تایید صلاحیت شدگان به چشم نمی خورند و نمایندگان احزابی مانند مردم سالاری و کارگزاران سازندگی در استان در گفت و گوهای مجزا با ایرنا اعلام کرده اند که امیدوارند در بهمن ماه شورای نگهبان شماری از نامزدهای رد صلاحیت شده آنها را تایید کند.

پایشی که توسط نهادهای رسمی انجام شده نشان می دهد حدود ۵۰ درصد نامزدهای تایید صلاحیت شده در مشهد اصولگرا، ۳۵ درصد مستقل، پنج درصد اعتدالگرا و ۱۰ درصد نیز اصلاح طلب هستندمعاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی سابق استاندار خراسان رضوی در دولت دوازدهم نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: هیچ چهره شاخص اصلاح طلبی در حوزه های مختلف استان به خصوص مشهد به چشم نمی خورد اما برخی افراد که حضورشان فضای دوقطبی در انتخابات ایجاد می کند در برخی حوزه های انتخابیه فضای رقابتی ایجاد کرده اند.

محمدعلی نبی پور افزود: تا جایی که بنده بررسی کرده ام فضای رقابتی با حضور نامزد مخالف جریان حاکم دست کم در حوزه های انتخابیه تربت حیدریه، زاوه و مه ولات و "قوچان و فاروج" وجود دارد.

البته فضای انتخابات در حوزه های تلفیقی متغیر و دارای ویژگی های رقابتی متفاوتی از شهرهای بزرگی مانند مشهد است.

وضعیت حوزه انتخابیه تلفیقی "تربت جام، تایباد، صالح آباد و باخرز" حکایت از آن دارد سه چهره مطرح اهل سنت شامل "سالاری" قاضی بازنشسته، "نصرت زاده" استاد دانشگاه و "گل محمدی" و نیز از روحانیان منطقه حجت الاسلام "طاهری" استاد دانشگاه و امام جمعه سابق تربت جام و "صیادی" مدیر اسبق هلال احمر شهرستان تربت جام در میان ۲۰ نامزد تایید صلاحیت شده قرار دارند.

بررسی از مسوولان محلی، خبرنگاران و فعالان سیاسی منطقه نشان می دهد برخی چهره های ذکر شده به عنوان منتقدان جریان حاکم در دولت، گرایش اصلاح طلبی داشته و حتی یکی از آنان مورد حمایت "رحیمی جهان آبادی" نماینده کنونی و رد صلاحیت شده این حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی است، لذا رقابتهای انتخاباتی در این حوزه به واقع حداکثری و گرم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: مشارکت در انتخابات یک تکلیف سیاسی است

گروهی از اصلاح طلبان خراسان رضوی در انتخابات مجلس نام نویسی کردند

تحرک احزاب سیاسی خراسان رضوی، پنج ماه مانده به انتخابات آغاز شد

حضور چهره های مستقل و منفرد میان ۷۸۰ نامزد تایید صلاحیت شده استان که برخی افراد شناخته شده محلی به ویژه در حوزه های انتخابیه تک نامزدی هستند کاملا مشهود است و می توان به نسبت سهم ۳۰ درصدی برای آنان در میان نامزدهای انتخاباتی در استان قائل بود.

مطابق مصاحبه ها و بررسی های مستند در ۲ حوزه انتخابیه تلفیقی، ۲ حوزه انتخابیه تربت حیدریه و قوچان و بررسی ۷۲ نامزد شناخته شده در حوزه انتخابیه مشهد و کلات، افراد با گرایش اصلاح طلبی حدود ۱۰ درصد از نامزدهای تایید صلاحیت شده را به خود اختصاص داده اند هر چند ممکن است شماری از چهره های جبهه اعتدال نیز در میان آنها باشند.

جریانات سیاسی خراسان رضوی با ترکیب ۶-۳-۱ پا به میدان انتخابات گذاشتند

دایره حضور و مشارکت مردم گسترده شود

اکنون نگاه ها به نظر نهایی شورای نگهبان دوخته شده است و به نظر می رسد توقع بزرگان در خراسان رضوی نیز گشایش سیاسی مطابق با قانون برای حضور حداکثری و متنوع مردم در پای صندوق های رای است.

به گزارش رسانه ها تولیت آستان قدس رضوی اوایل دیماه امسال در دیدار با اساتید دانشگاه های مشهد گفت: باید با جریان مردم‌سالاری به نسل جوان هویت داد؛ دانشگاه و اساتید دانشگاه با نقش مرجعیت خود می‌توانند تأثیر بسزایی در تعمیق مفاهیم مردم‌سالاری در جامعه داشته باشند. ملتی که فاقد هویت باشد، راحت طعمه دشمن خواهد شد.

حجت الاسلام احمد مروی افزود: با مشارکت دادن آحاد مردم در انتخابات باید به ملت هویت داد؛ البته تنها مردم نیستند که باید پای صندوق رأی حاضر شوند، بلکه مسوولان نیز در این میان مسوولیت سنگینی دارند و باید با عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، بستر حضور مردم را فراهم کنند و این مهم با شعار نمی‌شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب چهار خصوصیت مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت را از اصول مشارکت مردم در انتخابات ذکر کردند، البته تحقق هرکدام از آن‌ها ابزاری دارد که دست‌اندرکاران انتخابات باید ابزار آن‌ را برای مردم فراهم آورند و نباید حلقه را تنگ بگیرند؛ باید در چهارچوب قانون اساسی و منویات رهبری که کاملاً دایره حضور را وسیع و گسترده می‌کند، عمل کنند.

مردم خراسان رضوی از ۱۲ حوزه انتخابیه ۱۸ نماینده را راهی مجلس شورای اسلامی می‌کنند؛ در این میان پنج نماینده مربوط به حوزه انتخابیه مشهد و کلات است، حوزه انتخابیه سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد دارای ۲ کرسی نمایندگی و حوزه نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه نیز دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس است و ۹ حوزه انتخابیه دیگر استان هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha