۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۴۰
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 85361277
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رییس دانشگاه تهران: مسوولیت پذیری یک الزام اجتماعی است

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تهران گفت: امروز مسئولیت اجتماعی، دیگر یک اقدام لوکس و تشریفاتی نیست بلکه یک الزام اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی یکشنبه شب در دهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در سالن اجلاس سران افزود: مسئولیت پذیری به عنوان عنصر مهم هم در ادبیات علمی و هم در زندگی مرد در همه جوامع جایگاه ویژه‌ای یافته و صاحبنظران آن را جزو لاینفک زندگی بشر می‌دانند.

وی تصریح کرد: امروز مسئولیت اجتماعی دیگر یک اقدام لوکس و تشریفاتی نیست بلکه یک الزام اجتماعی است. هرچند که به عنوان یک قانون یا قرارداد تلقی نمی‌شود اما یک موضوع فراقراردادی است.

رییس دانشگاه تهران گفت: اما واقعیت این است که امروز اگر هر فردی هر سازمانی و هر ملتی می‌خواهد سرآمد باشه باید در عرصه مسوولیت پذیری سرآمدی خود را به اثبات برساند.

وی افزود: وقتی صحبت از مسئولیت اجتماعی می‌کنیم، سه بعد اساسی شناختی، عاطفی و عملکردی در این زمینه به عنوان ابعاد اصلی مطرح هستند. در بعد شناختی سازوکارها و اقدامات و رویه‌ها را باید به خوبی بشناسیم. در بعد عاطفی نگرش مردمان و کسانی که می‌خواهند عامل به آن باشند یا حتی پذیرنده مسئولیت اجتماعی باشند در واقع این نگرش در آنها ایجاد شود و تلقی مثبت داشته باشند و در بعد عملکردی باید شاهد اجرای ابعاد مسئولیت پذیری در بخش های مختلف جامعه باشیم.

وی گفت: دانشگاه تهران در دوره جدید مدیریت خود شعاری را با عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد پذیرش مسئولیت اجتماعی انتخاب کرد، بنابراین در این بخش اعتقاد ما بر این است که مسئولیت اجتماعی جزو لاینفک ماموریت اصلی دانشگاه است و بر همین اساس ستاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران تشکیل شده که هدف اصلی آن هم در بعد شناختی بسترهای علمی تحقیقاتی را برای توسعه ابعاد مسئولیت اجتماعی فراهم کند و هم از بعد عاطفی فعالیت‌های نگرشی را سامان دهد و در بعد عملکردی هم شاهد تحقق این هدف مهم باشیم.

مقیمی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی امروز در دنیا و در ادبیات دنیا فارغ از فرهنگ‌ها و مذاهب و قومیت‌های مختلف جایگاه‌ ویژه ای دارد، تصریح کرد: آموزه‌های دینی ما هم جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان ساعت‌ها راجع به احادیث روایات و آیات قرآن که در زمینه مسوولیت پذیری صحبت کرد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات رفتارهای ریاکارانه ای توسط افراد و نهادها صورت می گیرد، بنابراین باید توجه کنیم که رفتارهای مسئولانه اجتماعی باید مبتنی بر واقعیت و جنبه‌های شناختی و عاطفی و عملکردی واقعی باشد. نه اینکه سازمان‌ها، نهادها، کشورها و دولت‌ها در سطح کلان بین‌المللی شاهد رفتارهای ریاکارانه از نظام استکباری به رهبری آمریکا باشد. آنها ریاکارانه رفتار می‌کنند که مدافع حقوق بشر است. اینطور رفتار می‌کند که مدافع فقر زدایی است و می‌خواهد ملت‌ها را به توسعه یافتگی برساند در حالی که خروجی عملکرد آمریکا امروز در غزه است و شاهد آن هستیم که موضوع پذیرش مسئولیت اجتماعی در سطح بین المللی به انحراف کشیده شده و این موضوع را می توانیم تا سطح فرد توسعه دهیم.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه در سطح دولت مدیران ارشد و سازمان‌های ما تلاش‌های خوبی انجام می‌دهند و هزینه‌های زیادی را هم متقبل می‌شوند تا مردم رضایت داشته باشند، گفت : اما به تناسب این تلاش ها شاهد این هستیم که اعتماد عمومی در جامعه است حاصل نمی‌شود، بنابراین این ناشی از این است که تفاوت بین چیری که مردم ادراک می کنند با آن چیزی که انجام می دهیم متفاوت است. باید در رفتارهای مسئولیت اجتماعی تلاش کنیم رفتارهایی را به صورت واقعی و هدفمند از خود بروز دهیم که مردم ادراک درست و ادراک مثبتی از آن رفتارها داشته باشند.

در این همایش حسین قناعتی رییس دانشگاه علو پزشکی تهران گفت: هنگامی که کمونیسم و کاپیتالیسم در جهان در حال گسترش بود، انقلاب اسلامی شکل گرفت که از آغاز انقلاب علیرغم تمام فشارهای نظام سلطه به موفقیت‌های بزرگی دست یافتیم.

وی تاکید کرد: اگرچه موفقیت‌های بسیاری حاصل شده است اما با آنچه در آیات و روایات و فرهنگ شیعه از ما انتظار دارند، فاصله داریم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: در حوزه مسئولیت‌پذیری از رسول خدا (ص) الگو گرفته‌ایم. اسلام را به عنوان الگو قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه «امنیت» و «سلامت» دو نعمت بزرگ هستند، ادامه داد: سلامت به معنای حال خوب داشتن است؛ حال خوب داشنن در شرایطی محقق می‌شود که از نظر معنوی، اجتماعی،روانی و جسمی سالم باشیم.

قناعتی درباره دیدگاه سازمان بهداشت جهانی درخصوص سلامت گفت: این سازمان بر موضوع سلامت معنوی تاکید دارد. اگرچه کشورهای پیشرفته در بالاترین سطح علم قرار دارند اما بالاترین میزان مصرف مواد مخدر را دارند و دلیل این موضوع بی‌توجهی به معنویت است. سلامت معنوی به مقام والای انسانی توجه دارد.

وی با بیان اینکه حکمرانی خوب با مشارکت تمام آحاد جامعه می‌تواند سبب اجرای مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی اجتماعی شود، افزود: با مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌توانیم از اجرای درست سیاست‌ها اطمینان داشته باشیم. مسئولیت‌پذیری اجتماعی نه تنها در کانون توجه رهبری قرار دارد بلکه در سند تحول دولت مردمی نیز به آن توجه شده است و از مردم به عنوان میان‌دار یاد کرده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: توجه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران به حوزه مسئولیت‌نذیری اجتماعی در دو دولت دوازدهم و سیزدهم متفاوت است. تعداد دبیرخانه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در دولت دوازدهم یک مورد بود که این تعداد در دولت سیزدهم به ۹ مورد رسیده است.

وی افزود: مشارکت مردمی می‌تواند سبب کاهش هزینه‌ها شود به نحوی که ما با مشارکت ۱۰ نفر توانسته‌ایم برخی از مشکلات مردم منطقه ۱۱ تهران را برطرف کنیم. بررسی‌ها بیانگر این است حدود چهار هزار نفر میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در منطقه ۱۱ است. به دلیل اینکه برگزاری مراسم سوگواری در دوران کرونا ممنوع بود خانواده‌های فوتی‌های کرونایی با مشکلات مواجه شدند. مشکلات روحی و روانی این افراد را شناسایی کرده‌ایم و برای رفع آن گام برداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره میزان مشارکت خیرین در برنامه‌های این مرکز آموزشی گفت: خیرین به دانشگاه علوم پزشکی تهران مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمک کرده‌اند. در دانشگاه علوم پزشکی تهران، شنبه‌های نیکوکاری را با الگو قرار دادن حضرت علی(ع) اجرا می‌کنیم.

وی افزود: باید در فرهنگ خود همچون روزهای نخست انقلاب خود را همواره بدهکار بدانیم، اگر نگاهی بدهکار بودن در جامعه گسترش یابد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

قناعتی با بیان اینکه دانشگاه «سبطین» را در شهر کربلا احداث کرده‌ایم، گفت: احداث شعبه دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در شهر کربلا بزرگترین اقدام آموزشی کشور به حساب می‌آید. در نظر داریم الگوی آموزشی و پژوهشی نظام آموزش پزشکی کشور را در عراق اجرا کنیم.

دکتر غلامعلی حداد عادل در حوزه فرهنگ و ادب، دکتر محمدمهدی طهرانچی استاد دانشگاه شهید بهشتی و فعال در حوزه آموزش، دکتر محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت در حوزه عمرانی و آبادانی، دکتر حبیب کاشانی در حوزه ورزش، عبدالجلیل کلانتر هرمزی رئیس هیات مدیره مرهم، حاج حمیدرضا شاه‌حسینی خیر نیک‌اندیش در حوزه فرهنگ و هنر و فعال در حوزه آموزش، مهندس ابراهیم جمیلی خیراندیش در حوزه علم و فناوری، دکتر محمدصادق کاظمی پیشکسوت مسئولیت اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان،دکتر سپهدار انصاری نیک مدیرعامل یک شرکت پتروشیمی، مهندس مرتضی شاه‌میرزایی فعال در حوزه صنعت، دکتر جواد عالمی فعال در حوزه صنعت، دکتر مصطفی راستینه فعال در حوزه مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، مهندس محمدجواد حیدری‌پور فعال در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد، مهندس اشکان قوی‌پور فعال در حوزه مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد و ابراهیمی فعال در حوزه فقرزدایی با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، دکتر مقیمی و دکتر قناعتی تجلیل شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha