شور و شکوه انتخاباتی در دیار آریوبرزن+ فیلم

یاسوج- ایرنا- بررسی ها و رصد وتحلیل های رسانه ای و فضای سیاسی در استان کهگیلویه وبویراحمد حاکی از ایجاد شور و نشاط سیاسی و تکاپوی و عزم راسخ داوطلبان و هواداران پرشورتر آنها در عرصه انتخابات این دور از مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش ایرنا، شاخص و سنجش میزان مشارکت سیاسی در صحنه انتخابات امسال مجلس را به زیبایی می توان در همه شهرها و حوزه های انتخابیه این استان سراسر شور انتخاباتی و روند فعالیت های این روزهای نامزدهای مجلس در شهرها و روستاها جستجو کرد.

شور و شعف انتخاباتی و در هر کوی و برزن و در هر محفل و میتینگ های انتخاباتی برپاست و این شور وهیجان با اینکه شاید از منظر قانونی هم خلاف آیین و قانون انتخابات محسوب شود و با برخی سخت گیری ها نیز می توان این شورو هیجان و نشاط را کاهش داد.

اما از زاویه ای دیگر و بازتابی که بارها این فعالیت های انتخاباتی نامزدهای مجلس در کهگیلویه وبویراحمد در برخی رسانه ها و محافل سیاسی و حوزه های امنیتی داشته است به نظر می رسد جنبه های مثبت و کفه منافع آن در راستای تحقق برخی اهداف مورد نظر هم مسئولان و هم مردم بیش از جنبه های منفی آن باشد.

اما باید بدانیم که این شور و نشاط اجتماعی و آن انسجام و همدلی و آن آرزوی رهبری و آن تدبیر و راهبرد دولت و آن همه اهداف برای پیشبرد و تحقق اهداف مورد نظر نظام از رهگذر همین انتخابات دست یافتنی است و این شور و خود پیش زمینه و پیش نیازی برای آن شکوه تاریخ ساز در یازدهم اسفندماه و حضور در پای صندوق های رای خواهد بود.

برآیند کلی بررسی ها و رصد وتحلیل های رسانه ای و فضای سیاسی در سطح کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه وبویراحمد از اقدام شورای نگهبان برای اعلام تایید صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی و تحقق بیانات رهبری برای افزایش مشارکت مردم با وجود برخی نقدها و ایرادها حاکی از ایجاد شور و نشاط سیاسی در عرصه انتخابات این دور از مجلس شورای اسلامی است.

هر ساله شور و مشارکت بالای مردم سرخط جراید و روز نامه های ملی و بین المللی است، امسال هم با خلق حماسه یازدهم اسفند نام پرآوازه استان بار دیگر بر صفحه پرفروغ این انقلاب به عنوان بالاترین میزان مشارکت حک خواهد شد.

انتخابات در سرزمین هزار رنگ و دیار برف وآفتاب استان کهگیلویه و بویراحمد شور دیگری آفریده است؛ احساسات پاک و هیجان های سیاسی در صحنه انتخابات سرازیر شده است و روز به روز این فضا گرم تر می شود.

آنگونه که طبیعت در ذات خود تحمل یکنواختی، رکود و نخوت را خواهان نیست و فصل بهار نیز پایانی بر سردی و سختی زمستان و تجدید حیات طبیعت است تغییر و تحول در حیات سیاسی هم ضرورتی غیرقابل انکار است. .

بهار، فصل رویش، نو شدن ، خرم و تازگی و نشاط و فصل تجدید حیات طبیعت است، انتخابات را هم باید به عنوان عالی ترین و باارج ترین مظهر تحول و شور و نشاط در سپهر سیاسی کشور قلمداد کرد.

کاش همه استان های ایران اسلامی همچون مردم کهگیلویه و بویراحمد دغدغه حضور داشتند تا بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت مشارکت بالای مردم در انتخابات پیش رو، به عنوان یک تکلیف محقق شود زیرا هرکس با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی مخالفت کرده، با اسلام مخالفت کرده. انتخابات یک وظیفه است.

استان کهگیلویه و بویراحمد این روزها سرشار از صحنه های ناب یکپارچگی، شور و دلدادگی است، همبستگی و همدلی طوایف، سلیقه ها و گرایش های مختلف در هر کوی و برزنی به چشم می خورد و مردم این دیار در اندیشه فردایی بهتر دغدغه مشارکت در انتخابات را دارند.

مردان، زنان و نوجوانان، پیر و جوانان در هر طیفی و با هر سلیقه ای در فضای انتخابات خودی نشان می دهند و هر کسی به نحوی از نامزد مورد تاییدش سخن می گوید.

شور و نشاطی اجتماعی وصف ناشدنی و بی انقطاع کهگیلویه و بویراحمد را فرا گرفته است.

با نگاه و رصد فضای تبلیغاتی کهگیلویه و بویراحمد در می یابیم که صدای ساز و دهل از دل روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به دیار برف و آفتاب بلند شده است.

حتا پس از اعلام خبر اسامی تایید صلاحیت‌شدگان جدید شاهد شور و هیجان هواداران و طرفداران نامزدهای انتخابات مجلس در فضای مجازی هستیم. طرفداران با ساخت کلیپ و تیزرهای تبلغاتی در حال مانور تبلیغاتی هستند.

طرفداران و هواداران نامزدهای انتخابات مجلس در تلاش هستند تا از همدیگر در انتشار اخبار سبقت بگیرند.

حکایت انتخابات در استان عشیره ای و قبیله ای کهگیلویه و بویراحمد کمی متفاوت تر از استان های دیگر است اینجا همه دغدغه مشارکت دارند زیرا ایلات و قبیله های مختلفی در آن حضور دارند.

با اینکه زمان تبلیغات هشت روز قبل از روز اخذ رای است و ۲۴ ساعته قبل از شروع رای گیری هم تبلیغات متوقف می شود اما چنان شور و شوقی در کوی و برزن های کهگیلویه و بویراحمد برپا شده که وصف نشدنی است.

قوم گرایی در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از هر زمان دیگری در موسم انتخابات رخ می‌نماید و هرچه انتخابات به سمت محلی و بومی شدن پیش رود بیشتر احساس می شود و این قبیله گرایی ها کارکرد مثبتی هم دارند به گونه ای که تنور انتخابات را برای مشارکت در استان داغ داغ کرده است.

طبق نظر یکی از کارشناسان حوزه سیاسی استان، افتخار به قوم، اصل، نسب و قبیله همواره از منظر اسلام، شرع، عقل و حتی علم مطلوب بوده اما در عین حال افراط و هضم شدن ارزش ها در آن امری مطرود و مذموم است.

برغم تبلیغات بدخواهان نظام، مردم کهگیلویه وبویراحمد در انتخابات پیش رو برای سنگ تمام خواهند گذاشت، زیرا فضای تبلیغاتی حاکم برانتخابات بیانگر این وضعیت است.

استقبال مردم از فعالیت های تبلیغاتی و متینگ های انتخاباتی نامزدها چون رودی خروشان از اراده و نشاط می رود که فصل نوی را با مشارکت حداکثری درانتخابات مجلس دوازدهم رقم زند.

سه حوزه انتخابیه استان کهگیلویه وبویراحمد تنور فعالیت های انتخاباتی داغ و پرشور است و روز به روز بر شور و حال این فعالیت ها افزوده می شود. انتخابات مجلس دوازدهم، انتخاباتی مشارکتی و پرشور خواهد بود. کثرت نامزدها و وجود تنوع سلایق سیاسی جو گرم و رقابت بالایی را بر فضای انتخابات حاکم کرده واین روند در روز۱۱ اسفند به خلق حماسه ای دیگر منجر خواهد شد.

مردم این خطه با وجود همه سختی ها و محرومیت هایی که وجود دارد در صحنه انتخابات حضور دارند و این روزها 'انتخابات' به عنوان المان و نمادی از تجلی حس همدلی و همبستگی و نشاط و امید چنان عزت و اقتداری به این استان بخشیده که همگان را به حیرت و شگفتی واداشته است.

البته گفتن نگین های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد هم فراوان است برای نمونه تجمع در میدان جهاد یاسوج که به گفته مردم به فلکه فاتحه خوانی معروف شده محل قرار نامزدهای انتخاباتی با طرفدارانشان برای شرکت در مراسمات عزا است.

البته صدای شکوه انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در شهرستان بویراحمد حتی به دل رسانه های معاند هم نفوذ کرد و این شکوه حضور ان ها را شگفت زده کرده بود.

آخرین قطعه از پازل پرشکوه "انتخابات" یازدهم اسفند به دست مبارک امت در سراسر مهین اسلامی مان تکمیل می شود.استان کهگیلویه وبویراحمد و مردمان این دیار دارای ویژگی ها و امتیازهای خاص خود است.

اضافه شدن ۱۵ نفر/ شمار تایید شدگان ۱۲۶ نفر

رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد از اعلام تایید صلاحیت ۱۵ نفر در ۲ نوبت اعلامی از سوی شورای نگهبان و افزایش شمار داوطلبان مجلس در استان به ۱۲۶ نفر خبر داد.

سید جواد هاشمی در خصوص اعلام تایید صلاحیت شدگان جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: روز گذشته شورای نگهبان اسامی ۲ نفر دیگر از تایید صلاحیت شدگان مجلس را به ستاد انتخابات استان اعلام کرد.

وی ابراز داشت: پیش تر نیز شورای نگهبان اسامی ۱۳ نفر دیگر که صلاحیتشان احراز و یا تایید شده بود نیز به ستاد انتخابات استان و فرمانداری های مربوطه اعلام کرده بود.

وی افزود: تاکنون صلاحیت ۱۲۶ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه وبویراحمد تایید شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تاکنون در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون صلاحیت ۴۹ نفر، حوزه انتخابیه کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده ۳۸ نفر و حوزه انتخابیه گچساران و باشت صلاحیت ۳۹ نفر برای نامزدی در انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال جاری تایید شده است.

هاشمی ادامه داد: دو نفر تأیید صلاحیت شده یک نفر از حوزه کهگیلویه و نامزد دیگر از حوزه گچساران هستند.

به گزارش ایرنا، برای انتخابات پیش رو (۱۱ اسفند امسال) ۸۷۲ شعبه اخذ رای در مناطق در مجلس یازدهم شمار افراد تایید صلاحیت شده ۳۶ نفر معادل ۳۹ درصد ۹۳ داوطلب انتخاباتی بود در حالی که در این دوره ( مجلس دوازدهم) شمار افراد تایید شده ۱۲۶ نفر گزارش شده است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر ، ۹ شهرستان و سه حوزه انتخابیه است که در انتخابات پیشین ( مجلس یازدهم) ۵۴۳ هزار نفر مشمول رای دادن بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha